torstai 13. elokuuta 2015


NÄIN OPIT SUPERNUKKUJAKSI

1. Aloita unikoulusi pitämällä päiväkirjaa nukkumisestasi. Merkitse muistiin, kauanko nukut kunakin yönä, myös keskeytyneet unenpätkät. Koeta arvioida, kuinka pitkä kukin unijakso on ollut ja miten pitkään olet valvonut yöllä — mieluiten katsomatta kelloa, sillä kellon kyttääminen stressaa.

2 . Kun tiedät, paljonko nukut öisin, määritä sen perusteella, moneltako sinun pitää mennä nukkumaan. Jos esimerkiksi nukut 5 tuntia joka yö, mene sänkyyn vasta 5 tuntia ennen sitä hetkeä, jolloin on noustava ylös. Tämä ei ole helppoa, ja unen laatu saattaa kärsiä aluksi. Jonkin aikaa voi käydäkin, ettet ole nukkunut ollenkaan, kun herätyskello piippaa, ja silloin on ylös nouseminen vaikeaa. Pakota itsesi kuitenkin jalkeille. Muutaman päivän jälkeen olet nukkumaan mennessä niin väsynyt, että nukahdat heti kun pääset sänkyyn.

3. Jatka unipäiväkirjan pitämistä myös ohjelman aloittamisen jälkeen. Laske unesi tehokkuus ja seuraa sitä tarkasti.

4. Kun tehokkuus on saatu 80-85 prosenttiin, aletaan lisätä vuoteessa vietettävää aikaa. Nukkumaanmenoaikaa aikaistetaan viikko viikolta 15 minuuttia kerrallaan — mutta vain siinä tapauksessa, että tehokkuus on pysynyt tarpeeksi korkealla. Muussa tapauksessa petiajan pidennystä lykätään.

5. Vähitellen menetelmä tehostaa unta niin että pystyt nukkumaan tarpeeksi pitkään herätäksesi levänneenä. 

Huonon unen syitä 

Unettomuuden taustalla voi olla sekä huonoja tapoja, joita on mahdollista korjata, että vakavampia ongelmia, joiden ratkaiseminen edellyttää ammattiapua. Seuraavassa muutamia tavallisia unettomuuden syitä.

- Varastamme itseltämme unta väärillä iltarutiineilla. Näyttöruudun tuijottaminen tai alkoholin tai kofeiinin nauttiminen juuri ennen nukkumaanmenoa syövät unta.

- Stressi, andistus ja masennus voivat aiheuttaa unettomuutta. Uniapnea ym. hengitysongelmat, joiden takia hengitys pysähtelee, tekevät unesta katkonaista.

- Päälle jäänyt "hälytyssignaaIi" aivoissa pitää hereillä tunteja nukkumaanmenon jälkeen.


Lähde: Kunto Plus 2-2015 sivu 28.

Tutustu myös näihin:
  

PÄIVÄN AJATELMA

Täytyy nauttia taipaleesta, matkalla olosta,
eikä aina vain varrota perille pääsyä.

Rolf Arnkil 


 

Ei kommentteja: