perjantai 7. elokuuta 2015


KOMMENTTEJA KUNTO PLUS -LEHDEN ARTIKKELEIHIN

Käydessäni eilen lähikaupassa ostin normaalien ruokahankintojen lisäksi myös Kunto Plus -lehden (12-2015). Vaikka se on tarkoitettu lähinnä naisille, soveltuvat sen antamat vinkit usein myös meille miehille.Otan nyt käsittelyyn kolme lyhyttä artikkelia ja annan niihin omat kommenttini. Siispä …

 
Voima ja kestävyys laihduttavat yhtä lailla

Jos haluat laihduttaa muutaman kilon, voit täydentää dieettiä yhtä hyvin voima- kuin kestävyysharjoittelulla. Molemmat edistävät laihtumista yhtä hyvin, sanovat tutkijat.

Kaikkiaan 96 ylipainoista naista ja miestä pantiin 22 viikon laihdutuskuurille, johon kuului ruokavalio ja kolme viikoittaista liikuntarupeamaa. 

Yksi ryhmä teki vain kestävyysharjoituksia, toinen vain voimatreeniä, ja kolmas molempia. Tutkimuksen aikana kaikki koehenkilöt laihtuivat merkittävästi — 8,5-10,5 kiloa — riippumatta siitä, mihin harjoitusryhmään he kuuluivat. 
 
Lähde: Journal of Applied Physiology / Kunto Plus 12-2015 sivu 6.

Oma kommentti

Mielestäni on tärkeää, että pudotetusta painosta on mahdollisimman paljon rasvaa, ei lihaskudosta eikä nestettä. Koska asioita usein havainnollistaa voimakas kärjistäminen, otan sen tässä käyttöön. Päivittäisillä pitkillä juoksulenkeillä saavuttaa mainion juoksukunnon. Se voi lopulta johtaa kuihtuneeseen maratoonarin ulkomuotoon, joka aika usein muistuttaa keskitysleiriläistä. Pelkkä lenkkeily hävittää lihasmassaa varsinkin silloin kun ruokailukin on pielessä eli energiaa ja rakennusaineita (esim. proteiinia) saadaan liian vähän.

Suosittelen kaikille laihduttajille molempia, siis voima- ja kestävyysharjoittelua. Silloin ei lihasmassa pääse hupenemaan ja samalla kestävyyspuolikin pysyy kunnossa. Jos et tiedä miten nämä tulisi toteuttaa, olen valmis laatimaan Sinulle henkilökohtaiset treeniohjelmat. Lisätietoja löydät tästä.




Aloita päiväsi kaurahiutaleilla 

Helppo tapa vähentää kaloreita: Syö kaurahiutaleita aamiaiseksi. Siten olet kylläisempi lounasaikaan, osoittaa 18 ylipainoiselle ja 18 normaalipainoiselle koehenkilölle tehty tutkimus.

He kokeilivat jonkin aikaa kolmea erilaista aamiaista — maissihiutaleita, kaurahiutaleita tai vain lasillista vettä —ja vaikka molemmissa hiutaleissa oli 350 kcal ja saman verran hiilihydraatteja sekä rasvaa, kaurahiutaleet pitivät kylläisenä pitempään. Kaurahiutaleita syöneet ylipainoiset nauttivat lounaalla 50 prosenttia vähemmän kaloreita kuin maissihiutaleita syötyään tai pelkkää vettä juotuaan.

Lähde: Annais of Nutrition and Metabolism / Kunto Plus 2-2015 sivu 7.

Oma kommentti 

Olen syönyt varmaan jo useamman vuoden säännöllisesti kaurapuuroa aamupalalla. Laitan 3.5 desiin kiehuvaa vettä kukkuraisen kahvikupillisen Elovena täysjyvä kaurahiutaleita. Kun ne ovat miedolla lämmöllä muhineet kattilassa kymmenisen minuuttia, annan niiden vielä poissa levyltä hautua kannen alla jonkin aikaa. Laitan kulhon pohjalle hieman raejuustoa ja sekotan sitten kaurapuuron sen kanssa sekaisin. Kostukkeeksi kaadan sokeritonta mehukeittoa.

Puuron jälkeen siemaisen vielä kupillisen kahvia ja napostelen ohessa esimerkiksi kaurakeksin. Lopuksi kulautan kurkustani alas veteen sekoitetun Berocca-tabletin.



  
Jooga nukuttaa paremmin kuin siivous

Fyysinen aktiivisuus yleensä väsyttää. On kuitenkin eroja siinä, miten erilaiset liikunnat vaikuttavat yöuneen. Jotkut lajit ovat parempia kuin toiset, sanovat asiantuntijat analysoituaan noin 430 000 aikuisen tiedot.

Tutkimuksessa vertailtiin 10 erilaista liikuntaa, ja siinä missä golf, jooga ja puutarhatyöt paransivat yöunta, ei esimerkiksi lastenhoidolla ja tavallisilla kotitaloustöillä ollut samaa myönteistä vaikutusta.

Lähde: University of Pennsylvania / Kunto Plus 2-2015 sivu 8. 

Oma kommentti 

Olen havainnut, että on viisainta sijoittaa raskas liikuntasuoritus iltapäivään. Silloin alkaa tulla raukea olo jo tuossa 20-21 välillä. En siis suosittele fyysisesti vaativia liikuntasuorituksia välille 18-21, jos on saatava unen päästä kiinni ennen 23.

Yöksi rauhoittumista auttaa minulla myös staattinen venyttely, pilatesrullailu ja piikkimatto.




 
PÄIVÄN AJATELMA

Kukaan ei voi saada sinua tuntemaan
alemmuutta ilman sinun lupaasi. 

Eleanor Roosevelt



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA Sinulle, lukijani.






Ei kommentteja: