maanantai 12. syyskuuta 2016

12 tapaa pysyä energisenä koko päivän ajan

 
 

Kaipaatko lisää virtaa? Tee nämä muutokset päivärutiiniisi.
  • Women's Day listasi 12 keinoa saada lisää energiaa.
  • Näitä noudattamalla voit pysyä virkeämpänä helpommin.

1. Lempeä herätys
Kehosi erittämä kortisoli-hormoni vahvistaa vireyttäsi päivän mittaan. Paniikinomaisesti herääminen esimerkiksi äänekkääseen herätyskelloon kuitenkin kuluttaa tätä stressihormoniksikin kutsuttua ainetta.
Women's Dayn mukaan tämä saattaa johtaa siihen, että kehosi kortisolivarastot loppuvat kesken päivän. Tämä taas voi tarkoittaa väsymystä.

2. Älä torkuta
Herätyskellon torkuttaminen häiritsee sisäistä kelloasi, aiheuttaen mahdollisesti uupuneen olon päivemmällä.

3. Nauti aamukahvi myöhemmin
Kortisoli toimii aamuisin luonnollisena piristeenä. Kahvin juominen heti herättyäsi ei välttämättä kannata, sillä et tällöin hyödy kofeiinista yhtä paljon kuin hieman myöhemmin.
Päivän ensimmäinen kahvikupponen kannattaakin nauttia vasta pari tuntia heräämisen jälkeen. Tällöin kortisolipiikki on ehtinyt hiipua, ja saat suurimman hyödyn kahvin piristävästä kofeiinista.

4. Syö säännöllisesti päivän mittaan
Pienen välipalan nauttiminen lounaan ja päivällisen välissä kannattaa. Tasainen energiatankkaus voi auttaa pitämään väsymyksen tunnetta kurissa. Muista kuitenkin, että välipalan tulee olla terveellinen ja melko kevyt, jotta tämä kikka toimisi!

5. Kokoa seuraavan päivän tehtävälista aikaisin
Jos käytät viimeiset hetket ennen nukkumaanmenoasi välttämättömien menojen ja tehtävien miettimiseen, unensaantisi todennäköisesti häiriintyy.
Vältä tämä hyödyntämällä päivän rauhallisia hetkiä. Varaa esimerkiksi välipalasi yhteyteen aikaa, jolloin suunnittelet huomisen menot.

6. Ota nukahtamiskello avuksi
Säännöllinen unirytmi auttaa paljon. Siitä kiinni pitämisessä auttaa nukahtamiskello.
Määritä tietty nukkumaanmenoaika itsellesi. Laita kellosi hälyttämään joka ilta puolta tuntia ennen tätä hetkeä - näin sinulle jää hyvin aikaa jokailtaisille toimille kuten hampaiden harjaukselle.

7. Viileä virkistää
Liian kuumassa nukkuminen voi huonontaa unenlaatua. Pidä makuuhuoneesi lämpötila siis viileänä. Liioittelulle ei kuitenkaan ole tarvetta, parisenkymmentä astetta tai hieman alle riittää hyvin.

8. Meditoi
Pieni meditointihetki ennen nukkumaanmenoa rauhoittaa mielesi, jolloin saat paremmin unta. Jo viisi-kymmenen minuuttia riittää hyvin.

9. Kävele 20 minuuttia
Georgian yliopiston tutkijoiden mukaan 20 minuutin kävelylenkki kolme kertaa viikossa nosti energiatasoja 20 prosentilla ja vähensi väsymystä jopa 65 prosenttia, kertoo Women's Day.

10. Löydä oma lajisi
Jos kävely ei kiinnosta, myös muunlaisella kohtuullisesti rasittavalla liikunnalla on samanlainen vaikutus. Älä kuitenkaan treenaa liian myöhään illasta, sillä tämä voi pitää sinua valveilla.

11. Seiso suorassa
Ryhdikäs asento voi virkistää kehoa ja piristää mieltä.

12. Kiinnitä huomiota siihen, mitä syöt
Esimerkiksi karkkipatukoiden tapaiset sokeripitoiset naposteltavat voivat nostaa ja laskea verensokeria äkillisesti. Tämä saattaa aiheuttaa väsyneen olon.

Lähde: Women's Day


Muiden blogieni uusimmat postaukset

Arton Kuntokeskus:
Female Fitness Advices:

Toivotan Sinulle erinomaista alkanutta viikkoa. Muista olla keksimättä tekosyitä aktiivisen fyysisen ja henkisen toiminnan välttämiseen. 



Liisa Lilja
 
   
Aamun ajatus

Jotta pienet purot voisivat muodostaa
mahtavana virtaavan joen, on niiden
ensin löydettävä tiensä yhteiseen uomaan.




Ei kommentteja: