maanantai 24. elokuuta 2015


TREENIÄ OMAN KEHON PAINOLLA

Viitisenkymmentä vuotta sitten , toisin sanoen 1960-luvulla, aloitin oman lihaskuntoharjoitteluni Arne Tammerin menetelmällä. Siinä tehtiin liikkeitä oman kehon painolla. 


1970-luvulla ostin käsipainotankoihini irralliset kahvat, mikä ei tehnyt niistä kahvakuulia, vaan kahvapainot. Se siis nelisenkymmentä vuotta sitten. Tiesitkö, että kahvakuulia käytettiin Venäjällä jo 1700-luvulla? 

Kun siis vouhotetaan uutuuksista, on syytä muistaa, että melkoisella todennäköisyydellä ne ovat olleet sitä jo vuosikymmeniä tai jopa vuosisatoja sitten. 

Alla on Kunto Plus -lehden artikkeli:
 
Oma paino vie tuloksiin 

Oma paino on juuri nyt trendikkäin treeniväline. Body Weight Training kasvattaa suosiotaan fitnessmaailmassa, ja siinä oma keho on ainoa kuntoiluväline. Kokeile itse, niin yllätys varmasti siitä, kuinka rankkaa ja tehokasta treeni on.

Tuore englanninkielinen treenitermi kannattaa opetella heti, sillä Body Weight Training on juuri nyt kuntosalien kuumin uutuus. Fitnessmaailmassa puhutaan nyt omalla painolla treenaamisen vallankumouksesta, sillä uusi treenitapa on mullistanut koko voimaharjoittelun.

- Tavallisessa voimahaijoittelussa käytetään monenmoisia painoja, ja rasitusta kasvatetaan lisäämällä painojen kilomäärää entisestään. Oman kehon painolla harjoitellessa vastus on aina jokseenkin sama, ja treenatessa pyritään tekemään yhä enemmän toistoja, kertoo omavalmentaja Sabrina Dinic, joka kuuluu uuden kuntoilumuodon innokkaisiin puolestapuhujiin.

- Kuntoilla voi missä tahansa, varusteita ei tarvitse raahata mukana, kuntosalille ei ole pakko lähteä ja vammojakin sattuu vähemmän, kertoo valmentaja ja mainitsee varsinkin naisasiakkaidensa innostuneen lajista.

- Naiset sanovat usein, ettei heillä ole aikaa lähteä kuntosalille. Heillä on kiireitä töiden ja lasten kanssa, joten treenaamiselle löytyy parhaiten vapaita hetkiä kotona, ja siihen Body Weight Training sopii ihanteellisesti, Dinic toteaa.

Treenitapa sopii kaikille 

Sama Body Weight -ohjelma käy kaikille, olipa oma taso ja lihaksisto millainen tahansa. Vahvat konkarit voivat vain tehdä enemmän toistoja ja sarjoja kuin treenimuodon vasta-alkajat.

- Periaatteena on se, että ohjelmaa jatketaan, kunnes keho on lopen uupunut. Voimaa tarvitaan aivan eri tavalla neljään tai kuuteen täyteen sarjaan. Silti laji sopii kaikille. Vaikkapa vasta vauvan saanut ja juuri treenaamaan palannut voi aloittaa yhdellä sarjalla, kertoo KUNTO PLUS -lehden Body Weight -ohjelman laatinut Dinic. Hän lupaa oman kehon painon muokkaa-van vartaloa uudella tavalla.

- Tällainen treeni muokkaa varmasti koko kehoa. Body Weight Training tekee kehosta sutjakamman ja notkeamman kuin raskaat painot, joilla suuret lihakset kasvavat näkyvämmiksi, lupaa Sabrina Dinic.

10 hyötyä oman kehon painosta:

1. Välineitä ei tarvita.
2. Voit treenata kotona – tai missä tahansa.
3. Lihakset kasvavat ja keho vahvistuu.
4. Rasvaa palaa rutkasti.
5. Vammat vähenevät.
6. Voit treenata milloin vain.
7. Ilmainen treenimuoto säästää kuntosalimaksuilta.
8. Tietoisuuus omasta kehosta lisääntyy, ja opit käyttämään kehoasi paremmin.
9. Treenata voi myös pihalla tai puistossa.
10. Harjoituksia voi muunnella loputtpmasti.


Lähde: Kunto Plus 12-2015 sivut 19-20.




PÄIVÄN AJATELMA

Mene rohkeasti toiveesi perässä.
Heti kun alat rakentaa ja toteuttaa
unelmaasi, elämäsi herää ja tunnet,
että kaikella on tarkoitus.

Barbara Sher 


 

Ei kommentteja: