keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Penkkipunnerrus on yläkehon kunkku

Fredrik Smulter teki voimanostokisoissa yli 120 kilon sarjassa äskettäin huiman maailmanennätyksen penkkipunnerruksessa. Kuten alla olevasta videosta näkyy, oli apuna penkkipaita, jonka apu tuollaisissa määrissä lienee hieman yli 100 kiloa. Alla on videot penkkipaidalla (1 x 401 kg) ja ilman (3 x 235 kg).






En muista noin 40 vuoden valmennusaikanani nähneeni ketään sellaista miespuolista täysin vasta-alkajaa, joka olisi kyennyt punnertamaan penkissä edes omaa painoaan. Täysin noviiseille naisille jo puolet omasta kehon painosta on useimmiten ollut mahdottomuus.

Hyvä tavoite naturaalille miespuoliselle penkkaajalle ilman penkkipaitaa on 2 x omapaino ja naispuoliselle 1 x omapaino. Niihin joutuu jo tekemään kovasti työtä. Alla olevassa videossa kehonrakentajanainen nostaa 102 kiloa (ilmeisesti noin 1.5 x omapaino).




Penkkipunnerrus on erinomainen yläkehon perusliike, sillä se kohdistuu rintalihasten lisäksi voimakkaasti myös hartioihin (etenkin etuosiin) ja ojentajiin.






Voimanostotyyppisessä punnerruksessa kuormitusta tulee myös selälle ja jaloille (kolme ensimmäistä videota).

Tutustu myös näihin: 



PÄIVÄN AJATUS

Tilaisuus jää monelta huomaamatta, 
koska sillä on yllä haalarit ja se 
näyttää työnteolta.

Thomas A. Edison




Ei kommentteja: