sunnuntai 2. elokuuta 2015


UUUSI KIRJOITTELUKAUSI ON ALKANUT
Pari kuukautta sitten kolme vuotta vanha Fujitsu-kannettavani simahti niin, ettei käyttöjärjestelmä (Windows 8.1) enää käynnistynyt. Olin jo saanut kolmiosaisen Kunto-oppaani perustieto-osat puolittain päivitettyä. En ollut kuitenkaan ehtinyt niitä ulkoiselle kiintolevylle tallentaa.
Hankin runsas kuukausi sitten Fujitsun tilalle Acer Aspiren, jossa on kaikin puolin enemmän tehoa. Käyttöjärjestelmänä siinä on nyt muutaman päivän ollut Windows 10. Olen aloittanut sillä kunto-oppaan perustieto-osien päivittämiset uudestaan: hieman uutta sisältöä ja uudenlaiset linkit. Koska linkkejä on sadoittain,menee vielä varmaankin tämä elokuu ennen kuin versiot 2.0 ovat valmiit. Siihen asti ovat voimassa hinnat, jotka löytyvät kyselykaavakkeesta.

Elokuu on alkanut ja lupaukseni mukaisesti jatkan nyt kahden kesälomakuukauden jälkeen blogini kirjoittamista artikkeleilla, jotka liittyvät tavalla tai toisella hyvinvointiin. 


KYMMENEN SUURINTA SYYTÄ LIHOMISEEN

Vanha neuvo "syö vähemmän kuin kulutat" pitää edelleen perussääntöisesti paikkansa. Toisinaan se ei ole näin yksinkertaista, sillä on muitakin kehonpainoon vaikuttavia tekijöitä. Niistä tässä kymmenen yleisintä.

1) Stressi. Stressi ei ole pelkästään ihmisen mielenterveydelle, vaan myös fyysiselle hyvinvoinnille haitallinen tekijä. Tutkijat ovat havainneet, että ne naiset, joilla on eniten stressiä, lihovat helpoiten. Paineiden alla näet tulee turvauduttua helposti lohtusyömiseen. Pyri siis välttämään kaikkea turhaa stressiä.

2) Unenpuute. Unenpuute aiheuttaa keholle fyysistä stressiä ja lisää greliini-hormonin
tuotantoa, mikä saa tuntemaan itsensä nälkäiseksi. Välttääksesi unenpuutteen ja siitä johtuvat ylensyömisen tarpeen yritä kasvattaa yöunesi määrää asteettain 15 minuutilla kunnes pääset kokonaistavoitteeseesi kahdeksan tuntia.  

3) Aamupalan unohtaminen. Vuorokauden tärkeimmän aterian unohtaminen saattaa olla suurin virheesi pyrkiessäsi kiinteyttämään kehoasi. Näin tekeminen useimmiten aiheuttaa ylensyöntiä päivän mittaan ja etenkin illalla.

4) Liian nopea syöminen. On tunnettu tosiasia, että aivojen kestää aterian jälkeen jopa 20 minuuttia tunnistaa, että olosi on täysi. Niinpä on selvää, että jos vedät aterian sisääsi puolessa ajassa, et ehdi vielä tuntea itseäsi kylläiseksi. Pureskellessasi siis ruokasi kunnolla estät tarpeettomien kalorien aiheuttaman painonnousun. 

5) Jojo-dieetit. Pikadieetit eivät toimi, koska niiden vähentämät kilot palaavat takaisin korkojen kanssa. Ota sensijaan käyttöön järkevä ja tasapainoinen ruokavalio, jota kykenet noudattamaan pitkän aikaa - vaikka koko loppuelämäsi.

6) Loma-ajat. Loma-aikoina Sinun kannattaisi näyttää mahdollisimman hyvältä, mikä merkitsee esimerkiksi, että kehossasi on riitävän vähän tarpeetonta rasvaa. Valitettavasti loma-ajat altistavat pikemminkin lihomiseen. Näin käy, koska tulee syötyä ravintoloissa turhan suuria annoksia ja usein vielä alkoholia kyytipoikana. Nämä tekevät tyhjäksi koko ennen lomaa tekemäsi laihdutusponnistelusi.

7) Vähärasvaiset tuotteet. Ruoka-aineiden vähärasvaisuus ei ole tae vyötäröystävällisyydestä. Jotkin vähärasvaiset tuotteet sisältävät nimittäin runsaasti makeutusaineita tai sokereita, jotka tutottavat paljon kaloreita ja siten aiheuttavat lihomista.

8) Televisio. Mielestämme hyvät televio-ohjelmat voivat antaa tekosyyn olla menemättä kuntosalille tai olla treenaamatta kotioloissa. Tilanteen tekee erityisen kohtalokkaaksi painonhallinnalle napostelu ohjelmien aikana. Lopeta löhöily ja napostelu - liiku ja ole aktiivinen.

9) Annoskoot. Tutkimukset osoittavat, että ihmiset yleensä syövät annoksensa olkoot ne kuinka suuria tahansa. Meidän jokaisen tulisi oppia syömään vain sen verran kuin tarvitsemme. Kun tekee ruokansa itse, on helppo kontrolloida annosten kokoja.

10) Lääkitys. Joillakin hormoni-, masennus-, epilepsia- ja psykoosilääkkeillä voi olla sivuvaikutuksena lihominen. Jos Sinulle on jotain sellaista lääkettä määrätty, älä käytä sitä tarpeettoman kauan.

 



 
UUSI ENGLANNINKIELINEN SIVUSTONI NAISILLE

Tällä kuluneella viikolla pystytin uuden sivuston. Se on tarkoitettu vain naisille. Nimenä sillä on ”Female Fitness Advices”. Sivusto tarjoaa vierailijoilleen naisille tarkoitettuja treeni- ja ravinto-ohjelmia, jotka ovat kansainvälisten huippuvalmentajien laatimia. Sieltä tulee löytymään myös suuri määrä artikkeleita ja videoita kehon ja mielen trimmaamisesta.
Tervetuloa tutustumaan sivustoon Female Fitness Advises <<< klikkaa.



 PÄIVÄN AJATELMA

Jonkun täytyy toteuttaa se,
mistä muut vain unelmoivat.
Jari Heiskanen

positiivarit.fi

 

Ei kommentteja: