sunnuntai 6. syyskuuta 2015


KUNTO-OPAS, keho & mieli & ravinto

Sain juuri äsken kunto-oppaan perustieto-osat päivitetyiksi. Nyt sen linkit ovat helpompilukuiset ja muutenkin oppaan ulkoasu on hieman entistä parempi.


HUOM! Oppaan kolme osaa eivät ole kirjamuodossa kuten kuvassa, vaan PDF-muodossa. 





Tutustu tarkemmin oppaan sisältöön osoitteessa: 

Henkilökohtaiset työkalusi ravinnon, kehon ja mielen remonttiin.


ILMAISET LIHASRYHMÄOPPAAT 





tiistai 1. syyskuuta 2015


SINKKI -TEHOPAKKAUS


Sinkki on välttämatön ravintoaine ja silä on monia hyödyllisiä vaikutuksia elimistössämme. Tiedätkö, mitä ne ovat?

Teksti Maja-Stina Skarstedt

Sinkki on kivennäisaine, jolla on lukuisia dokumentoituja terveysvaikutuksia. Se muun muassa auttaa pitämään yllä normaalia hedelmällisyyttä ja luuntiheyttä sekä edistää hiusten, ihon ja kynsien kuntoa. Lisäksi se on tärkeä elimistön immuunipuolustukselle. Tästä huolimatta sinkkiä ei tunneta kovinkaan hyvin. Briteissä tehdyssä yhteenvedossa, jossa verrattiin eri aineiden tehokkuutta niitä koskevaan kiinnostukseen, sinkki nousee korkealle tehokkuudessa, mutta jää matalalle Google-hakujen perusteella mitatussa kiinnostuksessa.

Sinkki on meille elintärkeä aine ja voimme hyvin, jos saamme sitä tietyn määrän joka päivä. Sinkkiä tarvitaan aineenvaihduntaan ja sillä on tärkeä rooli solunjakautumisessa. Lisäksi se vaikuttaa silmien terveyteen pitämällä yllä normaalia näkökykyä. 

Uumajan Yliopiston ravintotutkija Anders Johansson kertoo, että sinkki voi myös vaikuttaa antiallergisesti, antiinflammatorisesti ja antibakteerisesti.

— Ulkoisessa käytössä sinkki vaikuttaa tehokkaimmin, kun sitä sekoitettaan muihin ainesosiin, kuten pihkaan, jota saadaan muun muassa männystä ja kuusesta. Kirurgit käyttävät tämän tyyppisiä sekoituksia haavasiteissä ja niillä on saatu aikaan todella positiivisia vaikutuksia.

Sinkkiä käytetään myös voiteissa suojaamaan ja hoitamaan esimerkiksi vauvan herkkää ihoa. Se auttaa hillitsemään ärsytystä, jos iho punoittaa vaippojen takia.

Sinkkiä on lähes kaikessa, mitä syömme, mutta erityisen paljon sitä on lihassa, kalassa, äyriäisissä, maidossa ja täysjyväviljassa.

Sinkin päivittäinen saantisuositus on 7 mg naisille ja 9 mg miehille. Pohjoismaissa on epätavallista kärsiä sinkin puutteesta, sillä saamme sitä päivittäin keskimäärin 11 mg. Maissa, joissa ei syödä niin paljon lihaa, sinkin puute on paljon tavallisempi. Kasvissyöjien olisi hyvä tarkkailla ruokavaliotaan ja sinkin saantiaan.

- Sinkin puute voi johtua siitä, että ruokavalio sisältää todella vähän sinkkiä, mutta ennen kaikkea siitä, että ruokavalio sisältää paljon fytiinihappoa. Se on aine, jota löytyy esimerkiksi viljoista, palkokasveista, pähkinöistä ja siemenistä. Se heikentää sinkin imeytymistä tai sitoo sinkkiä niin, ettei elimistö voi hyödyntää sitä tehokkaasti, sanoo Ruotsin elintarvikeviraston ravitsemusasiantuntija Veronica Öhrvik.

Lapsilla sinkin puute voi hidastaa kasvua ja häiritä kehitystä. Aikuisilla sinkin puute voi aiheuttaa ihomuutoksia, hidastunutta haavojen parantumista ja heikentynyttä ruokahalua.

Vaikka me pohjoisen asukkaat emme useimmiten kärsi sinkin puutteesta, kertoo Cochrane-tutkijaverkoston katsaus vuodelta 2011 mielenkiintoista tietoa: sinkkiravintolisä voi sekä lievittää flunssaa että lyhentää sen kestoa, jos sitä otetaan vuorokauden sisällä ensimmäisten oireiden ilmaantumisesta. Suuri osa tutkimukseen osallistuneista pääsi kokonaan eroon oireistaan viikon sisällä sinkkiravintolisää käytettyään. Ehkä kannattaisi kokeilla sinkkiä seuraavan kerran, kun nuha kolkuttelee ovella?

Ruokia, joissa on paljon sinkkiä
  • Lihatuotteet
  • Kala
  • Äyriäiset
  • Pähkinät
  • Maitotuotteet
  • Näkkileipä
  • Täysjyvävilja
Sinkki edistää normaalia
  • Näkökykyä
  • Luuntiheyttä
  • Ihon, hiusten ja kynsien kuntoa
  • Hiilihydraattiaineenvaihduntaa
  • Immuunipuolustusta
  • Hedelmällisyyttä

Lähde: LiveLife syyskuu 2015 sivu 9






PÄIVÄN AJATELMA

Kun etenet vauhdikkaasti elämäsi
tikkaita, varmistu hyvissä ajoin
että ne nojaavat oikeaan seinään.