maanantai 27. lokakuuta 2014



VIIMEISTÄÄN NYT D-VITAMIINIKUURILLE

Katson arkiaamuisin aina heti herättyäni ohjelmaa Ylen aamu-tv. Vaikka sen uutiset ovat tavanomaiseen tyyliin synkeitä, on kokonaisuudessa mukana myös sellaista asiaa, joka ei ahdista, vaan on hyödyllistä. Yksi sellainen koski tänään ikkunoiden tiivistämistä. Tuohon ajankohtaiseen projektiin aion itsekin ryhtyä sen jälkeen kun ensin saan ikkunat pestyä kesäisistä ja syksyisistä lioista. Samalla pitänee siivota parvekkeelle puiden varistamat lehdet.

Vaikka olisit oleskellut kesän aikana paljon ulkona auringonvalossa, alkavat D-vitamiinivarastot kehossasi olla tyhjät. Siispä ikkunaprojektien oheen on syytä pistää myös D-vitamiinikuurin aloittaminen.  Perjantaina minulle tuli taas vuoden annos (360 kapselia à 50 mikrogrammaa) Suomen Terveysravinnon D3-vitamiinia. Sen mukana oli Terveysopas, josta löytyy lääkäri Hannu Vierolan artikkeli. Siitä otoksia seuraavassa:


Kuinka paljon Suomessa saa ravinnosta D-vitamiinia? 

Tuoreiden tutkimusten mukaan saanti jää enintään 7,5-10 mikrogrammaan vuorokausitasolla. Tämän annoksen voi saada ravinnosta, jos nauttii päivittäin 2-3 lasia maitoa, juustoa ja jugurttia sekä lisäksi kalaa 2-3 kertaa viikossa. Tämä D-vitamiinin saantimäärä ei ole riittävä. 

Yhteispohjoismaisessa tutkimuksessa todettiin juuri, että allaslohen nauttiminen ei nostanut ylipainoisten miesten D-vitamiinitasoja, koska allaskalojen ravinnossa ei ole D-vitamiinia sisältävää planktonia. 

Suomen parhaat D-vitamiiniasiantuntijat (lääkärit ja endokrinologit) ovat yhtä mieltä siitä, että D-vitamiinin puute paranee ainoastaan D-vitamiinilisällä, ei ravinnolla. 


Kuinka suuri osa suomalaisista saa liian vähän D-vitamiinia? 

Lastenlääkäri ja D-vitamiinitutkija Outi Mäkitie totesi äskettäin lääkäripäivillä (2014), että D-vitamiinin puutoksesta kärsitään kaikissa ikäryhmissä: 
  • Suurin osa odottavista äideistä
  • Joka toinen syntyvistä lapsista 
  • Viidennes yhden vuoden ikäisistä lapsista 
  • Suurin osa lapsista ja nuorista 
  • Joka toinen lastenlääkärin potilaista 
Riisitautia esiintyy jopa Helsingissä, ja D-tippojen antia laiminlyödään. Suomalaisten ravitsemustutkijoiden oma tutkimus, joka julkaistiin Suomen Lääkärilehdessä vuonna 2013, kertoo, että vain 15 prosenttia aikuisista yltää talvella 75 nmol/l D-vitamiinitasoon. Sen tason vähintään saavutamme kesäaikaan auringonvalon avulla. Olenkin verrannut ravitsemusneuvottelukunnan suosituksia "uskomushoitoon", koska niillä veren D-vitamiinitaso jää liian matalaksi. Miksi tyytyisimme syksyllä ja talvella ainoastaan puoleen siitä, mitä kesällä saa auringosta? 


Kuinka paljon D-vitamiinia pitäisi nauttia päivittäin? 

Käy mittaamassa laboratoriossa oma D-25 tasosi. Yksityiseen laboratorioon, esimerkiksi Terveystaloon, pääsee ilman lääkärin lähetettä. Julkisella puolella tarvitaan lääkärin lähete. Itse noudatan keskieurooppalaisen asiantuntijaryhmän suosituksia vuodelta 2012: 
  • Alle puolivuotiaille lapsille D-vitamiinia io mikrogrammaa päivässä
  • Lapsille vähintään 15-25 mikrogrammaa (ylipainoisille 30-50) 
  • Aikuisille 20-50 mikrogrammaa (riippuen iästä ja painosta)
  • Ylipainoisille 40-100 mikrogrammaa 
  • Ylipainoinen diabeetikko tarvitsee 100 mikrogrammaa vuorokaudessa 
Jos Suomessa aikuisen saanti kesäajan ulkopuolella on alle 40 mikrogrammaa vuorokaudessa, niin seerumin D-vitamiinitaso laskee vääjäämättä liian matalalle. Noin 40 mikrogramman kokonaisannos voisi olla hyvä suositus. Sen verran kun ottaa D-vitamiinilisää, niin ei tarvitse murehtia maidonjuontia. Yliannoksen vaaraa ei ole, vaikka lääkärikunnan ulkopuoliset ravitsemustutkijat joskus niin pelottelevatkin. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että potilaani ovat reippaita eivätkä sairastele flunssia, kun seerumin D-vitamiinitaso on 80-100 nmol/l. 

Täällä Ylä-Savossa tuskin enää kukaan uskoo nykyisiin valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksiin, koska potilaspiirissäni niin monen kunto on parantunut ja viesti on kiirinyt naisten keskuudessa. Ravitsemussuosituksia kannattaa noudattaa esimerkiksi kovien ja pehmeiden rasvojen osalta, mutta D-vitamiinisuositukset ovat auttamatta liian pieniä. 


Kuinka paljon D-vitamiinia suosittelet vanhuksille? 

Yhdysvaltain geriatriyhdistys (www. americangeriatrics.org/), joka koostuu huippututkijoista ja kliinikoista, antoi tammikuussa Journal of American Geriatrics -lehdessä suosituksen yli 70-vuotiaille. Se on 100 mikrogrammaa päivässä. Sillä annoksella seerumin D-vitamiinitaso pysyy 75 nmol/l yläpuolella. Se olisi hyvä ja toimiva suositus Suomeenkin. Näin D-vitamiinista saadaan monipuolisia terveyshyötyjä. 

Jos halutaan päästä eroon vanhusten makuuttamisesta vanhainkodeissa ja vuodeosastoilla, tulisi antaa virallinen määräys, että jokaiselle yli 70-vuotiaalle annetaan 100 mikrogrammaa päivässä syyskuusta toukokuun loppuun. On pöyristyttävää, etteivät vanhuksemme saa vanhainkodeissa kunnon D-vitamiinilisää, vaikka he eivät pääse juuri lainkaan ulos aurinkoon. Tuliaisiksi vanhuksille kannattaakin viedä kukkapurkin sijasta D-vitamiinia!


Paljonko lääkärit käyttävät itse D-vitamiinia? 

Sanoisin, että 25-50 mikrogrammaa on yleisin annos. Moni on mitannut oman D-vitamiinitasonsa ja syö sen mukaan D-vitamiinilisää. Naislääkärit nappaavat enemmän kuin miehet; naisethan ovat meitä fiksumpia myös tässä asiassa. Lääkäri, joka vuonna 2014 neuvottelukunnan 10 mikrogramman päiväsuositukseen, lienee yhtä harvinainen kuin valkoselkätikka.

Itselläni D-25-taso on noin 100 nmol/l eli sama kuin se on kesällä sen seurauksena , että pelaan iltapäivisin golfia Iisalmen Ahmon kentällä tai tennistä Luuniemen massakentillä. Harrastan kesällä paljon urheilua ja ulkoilua, joten en tarvitse silloin D-vitamiinilisää. Talvella syön 25-100 mikrogrammaa, mutta en ihan joka päivä. Syön Kiuruveden ahventa ja kuhaa melkein joka päivä, joten arvelen saavani kalasta noin kolmanneksen päivittäisestä D-vitamiinin saannistani. Kannattaa mitata oma D-vitamiinitaso, niin silloin tiedät, mitä tarvitset. 


Mitä mieltä olet kotimaisesta D-vitamiinikeskustelusta? 

Minusta tämä D-vitamiinidebatti voitaisiin Suomessa lopettaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mahtikäskyllä: Noudattakaa Euroopan lääkeviraston ja Yhdysvaltain geriatriyhdistyksen suosituksia. Ravitsemusneuvottelukunnat voisivat keskittyä kinasteluun kovien ja pehmeiden rasvojen ominaisuuksista. Toivon, että THL:n uusi pääjohtaja tekee jotakin asialle. Koululääkäreiden ja terveydenhoitajien pitäisi jakaa tietoa D-vitamiinista joka vuosi. Itse antaisin koululaisille 20 mikrogrammaa D-vitamiinia kouluaterian yhteydessä. 


Erityisryhmien D-vitamiinin saanti? 

Kuopiolaisen vielä julkaisemattoman tutkimuksen mukaan vain 47 prosenttia odottavista äideistä yltää tasolle 50 nmol/l tai jää sen alle. Puolet äideistä siis kärsii selvästä D-vitamiinin puutoksesta. 

D-vitamiini vaikuttaa sikiön luuston ja aivojen kehitykseen. Ruotsissa somaliäitien lapsilla on todettu autismia D-vitamiinin puutteen vuoksi. Raskausajan monivitamiini sisältää D-vitamiinia vain 10 mikrogrammaa. Suosittelen kaikkia raskaana olevia syömään tämän lisäksi vähintään 20 mikrogrammaa erillisenä D-vitamiinilisänä. 

Raskausajan diabetes on räjähtänyt käsiin viime aikoina, joten ylipainoisten odottajien pitäisi syödä vähintään 50 mikrogrammaa vuorokaudessa. 

Arkkiatri Arvo Ylpön aikaan lapset saivat 50 mikrogrammaa päivässä, ja nyt suositukset on käsittämättömästä syystä pudotettu yhteen viidesosaan siitä. Sen seurauksena olemme maailman kärkimaa alle 14-vuotiaiden tyypin 1 diabetesluvuissa. Sen lisäksi tyypin 2 diabetes on jo julistettu kansantaudiksi. 

Yhdysvalloissa tutkijat ovat ihmetelleet, miksi Suomen terveysviranomaiset eivät osaa tehdä oikeita johtopäätöksiä edes omista tutkimuksistaan? Pohjois-Suomesta julkaistiin nimittäin Lancet-tiedelehdessä tutkimus, jossa tyypin 1 diabeteksen riski laski viidesosaan niillä lapsilla, jotka saivat D-vitamiinilisää tuolloin suositellun suuren määrän (Hyppönen 2001). Syöpäpotilaiden, keliaakikkojen, murtumapotilaiden, syömishäiriöisten, reumaatikkojen ja monien muiden sairaiden kannattaa mittauttaa D-vitamiinitasonsa talvella. 


Miten suhtaudut kalsiumtablettien käyttöön Suomessa? 

Kalsiumtabletteja syötetään vieläkin usein turhaan. Liiallinen kalsium tukkii verisuonia. 
Itse suosittelen kalsiumlisän suuruudeksi vain 500 milligrammaa, jos maitotuotteita käytetään hyvin vähän ja jos ei ollenkaan niin enintään 1000 mg päivässä. Kalsiumin ja D-vitamiinin yhdistelmävalmiste ei yksinään sisällä riittävästi D-vitamiinia. Suosittelen usein potilailleni, että kalsiumtabletit ja D-vitamiinilisä kannattaa ottaa erikseen, niin pysyy paremmin selvillä mikrogrammoista. 




PÄIVÄN AJATELMA

Kuinka hyvin monilla ihmisillä menisikään, 
jos he vain kerran irtautuisivat uriltaan. 

Seneca

Ei kommentteja: