maanantai 17. elokuuta 2015


BRAIN MAKER -RUOKAA

Jo melkoisen pitkän elämäni aikana olen havainnut, että ravinto ja liikunta ovat parhaimmat luonnolliset lääkkeet niin mielelle kuin kehollekin. Kun niitä kumpaakin käyttää oikein, ei tarvitse olla tekemisissä synteettisten lääkeiden aiheuttamien sivuoireiden kanssa.

Uusin Kunto Plus -lehti (2-2015, sivu 63) kertoo muun muassa aivojen kunnolle hyvistä ruoka-aineista:

Näin voit syödä ja juoda

Jos haluat toimia yksinkertaisesti, vältä nopeita hiilihydraatteja ja syö paljon probiootteja kuten jogurttia ja hapankaalia, neuvoo David Perlmutter. Jos haluat täyden hyödyn, vaaditaan hieman enemmän. Tässä Brain Maker -periaatteet.

SYÖ PALJON NÄITÄ:
  • Jogurtit ja muut hapanmaitotuotteet: Saat eläviä maitohappobakteereja. Etsi tuoteselosteista nimiä kuten Lactobacillus plantarum, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus brevis, Bifidobacterium lactis ja Bifidobacterium longum.
  • Kefiiri: Hapatettu maitotuote, joka sisältää probioottisesti vaikuttavaa hiivaa.
  • Probioottiset juomat kumn ProViva, Gefilus ja muut vastaavat.
  • Hapankaali ja pikkelsi: Maitohappobakteereilla (ei etikalla) käyneitä kasviksia. Perlmutter suosittelee erityisesti kimchiä, korealaista hapatettua kiinankaalia.
  • Valkosipuli, purjosipuli, parsa, sipuli, voikukkien lehdet, maa-artisokka. Sisältävät prebioottisia kuituja, joiden ansiosta hyvät bakteerit viihtyvät suolistossa.
  • Parsakaali, ruusukaali, pinaatti ja muut vihreät lehtivihannekset. Sisältävät K-vitamiinia, joka vahvistaa aivojen kognitiivisia toimintoja, ja koliinia, joka parantaa muistia.
  • Vähäsokeriset kasvikset ja hedelmät kuten tomaatti, paprika, munakoiso, kesäkurpitsa ja sitruuna.
  • Avokado, oliivi, pähkinät ja siemenet, chia, neitsytoliiviöljy, kookosöljy ja luomuvoi. Terveellistä rasvaa, joka suojaa aivosolujen solukalvoja.
  • Kananmuna, villilohi ja muu kasvattamaton kala, äyriäiset, vapaana eläneiden nautojen ja kanojen liha. Terveellistä rasvaa aivosolujen solukalvoille.
  • Tee. Sisältää voimakkaita antioksidantteja, jotka torjuvat tulehduksia. Kornbuchatee, erityinen käynyt tee, tarjoaa lisäksi probioottisia vaikutuksia.
  • Piparjuuri, sinappi, oliivitapenade ja salsa — ilman gluteenia ja soijaa.
  • Marjat, tuoreet tai pakastetut kuten mustikka, mansikka ja vadelma.

SALLITTU - MUTTA MALTILLISESTI:
  • Tumma suklaa ja kaakao: Terveellisiä antioksidantteja mutta myös sokeria.
  • Punaviini: Enintään yksi lasi päivässä.
  • Palkokasvit, lukuun ottamatta vihreitä papuja, joita voit ahmia rauhassa.
  • Gluteeniton vilja, kuten riisi, kvinoa ja kaurahiutaleet. Sisältää tärkkelystä, joka voi olla rankkaa verensokerille.
  • Makeat hedelmät ja kasvikset, kuten porkkana, aprikoosi, mango, ananas.

VÄLTÄ NÄITÄ:
  • Gluteeni, jota sisältävät vehnä, ohra, ruis ja monet teollisesti käsitellyt elintarvikkeet. David Perlmutter on vakuuttunut siitä, että gluteeni tuhoaa suolta suojaavaa kerrosta, jonka hyvät bakteerit muodostavat. Tulehdusta aiheuttavat aineet pääsevät silloin virtaamaan eri puolille kehoa. Tämä ei koske vain keliaakikkoja vaan meitä kaikkia.
  • Sokeri esimerkiksi virvoitusjuomissa, leivonnaisissa ja makeisissa. Nostaa verensokeria ja siten lisää tulehdusten riskiä ja aivojen rappeutumista. Erityisen paha on fruktoosi, joka ruokkii suoliston "pahiksia" ja rasittaa maksaa.
  • Keinotekoiset makeutusaineet. Voivat muuttaa bakteerikantaa rajusti, varoittaa Perlmutter.
  • Auringonkukka- ja viinirypäleöljy sekä muut kasviöljyt. Paljon omega-6-rasvoja. Lisäävät tulehdusten riskiä, jos syöt liikaa suhteessa omega-3-kalaöljyyn.
  • Antibiootit voivat tuhota suoliston bakteerikannan, samoin lihan antibioottijäämät. Käytä vain, kun se on todella välttämätöntä, ja syö probioottisia aterioita, jotta voit vaalia suoliston bakteerikantaa mandollisimman hyvin.
  • Happoja laimentavat lääkkeet voivat myös tuhota bakteerikantaa. — Kun syöt vähemmän nopeita hiilihydraatteja ja enemmän probiootteja, vatsahapoista johtuvat ongelmat usein katoavat, Perlmutter sanoo.





PÄIVÄN AJATELMA

Arvot ovat tärkeimmät ohjenuorat
päätöksiä tehdessämme.
Kun epäröimme, ne näkyvät
sumun läpi kuin majakan merkkivalo.

Mac Anderson



 

Ei kommentteja: