maanantai 18. toukokuuta 2015

Asiaa aamuaerobisesta

Monet laihdutusohjelmien laatijat ovat jo pitkään suositelleet tekemään lenkin kävellen, juosten tai pyöräillen heti aamulla ennen aamiaista. Sen on katsottu polttavan kehon rasvavarastoja hiilarien ollessa vähissä. Silloin tällöin olen itsekin niin suositellut ja myös itse omassa kuntoilussani tehnyt. Ainakin se on antanut pirteämmän alun päivälle.

Suomenkielinen Muscle & Fitness (NR 3/2015, sivut 20-21) tarjoaa artikkelin:

PAASTO EI AUTA

Kardioharjoittelu tyhjällä mahalla saattaa polttaa enemmän lihasta kuin rasvaa.

Kysymys:

Auttaako kardioharjoittelu tyhjällä vatsalla polttamaan enemmän rasvaa? 

Vastaus:

Tuo on ollut yleinen teoria jo jonkun aikaa, ja se näyttää erittäin hyvältä paperilla: Ruoka tarjoaa polttoainetta josta keho saa energiaa, joten jos vatsassa ei ole mitään, niin kuulostaa järkevältä, että keho kääntyy muiden energialähteiden puoleen - jotka ovat pääasiassa rasvaa - antamaan energiaa harjoitteluun. 

Ongelma on, että ensimmäisenä varastona näyttäisi kuitenkin olevan proteiinit, ja nimenomaan kovalla työllä ansaittujen lihasten muodossa. Viimeisin tutkimus, joka julkaistiin Strength and Conditioning Journalissa 2012, osoitti, että proteiinien hajoaminen voi jopa tuplaantua kun kardioharjoittelu suoritetaan tyhjällä mahalla. 

Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että paaston aikainen kardioharjoittelu ei polttanut rasvaa yhtään sen tehokkaammin, kuin harjoittelu ruokailun jälkeen. Ja koska harjoittelun intensiteetillä on erittäin suuri osa siinä kuinka paljon kaloreita poltat, syömättä jättäminen voi vaikuttaa treeni-intensiteettiin, ja näin vähentää energian kulutusta treenin aikana. 

Mutta mitenkä sitten HIIT? Sen pitäisi polttaa rasvaa ja säilyttää lihaksia, eikö niin? Totuus on, että kun HIIT-harjoittelua tehdään tyhjällä vatsalla, niin se polttaa rasvaa nopeammin kuin kehosi kykenee käyttämään sitä energiaksi. Tuloksena tästä - valitettavasti - on se, että rasva menee takaisin rasvasoluihin! 

Sama asia pähkinänkuoressa: Tee kardiota tyhjään mahaan jos se tuntuu sinusta hyvältä - monet eivät tykkää harjoitella ruokailun jälkeen, koska ruoka hyllyy edelleen vatsassa. Mutta älä kuvittele että syömättä jättäminen nopeuttaisi vatsalihastesi näkymistä. Ruokavalion säätäminen kokonaisuutena (syö vähemmän) on paras strategia tuohon. 




PÄIVÄN AJATUS

Se asenne, jonka vallassa aamulla heräät, 
muovaa kunkin päivän itsensä näköiseksi.



Ei kommentteja: