maanantai 10. elokuuta 2015


APUA PAINONHALLINTAAN


Lomakausi tältä kesältä on suurimmalta osalta aikuisia loppumassa. Aika monelle on päässyt kertymään lisäkiloja ja niinpä ollaan aloittamassa taas kerran laihduttamista. Joillekin se onnistuu omin avuin, joillekin ei.

Jos Sinä olet tilanteessa, että halua rasvanpolttoon olisi, mutta tietoa ei, olen valmis auttamaan. Saat pientä korvausta vastaan kolmiosaisen kunto-oppaan.
  • Perustieto-osa sisältää noin 120 sivua tarpeellista ja monipuolista informaatiota sekä naisille että miehille. 
  • Ruokavalio-osa antaa Sinulle soveltuvan tehokkaan ja terveellisen dieetin. 
  • Treeniosa sisältää 12 viikon jokaiselle päivälle yksilöidyn treenin niin lihaskuntoon (kotona tai salilla) kuin kestävyyteenkin (sisällä tai ulkona).
Lisätietoa löydät klikkaamalla tätä.  

Uusimmassa Kunto Plus -lehdessä (2-2015) laillistettu ravitsemusterapeutti, aivoravinnon asiantuntija ja kirjailija Marja Ruuti kirjoittaa:


Miksi painonhallinta on vaikeaa?

Tuntuuko painonhallinta taisteluita tuulimyllyjä vastaan? Olet kokeillut kaikki dieetit ja ongelma vain jatkuu. Syöt vähäkalorista ruokaa ja silti paino nousee. Käännä katse maksaan ja löydät uuden näkökulman asiaan.

Paino pysyy hallinnassa ilman jatkuvaa tarkkailua, kun aineenvaihdunta toimii. Maksa on aineenvaihdunnan keskus, joten maksan terveys on avain hyvinvointiin. Sinulle sopimaton ruoka, liikunnan puute, hormoni- ja kipulääkkeet, kemikaalit ja ympäristömyrkyt kuormittavat maksaa. Maksan toimintatehon hiipuessa painoa kertyy yhä herkemmin ja syntyy noidankehä.

Sokeri rasvoittaa

Vyötärölle kertyvä sisäelimiä ympäröivä rasva haittaa maksan toimintaa siten, että insuliinihormoni ei pysty siirtämään sokeria verestä maksasoluihin. Soluilla on siis sokerin ja energian puutos, joten maksa alkaa muodostaa uutta sokeria, vaikka veressä sitä on jo ennestään liikaa. Jotta maksa ei läkähtyisi sokeriin, siitä osa muuttuu rasvoiksi. Nämä siirtyvät vereen ja sieltä rasvoittamaan rasvakudoksia ja verisuonia. Mitä enemmän juot sokerijuomia, nautit makeita välipaloja ja syöt patonkia ja perunavalmisteita, sitä enemmän rasvaa maksa työntää verenkiertoon ja vyötärönympärys kasvaa. Teollisuuden suosimat glukoosi-fruktoosisiirapit ovat pahimmat maksan ja kehon rasvoittajat olipa niiden lähteenä karkki tai urheilujuoma.

Toisaalta korkea verensokeri ja sen aiheuttama insuliinin nousu estävät rasvakudosta luovuttamasta energiaa vereen. Keinotekoiset makeutusaineetkin aiheuttavat insuliinineritystä, joka tehostaa rasvan pysymistä soluissa, samoin kuin jatkuvan napostelun aiheuttama insuliinivirta.


Tulehdus avainasemassa

Sokeri ja muut nopeat hiilihydraatit lisäävät myös tulehdustekijöitä niin rasvasoluissa kuin maksassa hidastaen aineenvaihduntaa entisestään. Tulehdusta aiheuttavat lisäksi prosessoidut ja härskiintyneet rasvat ja teolliset lihavalmisteet. Tämä hiljainen tulehdus edistää rasvamaksan syntyä, hidastaa aineenvaihduntaa ja altistaa painonnousulle. 
 

Noidankehän katkaisu

Painonhallintaa vaikeuttavan kierteen katkaisee kasvisvoittoinen, tasapainoinen syöminen ja liikunta. Terveellinen vähähiilihydraattisuus, kohtuumäärä proteiinia joka aterialla, laadukas rasva, sopiva annoskoko ja riittävä ateriaväli voimistavat maksan aineenvaihduntaa. Teollisesti muokatut sokerit, viljat ja rasvat johtavat aineenvaihduntasi harhateille, mutta aito ruoka aktivoi geenisi ilmentämään terveyttä.


Marja Ruutin kirja Terve maksa, avain hyvinvointiin ilmestyy syksyllä. Kirja on nykypäivän ihmiselle tärkeä tietopaketti elämäntapa- ja ympäristötekuoistä, jotka vaikuttavat maksan terveyteen. Kirja antaa myös ohjeet maksan toiminnan tukemiseen. 
 



PÄIVÄN AJATELMA

Mikään ei ole hyvää eikä pahaa,
ennen kuin se on sellaiseksi ajateltu.

Shakespeare 



 

Ei kommentteja: