perjantai 31. lokakuuta 2014


OVATKO PURKEISTA SAATAVAT HIVENAINEET TARPEELLISIA VAI PELKKÄÄ RAHAN TUHLAUSTA?

Muutamia vuorokausia sitten ohjelmassa Ylen aamu-tv kaksi asiantuntijoina pidettävää henkilöä totesi yksikantaan purkista saatavien hivenaineiden (vitamiinien ja kivennäisaineiden) olevan pelkkää rahan tuhlausta. Miksi? No siksi, että monipuolisesta ruokavaliosta saa kaikki tarpeelliset ravintoaineet. Tämä on taatusti totta. Tuolloin tarpeettomat määrät hivenaineita ovat todellakin rahan tuhlausta. 

Vaikka asumme hyvinvointivaltiossa, meillä on satojatuhansia ihmisiä, jotka eivät syö monipuolisesti. Tähän ryhmään kuuluu esimerkiksi työttömiä, pienituloisia, opiskelijoita ja eläkeläisiä. Heistä kun aniharvalla on varaa syödä riittävästi hedelmiä, vihanneksia, marjoja, kalaa, lihaa, täysjyvätuotteita jne. Monipuolisen vitamiini- /hivenainetuotteen saa kuukaudeksi jo 20-30 eurolla, mikä on pieni summa verrattuna monipuolisen ravinnon 20-kertaiseen mahdottomaan hintaan.


Mitä ovat hivenaineet

Sanan vitamiini loi puolalainen biokemisti Kazimierz Funk vuonna 1912. Sanassa yhdistyy vita (lat. elämä) ja amiini. Funkin todettua B1-vitamiinin eli tiamiinin olevan amiini, hän päätteli virheellisesti muidenkin vitamiinien olevan amiineja. Vaikka nykyään tiedetään, että näin ei ole, nimi on kuitenkin säilynyt.

Vitamiinit ovat eliön pienessä määrin tarvitsemia orgaanisia yhdisteitä, joita eliö ei itse kykene tuottamaan lainkaan tai riittävästi ja jotka niin ollen on saatava ravinnosta. Poikkeuksen muodostaa D-vitamiini, jota ihmisen iho tuottaa riittävän voimakkaassa auringonvalossa ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta, mutta Suomessa kesää lukuunottamatta tarvitaan D-vitamiinia ravinnosta (lähde: fi.wikipedia.org).

Kivennäisaineet ovat ravinnon mukana saatavia alkuaineita. Laajemman määritelmän mukaan kivennäisaineita ovat ne alkuaineet, jotka jäävät tuhkaan, kun esimerkiksi kudos tai ruoka poltetaan. Välttämättömiä kivennäisaineita ovat ne alkuaineet, joita tulee olla ravinnossa aineenvaihdunnan pysymiseksi normaalina. Ravinnon mukana elimistöön joutuu myös useita ei-välttämättömiä kivennäisaineita, joista osa on haitallisia. Tällaisia ovat esimerkiksi raskasmetallit. Myös monet välttämättömät kivennäisaineet muuttuvat hyödyllisistä haitallisiksi, jos niitä joutuu elimistöön liian suuria määriä.

Kivennäisaineet jaetaan makrokivennäisiin ja mikrokivennäisiinselvennä eli hivenaineisiin sen mukaan, paljonko elimistö niitä tarvitsee. Hivenaineiksi kutsutaan niitä elimistölle tarpeellisia alkuaineita, joita elimistö tarvitsee alle 100 milligrammaa vuorokaudessa (lähde: 
fi.wikipedia.org).

Hivenaineiden tarpeet

Kun taulukoidaan tarpeita hivenaineille, siis vitamiineille ja kivennäisaineille, tuodaan esiin numerot, jotka yleensä osoittavat minimitarpeen. Kun minimimäärä toteutuu, vältytään puutoksilta  -  C-vitamiinin kohdalla esimerkiksi keripukilta. Minimi ei ole optimi. Koska me kaikki olemme yksilöitä, kullekin soveltuva tarve (optimi) on erilainen. Eri maissa vielä suositusten lukemat poikkeavat toisistaan.


Omat valmistesuositukseni

Jos Sinulla on mahdollisuus pistää rahaa monipuoliseen ruokavalioon vähintään 500 euroa kuukaudessa, tehdä aurinkomatkoja tai oleskella kesällä muuten paljon ulkona auringonpaisteessa ja olet kaikinpuolin terve, et tarvitse hivenaineita purkeista.

Jos et täytä edellä mainitsemiani ominaisuuksia, suosittelen, että otat käyttöösi ainakin:
  • monivitamiini-/kivennäisainevalmisteen
  • kalaöljyvalmisteen (neste tai kapselit)
  • D-vitamiinivalmisteen (ainakin syksy ja talvi)

Lisätietoja: 



PÄIVÄN AJATELMA

Elämä paiskoo joskus ovia kiinni
 aivan nenäsi edestä, 
mutta vain niin saat selville ne ovet, 
jotka ovat auki sinua varten.



Hyvää viikonloppua Sinulle.


Ei kommentteja: