torstai 16. lokakuuta 2014


PISTÄ IHON NUORENNUSPROJEKTI KÄYNTIIN

"Jotain tarttis tehdä" ei pelkkänä lausahduksena riitä. Meillä Suomessa kun moni asia jää vain toiveen tai korkeintaan suunnittelun asteelle. Ainoa varma keino saada rahaa on tehdä työtä. Jos työpaikkoja ei saada nopeasti synnytettyä, lisääntyy tukien varassa elävien määrä räjähdysmäisesti. Osa heistä haluaisi saada työpaikan eikä olla Juhana Vartiaisen rumasti nimittämiä rikkaruohoja. Kaiken kukkuraksi hallituksemme esittää otettavaksi Ruotsista ohjeita valtiomme taloudellisen ahdingon vähentämiseen politiikolta, joka siellä on monessa asiassa epäonnistunut. 

Tänään telkkarin aamu-uutisissa Yhdysvaltain presidentti Obama rauhoitteli maansa kansalaisia sanomalla, että on epätodennäköistä, että ebola leviäsi Yhdysvaltoihin. Itse uskon noiden sanojen osoittautuvan pelkäksi toiveajatteluksi. Tarvitaan myös voimakkaita tekoja. 

Yllä olevien aasinsiltojen kautta palaan otsakkeen aiheeseen. Minä en 65-vuotiaana voi luonnollisin keinoin, siis ilman kosmeettisia leikkauksia, näyttää kolmikymppiseltä ... en vaikka kuinka yrittäisin. Silti jotain on syytä päivittäin tehdä ja jotain välttää jo yleisen terveydenkin kannalta vielä tässäkin iässäni. 

Olen useamman kerran blogissani ottanut esille löysän ihon, jota aina väistämättömästi tulee nopeasti laihduttaessa. Näitä tapauksia on nähtävillä esimerkiksi Suurin Pudottaja -ohjelmassa, joiden osallistujat ovat pudottaneet painoaan noin puolen vuoden aikana 30-100 kiloa. Ainoa varma keino välttyä löysältä iholta on pitää painonsa koko aikuisiän suhtkoht vakiona ja mieluiten vielä ihannelukemissa (naisilla pituus-105 ja miehillä pituus-100, poikkeuksena erityisen lihaksikkaat yksilöt).

Kunto Plus -lehti 14-2014 (sivut 30-32) kertoo ihosta huolehtimisesta:


LIIKU IHOSI JÄLLEEN NUOREKSI 

Juoksulenkistä eivät hyödy pelkästään keho ja mieliala. Iho voi toden totta nuorentua jopa useita vuosikymmeniä tuoreen kanadalaistutkimuksen mukaan. Entä mikä on kaikkein parasta asiassa? Jo puolen tunnin kohtuullinen liikunta kaksi kertaa viikossa riittää. 


Liikunta voi vähentää tulehduksia ja nuorentaa ihoa 

Liikkuessa elimistö erittää Iisää ainetta nimeltään IL-15, joka polttaa vatsarasvaa. Silloin kehoon muodostuu vähemmän tulehdustiloja, mikä keventää ihon rasitusta ja pitää sen siten nuorena. 

1. Iho ennen koetta. Vanhenemisen  merkkejä: paksu, kuiva sarveiskerros, ohuet orvaskesi ja verinahka. 

2. Liikkuessa lihakset supistuvat ja elimistö tuottaa lihassäikeissä hormonien kaltaisia aineita, myokiineja. Tutkijoiden mukaan erityisesti myokiini nimeltään IL-15 vaikuttaa ihoon. 

3. IL-15 -rnyokiinia virtaa seuraavaksi vereen ja joka puolelle elimistöä päätyen lopulta myös vatsarasvaan. 

4. IL-15 polttaa vatsan seudulta sisäelinten ympäriltä pois vaarallista rasvaa. Siten vatsarasva ei kehitä tulehduttavia aineita niin paljon, mikä on tärkeää, koska juuri ne vanhentavat ihoa suuresti. 

5. Iho saatuaan 3 kk liikuntaa. Kun ihon ei tarvitse kamppailla niin paljon tulehduttavia aineita torjuakseen, sen orvaskesi pysyy normaalina sekä sarveiskerros ohuena ja verinahka paksuna. 


Näin pidät ihosi nuorena 

Liikunta pitää ihon nuorena sisältä päin, mutta myös muut tekijät vaikuttavat asiaan. Näitä tekijöitä ovat esimerkiksi, otatko aurinkoa, mitä syöt, miten nukut öisin ja tupakoitko. 

1. Liiku maltilla. Puolen tunnin kohtuullinen liikunta kaksi kertaa viikossa riittää vaikuttamaan ihoon kolmessa kuukaudessa. Kanadalaistutkimuksen osallistujat pyöräilivät ja lenkkeilivät teholla, joka vastasi 65 prosenttia maksimisuorituskyvystä. Tämä tarkoittaa kohtuullista tehoa asteikon yläpäässä. Liikunta on yksi vahvimmista puolustuskeinoista tulehdustiloihin, jotka vanhentavat ihoa niin, että siitä tulee punoittava, turvannut ja ärtynyt. Jos liikut jo, on tässä hyvä porkkana jatkaa sitä, koska ihosi voi näyttää oleellisesti vanhemmalta, jos lopetat liikunnan. 

2. Varo rankkaa liikuntaa. Runsaamman liikunnan vaikutusta ihoon ei tunneta, mutta osa tutkijoista varoittaa hyvin rankasta liikunnasta. Kova kestävyysharjoittelu polttaa paljon rasvakudosta, jolloin kasvojen iho saattaa näyttää vanhemmalta ja veltommalta. Erittäin rankka liikunta lisää stressihormonien määrää, minkä epäillään hidastavan ihon uusiutumiskykyä. Vaikutusta ei kuitenkaan ole pitävästi selvitetty. 

3. Käytä aurinkovoidetta. Aurinko vanhentaa ihoa, ellet käytä UV-suojaa huolella. Ei ole olemassa tuloksia, joiden mukaan liikunta voisi torjua auringonsäteiden aiheuttamia ryppyjä ja pigmenttiläikkiä, joten on tärkeää suojata itsensä. Tutkimukset viittaavat siihen, että iho pehmenee ja osoittaa vähemmän aurinkoon liittyviä vanhenemisen merkkejä, kuten ryppyjä ja veltostumista, kun aurinkovoidetta käytetään päivittäin satunnaisen käytön sijaan.

4. Älä tupakoi. Tupakanpoltto vauhdittaa ihon vanhenemista ja syventää ryppyjä. Jo 10 vuoden tupakointi aiheuttaa monille näkyvän tupakoitsijaihon, koska verenkierto heikkenee, ihosolujen hapensaanti vähenee ja vapaat happiradikaalit vaurioittavat ihon kollageeni- ja elastaanisäikeitä. Jo toistuvista tupakan imemisestä johtuvat ilmeet suun suipistamisineen ja silmien siristämisineen lisäävät ryppyjä. 

5. Nuku tarpeeksi yöllä. Unenpuute lisää taipumusta saada ohuita uurteita ja epätasaista pigmenttiä. Iho voi myös veltostua ja menettää osan joustavuudestaan. Lisäksi ihon on selvästi vaikeampi korjata esimerkiksi auringon aiheuttamia vaurioita. Kun nukkuu liian vähän, elimistö tuottaa enemmän stressihormoni kortisolia, mikä voi ärsyttää ihoa ja lisätä kehon tulehdustiloja ja siten vanhentaa ihoa. 

6. Syö tulehduksia estävästi. Tulehdustilat kuluttavat rajusti ihoa. Esimerkiksi sokerin, valkoisen leivän ja pastan nopeasti imeytyvät hiilihydraatit, valmisruokien omega-6- kasviöljyt ja käsitellyt elintarvikkeet ovat ihon pahimpia vihollisia, kun taas karkeat kasvikset ja kalan omega-3-rasvahapot sopivat ruokavalioon, joka ehkäisee ihon vanhenemista. 


Tsekkaa myös: Seitsemän ruoka-aineryhmää, jotka suojaavat tulehdukselta




PÄIVÄN AJATELMA

Jokaisen on saatava nauttia elämästä, 
mutta niin ettei kukaan nauti kenenkään 
kustannuksella eikä kukaan saa häiritä 
toisen nautintoa.

G. Büchner



Ei kommentteja: