perjantai 8. toukokuuta 2015

Proteiinia ja liikuntaa ikääntyville

Ikäihmisten ravitsemusongelmat, kuten yli- tai aliravitsemus tai ravintoaineiden puuttuminen, voivat johtaa pitkittyessään monenlaisiin ongelmiin ja toimintakyvyn heikkenemiseen.

Hyvä ravitsemustila puolestaan nopeuttaa sairauksista toipumista ja parantaa vireyttä sekä elämänlaatua. Ei siis ole yhdentekevää, mitä vanhus suuhunsa pistää päivän mittaan.

Ikääntyneiden ruokavaliossa tulee huomioida erityisesti riittävä proteiinin saanti. Muutenkin ruuan tulisi olla ravinnetiheää, sillä vanhemmiten ruokahalu voi helposti kadota.

Kun ikääntyvä syö monipuolisesti ja säännöllisesti, hänellä riittää puhtia myös liikkumiseen.

UKK-instituutissa vastikään tehdyssä tutkimuksessa monipuolinen liikuntaharjoittelu osoittautui tehokkaaksi keinoksi vähentää ikäihmisten kaatumisvammoja. Kotona asuvien iäkkäiden naisten kaatumisvammojen määrä väheni puoleen säännöllisen lihasvoimaa ja tasapainoa harjoittaneen liikunnan ansioista. Liikunta paransi myös toimintakykyä. Tutkittavat saivat tutkimuksen aikana myös D-vitamiinilisää ja sen todettiin parantaneen tutkittavien luuntiheyttä.

Lähteet: diabetes.fi, ukkinstituutti.fi ja LIVELife (numero 2 - 2015, toukokuu, sivu 6).




ORVOKKEJA ÄIDILLE

Onnittelut kaikille Suomen äideille.




Ei kommentteja: