keskiviikko 1. lokakuuta 2014



TEHOA TYÖHÖN KUNTOILLEN 

Työpaikalla menestyminen vaatii salilla tai lenkillä hikoilua. Kuntoilu lievittää stressiä ja auttaa keskittymään työtehtäviin. Me kerromme, kuinka treenillä saa tehtyä työpäivistä sekä entistä rennompia että tehokkaampia. 


Klo 7 

PIRTEÄ PÄIVÄ 

Satsaa tähän: Aamu kannattaa aloittaa vähintään puolen tunnin kestävyys- ja voimaharjoittelulla, jos töihin haluaa mennä iloisena ja aivot täysin virkeinä. Kokeile crossfit-tuntia tai muuta vauhdikasta voimaharjoittelua. Voit myös juosta lenkin ja tehdä sen aikana lyhyillä tauoilla muutaman voimaharjoituksen. 

Siksi treeni tepsii: Kestävyys- ja voimaharjoittelun yhdistelmä virittää aivoja suorituskykyisiksi. Tämä selvisi hiirillä tehdyssä kokeessa. Kaikesta kuntoilusta on kuitenkin hyötyä. Liikkuminen täyttää solut tuoreella verellä ja hapella, ja samalla aivoihin erittyy BDNF-välittajaainetta. Kaiken kukkuraksi rankka kuntoilu saa aivot erittämään hyvinvointihormoneja, kuten serotoniinia, joka piristää mielialaa entisestään. 


Klo 12 

LENKKI VIRKISTÄÄ 

Satsaa tähän: Lounastauon aikaan kaivataan jo hetken henkireikää työstä. Toimistotyötä tekevän olisi syytä myös liikkua hetki. Jos ruokatunnilla voi kuntoilla, niin lämmittele 5-10 minuuttia ja juokse 20 minuuttia nopeita pyrähdyksiä tai intervalleja, joilla saa kehosta kaiken irti lyhyessä ajassa. Lounaseväät voi sitten popsia työtä tehdessä. Kymmenen minuutin pikainen kävely tai muutama voimaharjoitus riittää treeniksi, jos aamulla on jo ehtinyt kuntoilla perusteellisemmin. 

Siksi treeni tepsii: Aivoihin virtaava tuore veri vie mukanaan aivosoluille virkistävää happea, joka piristää mieltä ja kehoa. Keskipäivällä liikkuminen parantaa myös lihasten kykyä säädellä kehon sokeritasapainoa. Pikainen kuntoilu onkin kätevä keino välttää verensokerin tason romahtaminen työpäivän aikana. 


Klo 17 

UNOHDA POMO 

Satsaa tähän: Työpäivän ajatukset voi karkottaa mielestä joogaamalla, kävelemällä tai liikkumalla muuten kevyesti heti töiden jälkeen. Siitä on apua varsinkin, jos päivä on ollut kiireinen. 

Siksi treeni tepsii: Rento kuntoilu rauhoittaa kehoa ja mieltä varsinkin, jos se tehdään ulkona. Tutkimusten mukaan luonto rentouttaa. Joogan uskotaan myös parantavan muistia, joten päivän aikana opitut uudet asiat jäävät mieleen. 


Klo 20 

LATAA AKUT 

Satsaa tähän: Ennen uutta työpäivää tarvitaan riittävä annos unta. Unta voi syventää käymällä uimassa tai saunassa. Jooga tai muukin rento treeni — kuten pilates tai kävelylenkki — auttaa. 

Siksi treeni tepsii: Keho rentoutuu ja mieli irtautuu työpäivästä — muttei silti piristy liikaa. Vältä rankkoja harjoituksia iltamyöhään. Ne saavat kehon erittämään huomiokykyä terästäviä stressihormoneja, jotka voivat heikentää unen laatua. 


Treenaamalla aivot teräkuntoon 

Treeniviikko kannattaa koostaa seuraavalla tavalla, jos työviikon haluaa sujuvan mahdollisimman suorituskykyisesti:
  • 3 X TÄYSI TEHO (juoksu, voimatreeni, crossfit, rankat salitunnit). Sopivin hetki: aamu, lounas tai töiden jälkeen. 
  • 3 X RENTO TREENI (rento uinti, jooga, kävely tms). Sopivin hetki: lounas, töiden jälkeen tai loppuillasta.
Lähde: Kunto Plus 13 - 2014, sivu 24.





UUDET RSS-SYÖTTEET

Lisäsin tänään blogini oikeaan reunaan neljän eri sivuston rss-syötteet: Terveydeksi.fi, Hyväolo (Ilta-Sanomat), Kuntoilu.info ja Lihastohtori. Löydät niistä varmasti juuri Sinua kiinnostavaa asiaa. Käypä siis tsekkaamassa.


PÄIVÄN AJATELMA

Menestys ja epäonnistuminen. 
Ajattelemme niitä toistensa vastakohtina, 
mutta eivät ne sitä todellisuudessa ole. 
Ne ovat seuralaisia – sankari ja hänen apulaisensa.

Laurence Shames

Ei kommentteja: