sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Kävely on hyödyllistä perusliikuntaa



Jossain vaiheessa lupasin kirjoitella tätä blogia kolmesti viikossa. Nyt olen pitänyt viikon verran kuitenkin taukoa, koska silmäni ovat olleet tulehtuneet. Taitaa olla kuivumista. Vielä en ole niihin apteekista käynyt ostamassa kosteutustippoja.

Liikuntaani silmävaivat eivät ole estäneet. Olenkin vähintään tunnin päivässä harrastanut vuoropäivin aerobista maastopyörälläni tai painoharjoittelua monipuolisilla kotivälineilläni.

Jos olet aikeissa aloittaa oman kuntoremonttisi paremman terveyden ja ulkomuodonkin hankkimiseksi, tutustu tarkoin tähän blogiini: postauksiin ja mainostarjontaan blogin oikeassa reunassa. Minä olen myös valmis laittamaan aikaani henkilökohtaisen kunto-oppaasi laatimiseen. Jos sellainen apu kiinnostaa, tutustu tähän <<< klikkaa.

Kuntoremontti ei vaadi fyysisellä puollella suuria alkuinvestointeja. Voit näet aloittaa lihastesi vahvistamisen oman kehosi kuormalla ja sitten säädettävillä käsipainoilla. Kuntosalia et välttämättä tarvitse.

Kävelyn hyödyistä kertoo Iltalehti seuraavaa:

Kävele 21 minuuttia joka päivä, kehoittaa Harvardin tutkijalääkäri


Kävelyn avulla voit vähentää muun muassa riskiäsi sairastua syysflunssaan ja pienentää makeanhimoasi.
  • Tutkijoiden mukaan kävelyä voidaan nimittää jopa ihmelääkkeeksi: niin tehokasta se on sairauksia ennaltaehkäisyssä.
  • Kun kävelet reippaasti ainakin 21 minuuttia päivässä, voit vähentää merkittävästi riskiäsi sydänsairauksiin.
  • Tunnin kävely päivässä vähentää naisen rintasyöpäriskiä 14 prosentilla.

Maineikkaan Harvardin yliopiston tutkijalääkäreihin kuuluva Thomas Frieden ylistää kävelyä likipitäen ihmelääkkeeksi. Frieden on erikoistunut nimenomaan kansantautien tutkimukseen ja niiden ehkäisyyn.

Kävely kannattaa aina, mutta nimenomaan säännöllinen kävely on ihmiselle erityisen hyväksi.

Harvardin yliopiston tutkimusten mukaan 2,5 tuntia reipasta kävelyä viikossa voi pienentää sydänsairauksien riskiä jopa kolmanneksella. 2,5 tuntia viikossa tarkoittaa 21 minuuttia päivässä.

Käveleminen myös alentaa verenpainetta, pitää kolesterolin kurissa ja tukee mielenterveyttä.

Kävely on helppoa, halpaa ja sitä voi tehdä lähes missä tahansa. Seuraavassa muutamia terveyshyötyä, joita kävelijä voi saada osakseen.

1. Tukee painonhallintaa
Lihavuuteen liittyy kymmeniä eri geenejä. Harvardissa tehtyjen tutkimusten mukaan puolen tunnin reipas kävely päivässä voi vähentää näiden lihavuutta tukevien geenien vaikutusta huomattavasti.

2. Auttaa makeanhimossa
Exeterin yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että 15 minuutin kävely voi vähentää suklaanhimoa ja muiden makeiden välipalojen himoa.

3. Pienentää rintasyöpäriskiä

Kaikenlainen liikunta on hyväksi rintasyöpäriskiä ajatellen. American Cancer Societyn mukaan naisilla, jotka kävelivät enemmän kuin seitsemän tuntia viikossa, oli 14 prosenttia pienempi rintasyöpäriski kuin niillä naisilla, jotka kävelivät vähemmän kuin kolme tuntia viikossa.


4. Helpottaa nivelkivuissa
Useissa tutkimuksissa on osoitettu, että liikunta voi helpottaa niveltulehduskivuissa. Liikunta voi myös ehkäistä nivelkipuja.

5. Vahvistaa immuunijärjestelmää
Käveleminen voi suojella sinua flunssapöpöiltä ja auttaa elimistöä taistelussa niitä vastaan.

Tutkimuksen mukaan naisilla, jotka kävelivät viidesti viikossa vähintään 20 minuuttia päivässä, oli 43 prosenttia vähemmän sairauslomapäiviä kuin niillä, jotka harrastivat liikuntaa vähemmän kuin kerran viikossa.

Jos kävelyä harrastavat naiset saivat flunssan, he sairastivat flunssaa keskimäärin vähemmän ja heidän oireensa olivat pienempiä kuin niillä naisilla, jotka eivät liikkuneet.


Katso videolta, miten voit helposti tehostaa kävelylenkkiä! <<< klikkaa


Hyvää viikonlopun jatkoa.



Ei kommentteja: