torstai 10. toukokuuta 2018

Kotitreenin etuja

Me nykypäivän ihmiset olemme liian kiireisiä tai meillä on muita todellisia tai keksittyjä syitä pysytellä poissa kaupallisilta saleilta. Onneksi sopivalla ravinnolla, asenteella, levolla ja ohjelmalla on mahdollista saada aikaiseksi erinomaista kehitystä myös kotitreenillä.


Oma treenihistoriani


1950-luvulla ei ollut tietsikoita, pleikkareita tai kännyköitä. Tuolloin lapset harrastivat ulkoleikkejä, joissa piti juoksennella, hyppiä ja kiipeillä. Itsekin olin fyysisesti aktiivinen lapsi. Kesäisin päivittäin pyöräilin tai yleisurheilin ja talvisin hiihdin tai luistelin. En kuitenkaan kilpaillut muiden kuin itseni kanssa.

1960-luvun lopulla aloitin painoharjoittelun. Aluksi se tapahtui omaa kehonpainoa käyttäen, mutta parin vuoden kuluttua rupesin käyttämään myös käsipainoja ja levytankoa. Useamman vuoden tein treenit kotona tai pihalla.

Olin opettajan virkani ohessa kuntosaliohjaajana kolmessa kaupunigissa (Vaasa, Seinäjoki ja Turku) vuosina 1975-1992. Minulla oli oma kuntosaliyritys Seinäjoella 1980-luvun alkupuolella. Vuoden 1992 jälkeen olen antanut kuntoiluopastusta kirjeiden, sähköpostien ja nettisivujen välityksellä.

Vuodesta 1995 lähtien olen treenaillut vapailla painoilla ja cardiolaitteilla kotitiloissa. Seuraavassa Sinulle muutamia syitä miksi ähellän mieluummin kotona kuin salilla.

Aikaa säästyy


En ole riippuvainen salin aukioloajoista. Minulla on täydellinen vapaus valita milloin treenaan, on sitten viikonloppu tai pyhäpäivä. Säästän ainakin tunnin, kun ei tarvitse matkata kotoa mihinkään.

Rahaa säästyy


Kotitreenarin ei tarvitse maksaa salin jäsenmaksuja. Olen vähintään parin vuosikymmenen aikana hankkinut noista maksuista säästämilläni rahoilla kaikki välttämättömimmät välineet kotiini. Jos Sinulla ei juuri nyt ole varaa tai tilaa monille välineille, voit käyttää aluksi omaa kehoasi tai hankkia säädettävät käsipainot.

Se on tehokasta


Kotona ei tarvitse odotella välineen vapautumista. Näin treenistä tulee tehokkaampaa ja keskittyneempää kuin normaaleina ruuhkaisina aikoina salilla.

Se on miellyttävää


Kotona saat olla omassa rauhassasi ilman muiden tuijotuksia. Kotona ei myöskään ole muita hikoilemassa ja pärskimässä. Saleilla kun liikkuu jos minkälaisia pöpöjä.

Kotona voit kuunnella treenatessasi mielimusiikkiasi, mikä lisää tehoa ja kohentaa siten tuloksia.

YHTEENVETO


On täysin mahdollista treenata tehokkaasti kotona oman kehon kuormalla, vapailla painoilla (käsipainot ja levytanko), laitteilla, kahvakuulilla, vastuskumeilla jne. Jos kotonasi on tilaa, voit hankkia sinne crosstrainerin, spinningpyörän, juoksumaton tai soutulaitteen. Voit käyttää niitä alkuverryttelyyn, jäähdyttelyyn ja kunnon kohentamiseen (esim. intervallit). Ne ovat huonolla säällä hyviä vaihtoehtoja ulkoliikuntaan (kävely, pyöräily, hölkkä, hiihto jne).




Jos Sinulla on kysymyksiä, lähetä ne sähköpostitse osoitteeseen questions.arto@gmail.com. Vastaan niihin ilmaiseksi.

 

 

Ei kommentteja: