torstai 1. helmikuuta 2018

Terveyttä hedelmistä ja marjoista

Hedelmät ovat marjojen ohella monella tapaa sellaista ravintoa, joka edistää terveyttä. Siksi niitä tulisi sisällyttää päivittäisiin aterioihin.



C-vitamiini ja flavonoidit

Antioksidantit (C-vitamiini ja flavonoidit) estävät haitallisten vapaiden radikaalien muodostusta ja auttavat torjumaan monenlaisia sairauksia. Ne saattavat myös hillitä allergisia reaktioita, tulehduksia ja virusten lisääntymistä.

Erityisen tärkeitä ovat sitrushedelmät, joita ovat appelsiini, sitruuna, greippi ja mandariini. Näitä enemmän C-vitamiinia on tyrnimarjoissa, mustaherukoissa, mansikoissa, lakoissa ja ulkomaisista hedelmistä esimerkiksi kiivissä.

Beetakaroteeni

Beetakaroteenia, jonka elimistö muuttaa A-vitamiiniksi, löytyy aprikoosista, mangosta ja verkkomelonista.

Kalium

Kalium osallistuu natriumin kanssa nestetasapainon säätelyyn. Kaliumia löytyy varsinkin kuivatuista hedelmistä.

Kuitu

Liukenematon kuitu esimerkiksi ehkäisee ummetusta ja liukeneva kuitu madaltaa veren kolesterolitasoa. Runsaasti kuituja löytyy sitrushedelmistä ja kuivatuista hedelmistä (esimerkiksi omenoista, luumuista, viikunoista, taateleista, aprikoosesta ja rusinoista).

Vain vähän energiaa

Marjat ja hedelmät soveltuvat myös sellaisille, jotka yrittävät päästä eroon liikakiloista.



Uusimmasta yhteishyvä-lehdestä (1/2018, sivu 30) löytyy artikkeli:

Appelsiini päivässä pitää flunssan loitolla

1. Jos appelsiinin syöminen jää kuorimisesta kiinni, lohko se kuorineen ja syö suoraan lohkoista.

2. Helppo flunssankarkottaja: purista yhden appelsiinin ja yhden sitruunan mehu, lisää lusikallinen hunajaa ja nauti.

3. Tee aamiaiseksi vitamiinivispi: mausta vispipuuro soseutetulla appelsiinilla ja kuoriraasteella. Katso ohje: yhteishyvä.fi/reseptit.

4. Herkkupäivänä kuori ja lohko appelsiini ja dippaa lohkoejn toinen pää sulatettuun tummaan suklaaseen ja pähkinärouheeseen. Anna kovettua hetki ja syö hyvällä omallatunnolla.

5. Pakasta appelsiini- ja banaanikuutioita yön yli. Surauta kuutiot tehosekoittimessa jogurtin kanssa smoothieksi. Lisää halutessasi inkivääriraastetta ja lesitä.




Ei kommentteja: