perjantai 9. syyskuuta 2016


Lopeta vatvominen



Elämämme tällä hetkellä on valintojemme tulosta. Mitä enemmän ikää, sitä suurempi yleensä on erehdysten määrä. Minä, 67-vuotias mies, olen onnistunut haalimaan niitä ainakin ihmissuhteisiin, ammatinvalintoihin ja terveyteen. Niinpä elelen nyt kahdestaan nelivuotiaan Ninni-kissani kanssa, puolikkaalla opettajaeläkkeellä ja syöpäkontrolleissa kahdeksan kuukauden välein käyden





Mennyt on mennyttä, on se sitten eilispäivä, viime vuosi tai koko aikaisempi elämä. Sitä ei voi enää muuttaa. Kannattaa siis lopettaa vanhan vatvominen, keskittyä tähän hetkeen ja rakentaa parempi huominen ilman vanhojen virheiden uusimista.

Uusimmasta LiveLife-lehdestä (syyskuu 2016) löytyy sivulta 26 artikkeli


Guy Winchin neljä menetelmää


Vaihda näkökulmaa

Vatvotko jotain jo tapahtunutta? Tarkastele tilannetta ulkopuolisena kuin katsoisit elokuvaa. Näkökulman vaihtaminen auttaa sinua näkemään tilanteen toisessa valossa ja siten voit helpommin jättää sen taaksesi. Tätä menetelmää voit käyttää kaikkiin tilanteisiin, jotka johtavat turhaan vatvomiseen.


Johda ajatuksesi muualle

Tee lista ajatuksista ja paikoista, jotka aina saavat sinut vatvomaan. Käy sitten läpi jokainen kohta erikseen ja kirjoita mahdollisimman monta tapaa johtaa ajatukset muualle: ratko sudokua, lähde kuntosalille tai mene elokuviin. Pidä listaa mukanasi, jotta voit katsoa sitä aina, kun haluat lopettaa negatiivisen vatvomisen.


Tulkitse uudelleen

Tulkitse uudelleen tilanne, joka johti alakuloisuuteen, ja yritä antaa tapahtuneelle uusi positiivisempi sisältö, joka ei enää huoleta tai vihastuta. Tämä on tehokas tapa säädellä omia tunteitaan. Näe uuden tilanteen tuomat mahdollisuudet. Älä keskity omaan ärtymykseesi, kun puolisosi ilmoittaa jäävänsä vielä muutamaksi tunniksi töihin - ajattele sen sijaan, mitä voisit tehdä nyt, kun sinulla on omaa aikaa.


Vaali ystävyyssuhteita

Vatvomalla koko ajan samoja asioita ystäviemme kanssa koettelemme heidän kärsivällisyyttään ja myötätuntoaan. Mieti, kuinka suuri osa yhteisestä ajastanne kuluu sinun asioidesi vatvomiseen. Onko aika kohtuullinen? Annatko myös ystävällesi tilaa puhua omista asioistaan ja huolistaan? Muista aina kuunnella heitä, jotka kuuntelevat sinua. 


ACT – hyväksy tai toimi

Viime vuosina Acceptance and commitment therapy (ACT) eli hyväksymis- ja omistautumisterapia on löytänyt tiensä Suomeenkin. Yksi ACT:n perusajatuksista on, että ihmiset eivät ainoastaan välttele vaarallisia tai epämiellyttäviä asioita, vaan pyrkivät välttelemään myös ajatuksia, tunteita ja muistoja, jotka liittyvät ikäviin asioihin. ACT-terapiassa opetellaan hyväksymään ei toivottuja ajatuksia ja tunteita sen sijaan, että niitä vältettäisiin. ACT:n mukaan kannattaa opetella hyväksymään asiat, joita ei voi muuttaa. Muutettavissa oleviin asioihin sen sijaan kannattaa pyrkiä vaikuttamaan.


Tutustu tähän: ACT Finland





Aamun ajatus

On asioita joita kuunnellaan korvilla.
On asioita joita kuunnellaan silmillä.
Ja on asioita, joita kuulee vain
sydämellä, myötäelämisellä.



Hyvää viikonloppua. Uutta tekstiä tähän blogiin tulee taas maanantaina. Muista käydä tutustumassa myös toiseen suomenkieliseen blogiini Arton Kuntokeskus ja jos olet nainen, niin käypä myös englanninkielisellä blogillani Female Fitness Advices.





Ei kommentteja: