keskiviikko 10. syyskuuta 2014



MIHIN LUOTTAA TÄSSÄ VALHEELLISESSA NYKYAJASSA?


Yhdysvaltain päämies syyttää Venäjää hyökkäämisestä Ukrainaan unohtaen samalla maansa olleen sotkeutumassa vuosikymmenien ajan muiden maiden asioihin useammassa maanosassa. Venäjän päämies puolestaan valehtelee jatkuvasti niin omalle kansalleen kuin koko maailmallekin. 

Yhteiskunnan instanssit, joiden tarkoituksena tulisi olla kansalaisten auttaminen, ajavat valitettavan usein lähinnä omaa etuaan. Näihin mielestäni kuuluvat sosiaalitoimi, vakuutusyhtiöt ja oikeuslaitos.

Kristityiksi tai peräti uskovaisiksi itseään nimittävät huijaavat typerän herkkäuskoisilta veljiltään ja sisariltaan suuria summia rahaa. Jos "hyvät" ihmiset näin tekevät, miten voi luottaa "jumalattomiin" liikeyrityksiin ja yksittäisiin liikemiehiin ja -naisiin.

Olen useamman vuoden ajan yrittänyt hankkia edes jonkinverran tuloja lisukkeiksi pieneen eläkkeeseeni nettimarkkinoinnilla. Menestys on ollut huono tai oikeastaan täysin olematon. Päivittäin törmään useita kertoja nettisivuilla ja sähköposteissani sanaan FREE (ilmainen). Onneksi nyt olen saanut iskostettua päähäni, ettei mitään sellaista ole, vaan jollain tapaa joku on kaikesta maksanut tai tulee maksamaan - joko minä tai joku muu. Maksu on voinut tapahtua tai voi tulla tapahtumaan rahana, työnä, ystävällisenä eleenä tai käytöksenä jne.

Elintarviketeollisuutta pyörittävät valtavat firmat, jotka pyrkivät luomaan uusille tuotteilleen mainonnalla kansalaisille ostotarpeen. Samoin toimivat lisäravinnevalmistajat ja lääketehtaat. Mainonnassa ei ole mitään pahaa - mainostanhan minäkin blogissani monenmoista tuotetta. Kyse on siitä mitä mainostaa. Tuotteiden tulisi oikeasti edistää ihmisten fyysistä ja henkistä hyvinvointia, ei olla rahanhankintakeino, joka saattaa sairastuttaa tai peräti tappaa.

Kuluttaja on enemmän tai vähemmän sekaisin seuratessaan erilaisia puolesta-vastaan -keskusteluja. Tällainen on esimerkiksi se kumpi on terveydelle haitallisempaa sokeri vai rasva. Vuosikymmeniä sitten valkeaa sokeria mainostettiin erinomaiseksi energian antajaksi. Sitä oli hyvä nauttia runsaasti. Ainoana haittana oli, että se saattoi reikiinnyttää hampaita. Jossain vaiheessa alettiin toitottaa kovan rasvan (lähinnä voi) kovettavan verisuonten seinämiä ja aiheuttavan sydänsairauksia. Oli parempi siirtyä margariinin käyttöön. Tällä hetkellä ollaan pääsääntöisesti sitä mieltä, että valkea sokeri on kovia rasvoja haitallisempaa terveydelle.

Olen koettanut tässä blogissani tähdentää sekä sokerin että rasvojen käytön säätämistä oman energiakulutuksen mukaan. Koska molemmat ovat energianlähteitä, ei niitä tarvita kuin pieni määrä, jos miltei koko vuorokausi koostuu makoilusta ja istuskelusta. Liika polttoaine kun kertyy vararavinnoksi (läskiksi) kehoon.

Bodytreeni-lehdestä (5/2014) löytyy sivuilta 56-58 artikkeli "Urheilija tarvitsee rasvaa energiaksi". Siitä tässä muutamia otoksia:


Omega kolmoset parantavat urheilijoiden tuloksia 

Tärkeimpinä rasvoista pidetään omega-3 -rasvahappoja. Niitä saa sekä eläinkunnan että kasvikunnan tuotteista, kuten rasvaisesta kalasta, kalaöljystä, kalanmaksaöljystä sekä kasviöljyistä, kuten rypsi-, soija- ja pellavansiemenöljystä. 

Omega-3- rasvahapot ovat pitkäketjuisia, monityydyttymättömiä rasvahappoja. Niihin kuuluvat muun muassa alfalinoleenihappo (ALA), dokosaheksaneenihappo (DHA) ja eikosa-pentaeenihappo (EPA). 

Tutkimusten mukaan omega-3 -rasvahapot auttavat lähes kaikissa kehon sairaustiloissa. Myös urheilijoiden keskuudessa tulokset ovat parantuneet omega-3 -rasvahappojen vaiku-tuksesta. Omega-3 -rasvahapot ovat auttaneet kehonrakentajia, voimannostajia, kestävyysurheilijoita ja kaikkia suorituskykyään parantavia urheilijoita. 

- Omega-3-rasvahappoja elimistö käyttää muun muassa kaikkien solukalvojen rakentamiseen ja viestien välittämiseen elimistössä. Niiden vaikutusta on tutkittu muun muassa sydämeen, verisuoniin, muistiin, mielialaan, silmiin ja immuniteettiin, kertoo erikoislääkäri Eeva Kari


Sydän ja verisuonet tarvitsevat rasvahappoja 

Parhaiten dokumentoituja vaikutuksia ovat omega-3 -rasvahappojen vaikutukset sydän-ja verenkiertoelinten terveyteen. 

- Omega-3 -rasvahapot ennaltaehkäisevät sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä ja rytmihäiriöitä alentamalla verenpainetta, lisäämällä veren juoksevuutta sekä auttamalla verisuonia pysymään sileämpinä ja joustavampina. 

- Ne vaikuttavat myös immuunipuolustukseen ja elimistön monien muiden kudosten ja solujen toimintaan, erikoislääkäri Eeva Kari selvittää. 

Ihmisen elimistö ei itse valmista omega-3 -rasvahappoja, joten niitä on saatava ravinnosta. 

- Sen sijaan elimistö pystyy tuottamaan alfalinoleenihaposta jonkin verran EPA- ja DHA-rasvahappoja. ALA:n muuntumisesta DHA:ksi ei ole tarkkaa tietoa, mutta arviolta muuntuminen on vain noin 5-10 prosentin luokkaa. 

Eeva Kari korostaa, että eroja on siinä, miten paljon ja mitä rasvahappoja eri lähteet sisältävät. 

- Kalaöljyssä on enemmän EPA:a kuin DHA:ta, kun taas kalanmaksaöljyssä tilanne on toisinpäin. Kasviöljyissä puolestaan on pelkästään ALA:a, jolla ei ole samoja terveysvaikutuk-sia kuin EPA:Ila ja DHA:11a. 


Kuinka paljon omegoita? 

Omega-3 -rasvahapoilla on myös antioksidanttivaikutuksia ja tulehdusta estäviä vaikutuksia. Ne estävät veren hyytymistä, vähentävät valtimoiden liiallista supistumista ja vähentävät rytmihäiriöitä. 

Kuinka paljon omega-3 -rasvahappoja pitäisi päivittäin saada? 

- Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille keskimäärin 1-2 grammaa omega-3-rasvahappoja päivässä. Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa saantisuositus on 1 % kokonaisenergiasta. Kansallisen Finnriski 2007 -terveystutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaisista ei syö suositusten mukaisesti kalaa, vastaa Eeva Kari. 

Raskauden aikana omegakolmosten tarve jopa kaksinkertaistuu. 

- DHA:ta tarvitaan erityisesti sikiön aivojen kehitykseen. Lisäksi henkilöt, joilla on esimerkiksi nivelreuma, hyötyvät tavallista suuremmista määristä omega-3-rasvahappoja. 



VOI sittenkin terveysruokaa? 

Virallista rasvasuuntausta on nykyisin paljon myös haastettu. Esimerkiksi verisuonikirurgi Taija Sompin ja osteopaatti Jani Sompin mukaan maito- ja eläinrasvoja moititaan syyttä suotta. Heidän mukaansa niillä on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia. 

— On tiedetty jo pitkään, että eläinrasva edistää rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä. Myös vallitseva käsitys siitä, että eläinrasvat nostavat kolesterolia ja aiheuttavat valtimoiden ahtautumista, on väärä, sanoo Jani Somppi. 

Somppien mukaan elimistö hyödyntää parhaiten luonnonmukaisen rasvan. Voi on heidän mielestään erittäin hyvä rasva. 

Moni urheilija ja painonpudottaja suosii neitsytkookosöljyä. 

— Kookosöljy parantaa rasva-aineenvaihduntaa. Monet urheilijat hyötyvät kookosöljyn keskipitkistä rasvahapoista, Jani Somppi toteaa. 

Kookoksen tärkein keskipitkäketjuinen rasvahappo on lauriinihappo, jota saadaan myös äidin rintamaidosta. Lauriinihappo torjuu bakteereita, viruksia ja sieniä sekä lisää vastustuskykyä. 


Voi onkin sydänsuoja? 

Voi on herättänyt paljon keskustelua viime vuosina. Taija ja Jani Sompin mukaan voi on eräs tärkeimmistä ravintorasvoistamme, sillä maitorasva sisältää satoja erilaisia rasvahap-poja. 

—Voi on A-vitamiinin lähde, siinä on myös D-vitamiinia sekä runsaasti lesitiiniä. Lesiniini on solukalvojen ja kolesterolia kuljettavien lipoproteiinien tärkeä rakennusosa. Voista saa hyödyllisiä lauriini-, palmitiini- sekä voihappoa. Palmitiinihappo on tärkeä soluviestinnässä, voihappo omaa syöpää hillitseviä ominaisuuksia. 

Voissa on sydämen hyvinvoinnille tärkeää seleeniä, jota ei maaperästämme tarpeeksi löydy. 

— Seleenin puute lisää syöpäriskiä sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä kohottaa verenpainetta. 

Voi sisältää myös K2-vitamiinia, joka Somppien mukaan puhdistaa verisuonia kalkkeutumista. Maitorasvoissa on myös CLA-rasvahapon edullisia vaikutuksia rasva-aineenvaihduntaan. Sompit sanovat, että voi suojaa sydäntä ja ehkäisee diabetesta. 

— Voissa on välttämättömiä omega-rasvahappoja ja keskipitkiä rasvahappoja, jotka myös vähentävät infektioita. 


PÄIVÄN AJATELMA

Miksi pelkäisit muutosta, kantaisit huolta siitä
mikä on otettu pois? Käytä sen sijaan aikasi etsimällä 
mitä löytäisit tilalle. Muutos on aina mahdollisuus.




Ei kommentteja: