maanantai 19. syyskuuta 2016


Nuorempi ensi vuonna




Muutama päivä sitten, viime viikon perjantaina, kerroin mielestäni hyvistä dieettivaihtoehdoista. Samalla kun 10. syyskuuta lainasin Turun kaupunginkirjastosta kirjan 5:2 -dieetti, otin luettavakseni myös toisen terveyteen liittyvän opuksen ”Nuorempi ensi vuonna”. Sen ovat kirjoittaneet Chris Crowley & Henry S. Lodge.


Takakannesta löytyy teksti:
Nuorempi ensi vuonna kertoo, kuinka biologista kelloaan voi kääntää taaksepäin, muuttua vuosia nuoremmaksi ja elää tarmoa täynnä. Lääkäri Harry kertoo mitä tehdä, potilas Chris kertoo miten. Noudata heidän innostavia sääntö-jään ja huomaat pääseväsi elämäsi vireeseen. Nuorempi ensi vuonna on miesten puhetta miehille, mutta nainen hyötyy yhtä paljon sen lukemisesta. Olitpa 35- tai 65-vuotias, voit päättää tänään olevasi ensi vuonna nuorempi. Tämän kirjan avulla onnistut varmasti.

"...aivoja ravisteleva, vastustamaton, ratkiriemukas....” — Craig Stoltz, The Washington Post


"Kirjaa on helppo lukea ja siinä ovat faktat kohdallaan. Seu-raamalla Henry Lodgen ja Chris Crowleyn suosituksia voi viivyttää sekä henkistä että fyysistä ikääntymistä. Kunpa potilaani noudattaisivat heidän neuvojaan!" — K Craig Kent, johtava verisuonikirurgi, New York



Kirja koostuu kahdesta pääosasta:
  • Ensimmäinen osa: Ota ruumiisi haltuusi
  • Toinen osa: Ota elämäsi haltuusi

Ensimmäisen osan pääidea kirjan mukaan on elää antaen elimistölle niitä samoja fyysisiä virikkeittä kuin saimme ihmishistoriamme alussa: 
  • rauhallista liikuntaa esimerkiksi kävellen (ravinnon etsiminen esihistoriassa)
  • lyhyitä spurtteja (saaliin tavoittaminen juosten tai petoja pakeneminen)
  • painoharjoittelua (saaliin kantaminen tai raahaaminen)

Näin ollen meidän jokaisen kuntoilijan tulisi sisällyttää viikottaiseen fyysiseen  harjoitteluumme esimerkiksi:
  • kolme erilaista painoharjoittelukertaa
  • yksi tasavauhtinen 30-45 minuutin lenkki vaikkapa kävellen tai pyöräillen sykkeen ollessa 60-65 prosenttia maksimista
  • yksi intervalliharjoitus
  • yksi pitempi (yli 60 minuuttia) palauttava lenkki rauhallisella vauhdilla

Näillä kaikilla on oma erilainen vaikutuksensa soluihin. Tärkeää on, että joka viikko on tuo kuusi liikuntakertaa, koko loppuelämän ajan.Tämä estää rappeutumisen ja pitää kasvua yllä antaen vireämmän ja toimintakykyisemmän tulevaisuuden.

Kun olen lukenut myös toisen osan (ota elämäsi haltuun), kirjoitan kirjasta lisää.




Aamun ajatus

Mitään ei voi muuttaa,
ellei ensin hyväksy sitä.

Carl Jung


Positiivarit


Ei kommentteja: