maanantai 22. syyskuuta 2014



INFOA HEDELMÄSOKERISTA

Olen tehnyt 65-vuotisen elämäni aikana paljon virheitä useilla osa-alueilla: ihmissuhteissa, raha-asioissa ja myös ravinnossa. Jälkimmäisessä se on ilmennyt muun muassa liiallisessa pullan ja muiden leivonnaisten ja vastaavasti liian vähäisessä vihannesten ja hedelmienkin syömisessä. Viimeisten kymmenen vuoden aikana olen pyrkinyt mahdollisuuksieni mukaan tilannetta korjaamaan ravintopuolella.

"Eat your veggies" (syö vihanneksesi) on meille monelle tuttu lausahdus. Harva sitä kuitenkin riittävästi toteuttaa. Melkein yhtä usein meille toitotetaan syömään hedelmiä päivittäin. Se onnistuukin vihanneksia helpommin, koska hedelmät yleensä ovat hyvänmakuisia. Sitä ne ovat siksi, että niissä on hedelmäsokeria eli fruktoosia.

Me kaikki olemme yksilöitä omine ominaisuuksinemme ja kykyinemme. Aineenvaihduntakin on yksilöllinen. Siihen mihin jonkun toisen pystyy, eivät kaikkien pysty. Myös kyky hyväksikäyttää sokeria eri muodoissaan energiaksi vaihtelee suuresti. Niin tai näin, liika on aina liikaa ... kohtuus kaikessa.


Kunto Plus -lehti (12-2014, sivut 38-41) antaa meille artikkelin:

Voita uuman pahin vihollinen: HEDELMÄSOKERI PYÖRISTÄÄ 

Litteän vatsan salaisuus ei välttämättä ole kovin monimutkainen. Voit päästä pitkälle jo sillä, kun vähennät hedelmäsokerin määrää ravinnossasi. Uuden tutkimuksen mukaan juuri hedelmäsokeri saa rasvan asettumaan vatsaan ja keskivartaloon. Silloin sixpackin lisäksi uhattuna on myös sinun terveytesi. 

Tutkija Lewis C. Cantley välttää hedelmäsokeria. Hän voi syödä hieman tuoreita hedelmiä jälkiruuaksi, mutta hedelmämehut, tavallisen sokerin (joka sisältää hedelmäsokeria) tai ruuat, joihin on lisätty sokeria, hän jättää väliin. Tutkittuaan vuosia hedelmäsokerin vaikutuksia terveyteen ja ruokahaluun hän on vakuuttunut, että juuri nämä valinnat ovat terveen ja hoikan elämän avain, jonka ansiosta vatsassa ja suolistossa ei ole liikaa rasvaa. 

- Fruktoosi aiheuttaa riippuvuutta, ja sen ainoa vaikutus on, että elimistö alkaa varastoida rasvaa. Vie pari kuukautta vierottaa keho sokerista, mutta sitten on helpompi säädellä painoa ja ruokahalua, Cantley sanoo. 

Lewis C. Cantley perustaa väitteensä tutkimuksiin siitä, miten aivot ja maksa reagoivat fruktoosiin, jota on hedelmissä ja hedelmämehuissa mutta suuria määriä myös tavallisessa valkoisessa sokerissa. 


Fruktoosi saa vatsan pömpöttämään 

  • Fruktoosi eli hedelmäsokeri, jota on erilaisissa hedelmissä ja kasviksissa. 
  • Glukoosi eli rypälesokeri, jota on esimerkiksi leivän ja pastan tärkkelyksessä. 
  • Sukroosi eli niin sanottu tavallinen sokeri on fruktoosin ja glukoosin yhdistelmä. 

Elimistö ei käsittele fruktoosia samoin kuin muita sokereita, vaan varastoi sen ylimääräiset kalorit vaarallisena rasvana maksaan ja sisäelinten ympärille.

1. Juot lasillisen omenamehua. Mehu  sisältää fruktoosia (hedelmäsokeria) ja glukoosia (rypälesokeria). Omenan sokerista noin 70 prosenttia on fruktoosia. 

2. Glukoosi ja fruktoosi päätyvät suolistoon, mistä ne imeytyvät vereen, mutta sitten molekyylien tiet eroavat. 

3. Glukoosi palaa helposti. Se on kehon ensisijainen polttoaine. Jos syöt enemmän kuin poltat, glukoosi kertyy yleensä vaarattomaksi rasvaksi pakaroihin ja reisiin. 

4. Fruktoosi kulkee veren mukana suoraan maksaan, jossa se muuttuu rasvaksi, varastoituu ja saattaa aiheuttaa rasvamaksan. 

5. Osa fruktoosirasvasta kulkeutuu maksasta eteenpäin ja asettautuu vaaralliseksi rasvaksi vatsaan ja sisäelinten ympärille. 


Fruktoosi hämää ruokahalua 

Fruktoosilla on vielä yksi haittavaikutus: se ei tee yhtä kylläiseksi kuin vaikkapa glukoosi. Fruktoosi ei lähetä glukoosista poiketen aivoille tietoa siitä, että ihminen on juuri syönyt. Siksi olo ei tule kunnolla kylläiseksi, vaan tekee mieli syödä lisää. Tämä vahvistaa fruktoosin lihottavaa vaikutusta. 


Pois fruktoosiansasta

HEDELMÄT JA KASVIKSET 
Syö makeimpia vain maltillisesti 

Hedelmät ja kasvikset sisältävät luontaisesti fruktoosia, mutta niistä saa myös paljon kuituja ja muuta terveellistä. Fruktoosilla ei näin saatuna ole yhtä haitallisia vaikutuksia kuin esimerkiksi mehujen ja leivosten fruktoosilla. 

Hedelmät. Tuoreet hedelmät ovat terveellisiä ja täynnä hyviä aineita, joten niitä ei tule vältellä! Voi kuitenkin olla hyvä vähentää määrää noin kahteen hedelmään päivässä — etenkin, jos haluat laihtua. Voit myös tutkailla, mitkä hedelmät sisältävät eniten fruktoosia. Omena, päärynä ja banaani sisältävät melko paljon fruktoosia, kun taas luumu, persikka ja appelsiini ovat hyviä valintoja. 

Kasvikset. Kasvisten fruktoosisisältö on yleensä hieman vähäisempi kuin hedelmien. Siksi kasviksilla voi erinomaisesti korvata suuret hedelmämäärät. Saat merkittävästi vähemmän fruktoosia, jos valitset rouskuteltavaksi makean porkkanan omenan sijaan. Voit aivan rauhassa popsia kaikkia haluamiasi kasviksia niin paljon kuin jaksat. 


MEHUT JA MAKEAT HERKUT 
Syö niitä mahdollisimman vähän 

Elintarvikkeiden haitallisuutta ei voi arvioida yleistäen. Yhdessä ketsupissa voi olla paljon fruktoosia ja toisessa ei lainkaan. Sinun on siis itse etsittävä varoitusmerkkejä ruuasta, jota ostat. Ole erityisen tarkkana seuraavien elintarvikkeiden kohdalla. 

Virvoitusjuomat ja mehut. Virvoitusjuomat sisältävät paljon tavallista sokeria, joka siis koostuu fruktoosista ja glukoosista. Puolesta litrasta kolajuomaa saa yhtä paljon fruktoosia kuin kolmesta omenasta, mutta se ei sisällä hedelmän vitamiineja ja muita hyviä ravintoaineita. Myös mehuihin on yleensä lisätty paljon sokeria.

Tuoremehut ja smoothiet. Tuoremehussa on sama määrä fruktoosia kuin hedelmässä, josta se on tehty — ja koska kuidut on poistettu, ei tuoremehu ole juuri terveellisempää kuin muut makeat juomat. Se sisältää toki enemmän vitamiineja. Smoothieista saa myös kuituja, joten ne ovat terveellisempiä kuin virvoitusjuomat — vaikka hedelmäsokeria on paljon.

Tietyt makuvedet ja vitamiinivedet. Vitamiini- ja makuvesissä on voitu käyttää pieniä määriä fruktoosia makeutusaineena. 

Leivonnaiset, makeiset ja jäätelöt. Valmisleivonnaisissa, makeisissa ja jaatelöissä suositaan fruktoosia, koska se makeuttaa enemmän kuin tavallinen sokeri ja sillä on myös muita etuja, kuten pienempi taipumus muodostaa kiteitä. Ne eivät ole kuitenkaan koskaan terveellisiä fruktoosista riippumatta.

Marmeladit. "Ei lisättyä sokeria - vain hedelmän oma sokeri" lukee joskus etiketissä. Tämä voi vain lisätä fruktoosin määrää tuotteessa. 

Myslipatukat. Sama ongelma kuin marmeladin kohdalla. Myslipatukka voi lisäksi sisältää kuivattuja hedelmiä, jotka myös sisältävät fruktoosia. 

Valmisruoka. Valmispizzat ja muut jalostetut elintarvikkeet voivat myös sisältää fruktoosia. Tarkista siksi aina tuoteseloste. 

Lisukkeet ja kastikkeet. Tietynlaisissa kastikkeissa ja ketsupeissa on voitu käyttää fruktoosia makeutusaineena. Varo etenkin vähärasvaisia versioita, joissa usein on lisäsokeria antamassa makua rasvan puuttuessa. 


Täällä fruktoosi lymyilee 

Kun haluat tarkistaa tuotteen fruktoosisisällön, huomaa, että sillä voi olla muita nimityksiä. Pidä silmällä näitä: 
  • Fruktoosi 
  • Glukoosi-fruktoosisiirappi
  • Invertoitu sokeri
  • Invertoitu siirappi 
Muista, että tavallinen valkoinen sokeri on puoliksi fruktoosia. 




PÄIVÄN AJATELMA

Jos se ei ole sinun tiesi, 
sitä on turha seurata. 
Mutta jos se on sinun tiesi, 
on turha kulkea mitään muuta.

Harvey Arden




Ei kommentteja: