lauantai 29. heinäkuuta 2017

Painonpudotusta vai rasvanpolttoa – Osa 2. Hiilihydraatit, rasvat ja hivenaineet


Ensimmäisessä osassa kerroin energiamääristä ja proteiineista. Niitä on saatava päivittäin sellainen määrä, jotta rasvanpoltto onnistuu niinkuin on tarkoitus eli ilman erityisempää lihasmassan menetystä.

Proteiinien ollessa elimistön rakennusaineita, ovat hiilihydraatit ja rasvat sen polttoaineita. Jos loikoilee sohvalla ja harrastaa liikuntaa olemattoman vähän, on syytä laihduttaessa keskittyä vihanneksiin ja pieneen määrään hyviä rasvoja sekä tietysti sopivaan määrään proteiineja:

---- kolme ateriaa (aamiainen, lounas ja päivällinen):
  • prot: broilerin filee / kalkkunan filee / kala / 
  • hiilih: vihannekset (eriväriset)
  • rasva: oliiviöljy / rypsiöljy / avokadoöljy / kalaöljy
  • vesi pitkin päivää
  • monivitamiini-/kivennäisainevalmiste

Jos kuntoliikunta on rasvaa polttaessa päivittäistä, kuten suosittelen, voi ylläolevaan lisätä:
  • prot: herajauhe (Whey Prot.) raskaan liikuntasuorituksen jälkeen ja kaseiiniproteiinia myöhäisiltaan raskaina treenipäivinä
  • hiilih: pari hedelmää (toinen raskaan liikunnan jälkeen) päivässä sekä marjoja vaikkapa smoothieen
  • rasva: pähkinät (saksanpähkinä) / siemenet (auringonkukka / seesam / chia)
  • kreatiini, aminohapot (BCAA) ja magnesium


Saatoit huomata, että olen lisännyt muutaman tuotekuvan blogini oikeaan reunaan. Saat noista tuotteista lisätietoa klikkaamalla alla olevia tekstejä:


Hyvää viikonlopun jatkoa ...


Ei kommentteja: