keskiviikko 7. syyskuuta 2016


Rauhoita vatsasi


Moni suomalainen kärsii erilaisista vatsaongelmista, kuten ilmavaivoista, turvotuksesta ja nipistelystä. Vaivat ovat epämukavia ja voivat rajoittaa sosiaalista elämää. Mistä vatsaongelmat aiheutuvat ja miten niistä pääsee eroon?


IBS on nimitys monelle vatsavaivalle

Irritable Bowel Syndrome tai IBS, suomeksi ärtyvän suolen oireyhtymä, on tuttu vaiva ainakin yhdelle kymmenestä suomalaisesta. IBS on niin sanottu toiminnallinen suolistovaiva. Tutkimuksissa suolesta ei löydetä mitään vikaa, mutta suolen toiminta on häiriintynyt. Syytä toiminnan häiriintymiseen ei tiedetä tarkasti. Diagnosointi tehdään oireiden perusteella: ei ole olemassa koetta tai mittausta, jolla IBS voitaisiin todeta.

Usein lääkärit ottavat kokeita sulkeakseen pois gluteeni-intoleranssin, haavaisen paksusuolen tulehduksen ja vakavia suolistosairauksia. Jos tulokset ovat negatiivisia, diagnoosiksi tulee yleensä IBS.


Aivot voivat vaikuttaa vatsan toimintaan

Psyykkiset tekijät, kuten stressi ja "tietokatkokset" aivojen ja suoliston välillä, voivat olla osasyynä IBS:n puhkeamiseen. IBS ei kuitenkaan ole psyykkinen vaiva. IBS:n hoidossa on otettava huomioon ihminen kokonaisuutena. Laukaiseva tekijä ei yhdellä henkilöllä ole sama kuin toisella. IBS:n puhkeamisen taustalla voi olla pitkään jatkunut kova stressi. Ruotsissa onkin käytetty kognitiivista käyttäytymisterapiaa menestyksekkäästi IBS:n hoitoon. Voi tuntua omituiselta, että ajatukset ja tunteet saisivat vatsan turpoamaan, mutta lopulta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Aivot ovat hermojärjestelmän keskustietokone ja ne ohjaavat kaikkea, mitä kehossa tapahtuu.


Stressi vaikuttaa bakteerikantaan

Stressin aikana kehossa erittyy hormonia, joka valmistaa kehoa taistelemaan tai pakenemaan. Samalla suoliston toiminta hidastuu voimakkaasti. Suolistobakteerien kannalta tässä tapahtuu jotakin kiinnostavaa. Vatsan sisältö liikkuu hitaammin ja pysyy pidempään paikallaan, mikä saa bakteerit erittämään lisää haitallisia aineita. Stressihormoni on monelle bakteerilajille kasvusignaali ja voi saada suolen terveydelle haitallisten bakteerien määrän kasvamaan. Bakteerit puolestaan osallistuvat itsekin stressihormonien tuotantoon, joten stressin tunne vain lisääntyy.


Vatsa voi vaikuttaa aivoihin

Tiedetään jo entuudestaan, että aivot voivat vaikuttaa vatsaan. Nyt tutkijoita kiinnostaa myös vaikutus vastakkaiseen suuntaan. Vatsasuolikanavassa erittyy paljon erilaisia hormoneita, joilla on merkitystä hyvinvointiin. Moni vatsan bakteeri erittää serotoniinia. Aivoissa serotoniini vaikuttaa muun muassa mielialaan sekä hyvänolon ja väsymyksen tunteisiin. Tutkimusten mukaan masennuspotilaiden suolistofloorassa on todettu serotoniinia tuottavien bakteerien vähenemistä. Vatsan toiminnan vaikutus henkiseen hyvinvointiin onkin nyt ravitsemustutkijoiden kuuma aihe.


Yleisiä IBS-oireita

• Ilmavaivat ja levoton, turvonnut maha.
• Epäsäännöllinen vatsan toiminta.
• Vatsa on vuoroin kovalla ja löysällä.
• Aterian jälkeen vatsakipua, joka helpottaa vessassa käynnin jälkeen.

Nämä oireet ovat varmasti monelle tuttuja eikä niiden kokeminen tarkoita sairastumista. Monessa tapauksessa kyse on ohimenevästä vaivasta. Jos vatsaongelmat jatkuvat yli kaksi kuukautta, kyse voi olla IBS:stä. Diagnoosin IBS:stä tekee aina lääkäri.


3 yleistä vatsaongelmaa

Jokaisen suolistossa on erilainen bakteerikanta ja siksi samanlainen ravinto ei sovi kaikille. Muutama keino kuitenkin tepsii useimpiin vatsavaivoihin. Kannattaa kokeilla ja kuunnella, miten juuri sinun vatsasi niihin reagoi.


1. Ummetus

Ummetus voi johtua monesta syystä. Yleisin syy on stressi. Stressihormonit saavat vatsan sisällön liikkumaan hitaammin, minkä vuoksi massasta imeytyy enemmän nestettä ja uloste muuttuu kovemmaksi.

Toinen syy on liian vähäinen vesiliukoisten kuitujen ja nesteen saanti. Jos syöt riittävästi kuitua ja juot tarpeeksi, ei kaikki neste imeydy suolistossa kehon käyttöön. Siksi ummetuksen kotihoitoon kuuluvat marjat, hedelmät, kaurapuuro ja muu vesiliukoisia kuituja sisältävä ruoka.

Myös kofeiini voi auttaa, koska se stimuloi suolen liikkeitä. Ei ole ollenkaan huono idea juoda kunnon kupillinen kahvia aamupuuron kanssa.


2. Ilmavaivat

Jos vatsasi turpoaa ja pingottuu helposti, syömäsi ruoka saa mitä todennäköisimmin vatsabakteerit voimaan vähän liiankin hyvin. Ilmavaivat johtuvat ruuasta, jota bakteerit hajottavat. Yleensä ongelmia aiheuttavat sipulit, pavut, laktoosia sisältävä maito ja liiallinen viljojen kuten vehnän ja rukiin määrä ravinnossa. Myös muut ruoka-aineet voivat aiheuttaa ongelmia. Kannattaa tutustua FODMAP-listaan ja tutkia, mitä ruokia kannattaa syödä ja mitä välttää.


3. Löysä vatsa

Myös löysään vatsaan on monta eri syytä. Ripuli voi olla infektioperäinen ja johtua bakteereista tai viruksista. Jos ripuli ei mene ohi, kannattaa mennä lääkäriin.

Jos syynä ei ole infektio, kyse voi olla samantapaisista seikoista kuin ummetuksessakin. Ei ole ollenkaan tavatonta, että vatsa on vuoroin löysällä ja kovalla. Ratkaisu on sama kuin ummetuksen hoidossa: ravinnon olisi liikuttava suolessa sopivalla nopeudella. Liukoiset kuidut tepsivät tässäkin. Nyt hyödynnetään kuitujen kykyä imeä itseensä nestettä suolesta ja tehdä vatsan sisällöstä kiinteämpää. Ruokaan voi muutamana päivänä sirotella chia-siemeniä tai hieman psylliumia, ja seurata tilannetta. Ripulin aikaan kannattaa välttää kahvia, koska se stimuloi suolen liikkeitä.


FODMAP

Monen IBS:stä kärsivän keho reagoi ikävästi elintarvikkeisiin, joissa on paljon FODMAP-yhdisteitä. FODMAP on lyhenne sanoista Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols. Kyse on sokereista ja hiilihydraattiketjuista, jotka eivät hajoa ruuansulatusentsyymien vaikutuksesta. Niitä ovat maitotuotteiden laktoosi sekä fruktoosi ja sokerialkoholit, joita lisätään moniin sokerittomiin tuotteisiin, mutta niitä on myös vihanneksissa, kuten sellerissä, avokadossa, kukkakaalissa, maississa ja sokeriherneissä.

Vatsavaivoista kärsivän kannattaakin vähentää FODMAP-ruokia hetkeksi ja seurata, miten vatsa reagoi muutokseen.


Lähde: LiveLife, syyskuu 2016, sivut 20-21.







Aamun ajatus

Janonsa tyydytettyään sitä
kääntää kaivolle selkänsä.

Baltasar Gracián



Ei kommentteja: