maanantai 22. elokuuta 2016


Mahdollisia syitä Suomen huonoon menestykseen RION OLYMPIALAISISSA




Olympialaiset ovat ohitse taas neljän vuoden ajaksi. Komeat olivat puitteet ja säätkin yleensä suotuisat. Niinpä syntyi useampi maailmanennätys ja yksi Suomen ennätyskin. Oskari Mörö nimittäin sellaiseen pinkoi 400 metrin aidoissa. Valitettavasti maamme ennätyksillä ei yleensä pärjätä maailmalla välieriä pidemmälle.

Kaiken kaikkiaan alla oleva taulukko on melkoisen lohdutonta luettavaa: yksi pronssinen mitali (Mira Potkonen/naisten nyrkkeily 60 kg) ja kolme pistesijaa (Tuula Tenkanen, Antti Ruuskanen ja David Söderberg).

Sijoitus / nimi / laji

03. Mira Potkonen / nyrkkeily

05. Tuula Tenkanen / purjehdus
06. Antti Ruuskanen / keihäänheitto
08. David Söderberg / moukarinheitto

09. Suvi Mikkonen / taekwondo

10. Satu Mäkelä-Nummela / trap
10. Tuuli Petäjä-Siren / purjehdus
10. Vesa Törnroos / trap
10. Petra Olli / paini
10. Anni Vuohijoki / painonnosto

11. Rami Hietaniemi / paini
11. naisten joukkue / 4x100 uinti
12. Kristiina Mäkelä / kolmiloikka
14. Taru Kuoopa / jousiammunta
14.(18.) Jenna Laukkanen /  uinti
15. Tero Välimäki / paini
15. Tapio Nirkko / purjehdus
16. J. Lindgren/N.Lindgren / purjehdus
16.(38.) Matti Mattson / uinti
17. Ruskola/Cedercreutz / purjehdus
17. Lotta Lepistö / pyöräily (aika-ajo)
19. Milko Tokola / painonnosto

21.(42.) Matias Koski / uinti
21. Ekaterina Volkova / rytminen voimistelu
23. Jarkko Kinnunen / kävely
23.(42.) Ari-Pekka Liukkonen / uinti
24.(11.) Mimosa Jallow / uinti
25.(25.) Tanja Kylliäinen / uinti
26. Kaarle Tapper / purjehdus

31. Elmo Jankari / ratsastus
35. Oskar Kimes / voimistelu

40. Ursula Wikström / golf

51. Anne-Mari Hyryläinen / maraton
54. Samuli Piippo / jousiammunta

70. Roope Kakko / golf
73. Mikko Ilonen / golf
74. Noora Tamminen / golf


Välierissä

06. Nooralotta Neziri / 100 m aj
07. Oskari Mörö / 400 m aj


Alkuerissä/karsinnoissa

13. Minna Nikkanen / seiväshyppy
15. Sandra Eriksson / 3000 m ej
21. Tero Pitkämäki / keihäänheitto
24. Wilma Murto / seiväshyppy
26. Linda Sandholm / korkeushyppy
27. Ari Mannio / keihäänheitto
31. Sanni Utriainen / keihäänheitto
32. Juho Reinvall / judo
? Benedek Oláh /  pöytätennis
? Nanna Vainio / sulkapallo


Kun jätetään pois laskuista välierät ja alkuerät/karsinnat, on keskimääräinen sijoitus 23.



Usein vedotaan siihen, että pienen maan on vaikea menestyä isompien kansojen urheilijoita vastaan. Se on mielestäni pelkkä tekosyy. Onhan paljon samankokoisia ja paljon pienempiäkin maita kuin Suomi korkealla mitalitilastossa (katso: "Lilliputit....").

Toinen osittain tuulesta temmattu selitys on rahanpuute. Toki raha helpottaa, kuten elämässä yleensäkin, mutta ei se tee kaikista kilpaurheilua harjoittavista olympiamitalisteja.

Niin kauan kuin Suomi on pullaa mutustavien, kaljaa kittaavien, makkaraa vääntävien ja tupakkaa imevien sohvaperunoiden maa, tilanne ei muutu. Koululiikuntaakin on liian vähän ja se on tehotonta. Pitäisi väsätä uusia opetussuunnitelmia ja saada hyviä opettajia, jotka saisivat noiden sohvaperunoiden lapset innostumaan liikunnasta.

Jos lapsi tai nuori unelmoi urheilijan urasta, on tuo haave jotain muuta kuin yksilölaji. Siinä kun ei kunnon liksaa saa kuin vain Suomen muutama ehdoton huippu ja hekin vain korkeintaan kymmenesosan miespuolisten NHL-jääkiekkoilijoiden tuloista. Ei innosta yksinään äheltely, on kivampi pelailla kavereiden kanssa... siispä palloilijaksi/kiekkoilijaksi - niin pojat kuin tytötkin.

Aina kuitenkin löytyy myös esimerkiksi yleisurheilusta kiinnostuneita. Liian moni lupaava lapsi ja nuori jää valitettavasti vaille riittävää kannustusta ja valmennusta. Junioreihin ei meillä satsata niin kuin monessa muussa maassa. Meillä vain suunnitellaan ja lupaillaan, mutta ei toteuteta.

Tutustu näihin:

tiistai 2. elokuuta 2016


Bloggaukset jatkuvat syyskuussa

Työhistoriani koostuu miltei kokonaan opastamisesta, opettamisesta ja valmentamisesta kaikenlaisille ja -ikäisille ihmisille. Koska siinä samalla olen jo 1960-luvulta lähtien harrastanut aktiivisesti monipuolista liikuntaa, haluan nyt vielä eläkkeellä ollessani jakaa tietojani kaikille niitä kaipaaville. Teen sen harrastemielellä.
Olen pitänyt useamman kuukauden taukoa blogieni kirjoittamisessa. Nyt pian syksyn alkaessa olen sitä jatkamassa, sillä kesälomien ja muiden rennompien aikojen jälkeen ihmiset kaipaavat kunnonkohennusta ja ryhtiä elämäntapoihin – ehkäpä Sinäkin.
Jos et ole vielä valmis hankkimaan minulta kunto-opasta, voit aloitella kuntoremonttia seuraavasti:
  • Vähennä energiapitoisten ruoka-aineiden määrää ruokavaliossasi. Näitä ovat hiilihydraattien osalta lähinnä sokeria ja valkeita jauhoja sisältävät ruoat. Et myöskään tarvitse suurta määrää rasvoja. 
  • Jos et ole kilpabodaaja tai muu raskaan voimailun harrastaja, et tarvitse suurta määrää proteiinia – ei lisäravinteista, eikä edes ruoasta. Osa liiasta määrästä nimittäin poistuu esimerkiksi virtsan mukana ja osa varastoituu kehoon rasvaksi.
  • Juo päivittäin ainakin kaksi litraa vettä.
  • Ala liikkua päivittäin 30-60 minuuttia. Aluksi riittää pelkkä reipas kävely. Jatkossa voit ottaa mukaan painoharjoittelua ja venyttelyä.
  • Muista, että yö on annettu meille palautumista varten. Suunnilleen 23-03 tapahtuu fyysinen ja 03-07 henkinen palautuminen. Älä laiminlyö riittävää yöunta.
  • Lopeta pessimistinen asenne. Ala nauttia elämäsi hyvistä asioista… ala optimistiksi.



Olen valmis tekemään juuri Sinulle soveltuvan kunto-ohjelman, joka koostuu kolmesta osasta: perustieto, ruokavalio ja treeniohjelma. Lisätietoja löydät klikkaamalla tätä.