maanantai 5. syyskuuta 2016


Vinkkejä vatsan tasapainoon


Syyskuu on vierähtänyt alkuun ja niinpä on aika jatkaa bloggailua. Niinhän lupasin. Kirjoitusten aiheet liittyvät edelleen hyvinvointiin, onhan blogini nimi ”Arton vinkkejä hyvinvointiin”. Pyrin kirjoittamaan tätä blogia ma+ke+pe ja toista blogiani (Arton Kuntokeskus) ti+to+la.





Uusimmassa Life-myymäläketjun asiakaslehdessä on alla oleva David Jonssonin kirjoittama artikkeli. Sen nimenä on:


Davidin vinkit vatsan tasapainoon

1. Syö säännöllisesti

Vatsassa on monenlaisia hormoneja ja hermosignaaleja, jotka ohjaavat sen toimintaa. Nämä signaalit mukautuvat ajan myötä ruokailutapoihisi, nukkumiseesi ja muihin elintapoihisi. Siksi on tärkeää, ettet järkytä vatsaasi epätavallisen suurilla aterioilla epätavallisiin aikoihin. Yritä noudattaa ruokailu-ja unirytmiä, johon tulee ruokailujen osalta korkeintaan puolen tunnin heittoja. Silloin elimistösi oppii tunnistamaan rytmin ja tietää, mitä odottaa. Muista myös, että stressi on yksi ilmeisimpiä vatsavaivojen aiheuttajia. Rutiinit voivat myös vähentää stressiä ja parantaa siten vatsan kuntoa.

2. Syö hitaasti

Ruuansulatusta ja vatsan työskentelyä voi edistää varaamalla aikaa syömiselle ja syömällä kaikessa rauhassa. Tekee ehkä hyvää myös rentoutua hetki syömisen jälkeen. Jos ruokailutilanne on usein stressaava, esimerkiksi keskellä hektistä työpäivää, kannattaa etsiä rauhallisempi paikka, jossa voi rauhoittua syömään ilman stressiä ja hälinää.

Syömiseen uhraamasi pari lisäminuuttia ansaitset varmasti takaisin voimalla paremmin ja työskentelemällä tehokkaammin loppupäivän ajan sen sijaan, että kipuilisit turvonneen ja kipuilevan vatsan kanssa.

3. Syö oikeanlaisia kuituja

Maailman terveimpien väestöjen kuidunsaanti on viidestä kymmeneen kertaa suurempi kuin meidän täällä länsimaissa. On myös paljon viitteitä siitä, että heidän vatsansa ja suolistonsa terveys on loistava. Mitä he sitten tekevät? Syövätkö he vain pelkkiä leseitä ja pettuleipää päivästä toiseen? Ei. Itse asiassa pääosa heidän syömästään kuidusta on peräisin juureksista, marjoista, pähkinöistä ja hedelmistä. Ei siis tarvitse opiskella täysjyvätuotteiden etikettejä ulkoa vaan lisätä vesiliukoisten kuitujen saantia syömällä enemmän hedelmiä ja vihanneksia. Vesiliukoiset kuidut ovat hyödyllisten suolistobakteerien ruokaa ja edistävät terveyttä monin tavoin. Yritä syödä jokaisella aterialla jotain hyvää kuitupitoista ruokaa!

4. Vältä suurimpia pahiksia

Et ehkä hihku riemuissasi kuullessasi, että olisi tärkeää välttää sokeria. Kokeile kuitenkin kuukauden ajan vaihtaa sokeripitoiset ruoka-aineet tuoreisiin hedelmiin ja marjoihin. Siten saat otettua suuren askeleen paremman terveyden suuntaan. Sinun ei tarvitse poistaa lautaseltasi kaikkea epäterveellistä, mutta yritä välttää suurimpia pahiksia. Jos haluat poistaa ruokavaliostasi kolme asiaa parantaaksesi vatsasi kuntoa, ne ovat sokeri, valkoinen jauho ja prosessoitu liha, kuten makkara.

5. Syö hyviä bakteereja

Monet viimeaikaiset tutkimukset ovat pureutuneet siihen, millaisia vaikutuksia probiooteilla on suoliston bakteeristolle ja immuunipuolustukselle. Maitohappobakteereita käyttämällä on mandollista lisätä hyödyllisten suolistobakteerien määrää. Elintarvikkeet, joissa on maitohappobakteereita, kuten hapatetut vihannekset, kefiiri ja jogurtti, sisältävät eläviä mikro-organismeja, joiden uskotaan vaikuttavan suolistoflooraan positiivisesti.

Hyödyllisiä suolistobakteereja voi myös ruokkia oligosakkarideilla eli niin sanotuilla prebiooteilla, joita löytyy muun muassa sipulista, maa-artisokasta, pavuista ja kaurasta. Ne eivät pilkkoudu vatsalaukussa eivätkä ohutsuolessa, vaan kulkeutuvat paksusuoleen alkuperäisessä muodossaan ja fermentoituvat siellä.

HUOM! Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät voivat olla yliherkkiä oligosakkarideille.

6. Juo vettä

Voi kuulostaa liiankin yksinkertaiselta, mutta tämä on silti yksi tehokkaimmista keinoista edistää vatsan hyvinvointia. Yritä juoda päivittäin vähintään 1,5 litraa vettä. Jos vatsa on epätasapainossa, tämä neuvo toimii lähes aina.

Lähde: LiveLife, numero 3 / 2016, sivu 22.




Aamun ajatus

Kademieli painaa ihmisen alamaihin. 
Toisen ihaileminen kohottaa.
Eikös tämän pitäisi olla ihan selvä juttu?
Elvis Presley

Positiivarit


HUOM! Käy tutustumassa myös toiseen suomenkieliseen blogiini Arton Kuntokeskus.



Ei kommentteja: