keskiviikko 24. syyskuuta 2014



VESILIIKUNTAKIN ON TEHOKASTA

Omaan kuntoiluuni on kuulunut vuosikymmeniä niin kestävyys- kuin voimailulajejakin. Niissä olen puuhastellut harrastemielessä, minkäänlaiseen kilpailuun muiden kuin itseni kanssa osallistumatta. Olen koettanut pitää liikkumiseni säännöllisenä päivittäisenä toimintana. Siinä olenkin onnistunut muutamia sairastelukuukausia kuuden eri vuosikymmenen aikana lukuunottamatta.

Olen huono liikkumaan vedessä muuta kuin veneellä. Siksi vesiliikunta on ollut todella minimaalista. Jos Sinua liikunta vedessä kiinnostaa, tässä muutamia Bodytreeni-lehdestä (5/2014, sivuilta 75 ja 77) lainattuja vinkkejä:
Vesiliikunta on tehokasta, hauskaa ja rentouttavaa. Vedessä voi harrastaa yksin tai ryhmässä, tavoitteellisesti tai huvin vuoksi. Uimisen lisäksi vedessä voi juosta, jumpata, joogata, pyöräillä, golfata tai vaikka tanssia tangolla. Nivelystävällinen vesiliikunta sopii kaikille.
Vesivoimistelun hyödyt
01. Vesivoimistelu auttaa pääsemään kuntoon ja pysymään kunnossa. 
02. Vedessä on nosteen vuoksi helppo tehdä sykettä kohottavia harjoituksia, jotka parantavat yleiskuntoa.
03. Nivelten liikerajoituksia voi vesivoimistellessa vähentää hyödyntämällä nostetta. Noste vähentää niveliin kohdistuvaa painetta ja vähentää liikekipuja erityisesti lonkissa ja polvissa. Näin kävely-, juoksu- ja hyppyharjoitukset ovat mahdollisia myös sellaisille, jotka eivät kuivalla maalla näitä pysty tekemään. 
04. Lihaskivut ja jännitys vähenevät, kun hyödynnetään lämmintä vettä ja veden hierovaa vaikutusta. 
05. Lihasvoimaharjoittelussa voi hyödyntää veden ominaisuuksia lisäämällä tehoa nopeuttamalla liikettä, muuttamalla liikkeen suuntaa, lisäämällä vastuspinta-alaa asentoa muuttamalla tai apuvälineitä käyttämällä. 
06. Vesivoimistelua voi harrastaa monissa paikoissa. 
07. Vesivoimistelu auttaa pitämään useiden pitkäaikaissairauksien oireita kurissa ja vähentää joillakin kipulääkkeiden tarvetta. 
08. Vesivoimistelijan ei tarvitse välttämättä osata uida eikä kastaa päätä veteen. 
09. Vesi vastustaa ja tukee liikettä yksilöllisten tarpeiden mukaan. 
10. Vesivoimisteluryhmiä tai -ohjelmia löytyy muun muassa huippukuntoisille, selkäsairaille, niskakipuisille, lonkkakipuisille, raskaana oleville, uusille äideille, vanhemmille ihmisille ja äiti-lapsi-pareille. 
11. Vesivoimistelulla voidaan tarpeen mukaan parantaa yleis-ja lihaskuntoa, lihasten venyvyyttä, nivelten liikkuvuutta, ryhtiä, lihastasapainoa ja yleistä rentoutuneisuutta sekä myös laihduttaa. 
12. Harjoitella voi yksin tai ryhmässä, ohjaajan opastuksella tai selkeiden omatoimiohjelmien mukaan. 
13. Vesivoimistelusta saa terveyttä, elämänvoimaa ja puhtauden tunnetta. 
14. Vesivoimistelu aiheuttaa hyvin harvoille lihasharjoitusten jälkikipuja. 
15. Vesivoimistelussa saa osaamisen ja onnistumisen kokemuksia. 
Lähde: Suomalainen Vesiliikuntainstituutti / vesiliikunta.com
Alla oleva vesijuoksuvyö löytyy osoitteesta  essenuoto.fi

PÄIVÄN AJATELMA

Älkäämme sanoko sille 
 joka on kompastunut: 
 en tunne sinua enää, vaan: 
 rohkeutta ystäväni, 
 kyllä tästä pahasta päästään. 

Romain Rolland 



Ei kommentteja: