maanantai 15. syyskuuta 2014



ASIAA SOKERISTA JA VALKEISTA JAUHOISTA

Viimeisimmässä näkemässäni Dieetit vaihtoon -ohjelmassa anorektikolta näyttävän englantilaisen pari-kolmikymppisen miehen kerrottiin saavan suurimman osan päivän kaloreistaan cola-colasta.

Britanniassa näitä cokiksen lipittäjiä löytyy niin paljon, että keskimääräinen tuon juoman kulutus on yhtä henkilöä kohden vuodessa peräti 190 litraa, josta kertyy sokeria yli 20 kiloa. Hurjia määriä! Toisaalta kun nuo jaetaan yhtä päivää kohden, siitä tulee vain puolisen litraa juomaa ja 55 grammaa sokeria.

Coca-cola.fi kertoo sokerista seuraavat ydinasiat:
  1. Luonnollista polttoainetta aivoille, hermostolle ja lihaksille.
  2. Juomien sokeri imeytyy nopeasti ja on heti elimistön käytössä.
  3. Sokeri on muihin ravintoaineisiin verrattuna vähäkalorinen energianlähde.
  4. Juomien sokeri poistuu suusta nopeammin kuin kiinteiden elintarvikkeiden sokeri.
Kaikki nuo neljä yllä mainittua kohtaa ovat ainakin osin totta:

(1) Mutta, kun nykyään monien ihmisten fyysinen aktiivisuus on erittäin vähäistä, mihin hän tarvitsee sokerin antamaa energiaa. Turha sitä on pelkästään aivoille ja hermostolle syöttää, jos lihasten käytön puute varastoi sokerin vararavinnoksi eli läskiksi. 

(2) Nopea imeytyvyys pistää verensokerin hyppelehtimään eikä pidä sitä tasaisena kuten vaikkapa vihannekset ja jotkin täysviljatuotteet tai proteiinit. 

(3) Sokerissa, kuten hiilihydraateissa yleensäkin on energiaa 4 kcal/gramma eli sama kuin proteiineissa. Alkoholissa sitä on 7 kcal/gramma ja rasvoissa 9 kcal/gramma. 

(4) Coca-colassa on aineosia, joiden sanotaan syövyttävän hampaita ... jopa siinä "lyhyessä" ajassa, jonka juoman sokeri viipyy suussa.

Koska on sataprosenttisen varmaa, että yksi suurimmista syistä maapallon ihmisten liikalihavuuteen on sokeriset juomat (muutkin kuin coca-cola) on niitä fyysisesti passiivisten syytä välttää kokonaan. Pientä lipsumista sallitaan runsaasti liikkuville.

Turhan monien ihmisten mieliin on onnistuttu iskostamaan, että synteettiset makeutussaineet ovat sokeria huomattavasti terveellisempiä. Siten on saatu kasvatetuksi yksi haara lisää elintarviketeollisuuteen kaiken maailman muiden hyvinkin epäterveellisten jopa hengenvaarallisten lisäaineiden joukkoon.

Huonoinpia mahdollisia syötäviä rasvanpolttoprojektin aikana ovat sellaiset, joissa on molempia energiaa tuottavia (polttoaineita) makroravinteita eli hiilihydraatteja ja rasvaa. Niitä ovat leivonnaiset: pullat, kakut ja leivokset. Ne sisältävät sokerin lisäksi toista pelkkiä tyhjiä kaloreita antavaa valkeaa jauhoa (useimmiten vehnäjauho).


Bodytreeni-lehdestä (5/2014, sivut 62, 63,64, 65, 66ja 68) löytyy muun muassa (otoksia):

VAPAAKSI SOKERIRIIPPUVUUDESTA

Sokeri aiheuttaa riippuvuutta ja sitä kautta monia terveysongelmia. Ylipainon lisäksi sokerin aikaansaannoksia ovat hormonaaliset ongelmat, mielialan muutokset, vireystilan heittelyt, diabetes ja jopa muistisairaus.

Piilosokeria eineksissä ja -oosi tai -oli -tuotteissa 

Ravintoterapeutti rohkaisee tunnistamaan sokerit paremmin, sillä piilosokeria on lähes kaikissa eineksissä. Myös kaikki -oosi ja -oli loppuiset ovat sokereita, samoin riisi- ja mais-sitärkkelykset. Meijerituotteissa ja useimmissa sulatejuustoissa on paljon sokereita, samoin leivässä, jälkiruuissa, hedelmäsäilykkeissä ja tuoremehuissa, leivänpäällisissä, kastikkeissa, kevyttuotteissa ja suurustetuissa keitoissa. Suuria määriä luonnollista sokeria sisältävät muun muassa taatelit ja muut kuivatut hedelmät. Herkempien on syytä tarkkailla myös tuoreiden hedelmien vaikutusta varsinkin vieroituksen alkuvaiheessa. 

Aspartaami ja neotamiini - myrkyllisiä makeutusaineita? 

Sokerin välttämiseksi on kehitetty monia keinotekoisia makeutusaineita. Aspartaami (E 951) muistuttaa maultaan sakkaroosia, mutta on sitä noin 100-200 kertaa makeampaa. Aspartaamia käytetään yleisesti sokerittomissa, makeissa tuotteissa, kuten limonadeissa ja makeisissa. 

Aspartaamia ovat koko sen historian varjostaneet väitteet sen mandollisesta myrkyllisyydestä. Sen on sanottu aiheuttavan oireita, kuten psyykkisiä häiriöitä, päänsärkyä, aivokasvaimia, kouristuksia, sokeutta, maksavaurioita ynnä muuta. 

Aspartaami sai alkunsa Monsanto-yhtymästä, joka on maailman suurimpia maatalous- ja muiden kemikaalien tuottajia. Yhtymän hallussa on suurin osa geenimuuntelun teknologiasta ja kaupasta. Aluksi Monsanto tuotti virvoitusjuomateollisuuden makuaineita ja myöhemmin peruskemian tuotteita, kuten muovia, synteettisiä kuituja, dioksiinia, aspartaamia, PCB:tä ja naudan kasvuhormonia. 

Agent Orange -kasvimyrkkyä käytettiin myös Vietnamin sodassa. Vietnamin hallitus ja Punainen Risti ovat syyttäneet kasvimyrkyn olleen vastuussa yli miljoonan ihmisen kuolemasta tai vakavasta vammautumisesta.

Independent-lehden artikkelissa "World's top sweetener is made with GM bacteria" paljastettiin jo vuonna 1999, että aspartaamia tehdään geenimuunnellusta bakteerista. Aspartaamin tehostettu versio, neotamiini, hyväksyttiin EU:ssa käyttöön vuonna 2012. 

Sen kerrotaan olevan 13 000 kertaa makeampaa kuin sokeri ja paljon aspartaamia myrkyllisempää. Vahvuutensa ansiosta sitä tarvitaan vain vähän, joten sen tuotantokulut ovat sokeriin ja fluktoosiin verrattuna halvat. Neotaamia markkinoidaankin virallisesti halpana keinotekoisena NutraSweet-tuotteiden alla. 

Lähteet: elamakasissamme.blogspot.fi, naturalnews.com, worldhealth.net. 

Sokeri, suolisto ja aivot 

Suoliston kunnolla on merkitystä myös aivojen hyvinvoinnille, vaikka näiden yhteyttä ei aina tule ajatelleeksi. Tarja Tuuli-Dammertin mukaan ruoansulatuksen lisäksi suolistolla on oma hermojärjestelmänsä. 

- Suoliston hermojärjestelmästä löytyy samoja välittäjäaineita kuin aivoista. Suolisto erittää kymmeniä erilaisia hormoneja. Muun muassa suurin osa mielialaamme vaikuttavasta serotoniinista, 'onnellisuushormonista', muodostuu suolistossa, ravintoterapeutti sanoo. 

B12-puutostila vaikuttaa aivoihin 

B12-vitamiinin puutostilaan liittyy myös tärkeä huomio. Sen puutoksesta johtuvat oireet voidaan virheellisesti tulkita alkavaksi muistisairaudeksi.

- Oireet voivat 'matkia' dementiaa. Kytkös muistisairauksiin liittyy vitamiinin imeytymiseen ja hyväksikäyttöön kehossa.

-Tietyt suolistosairaudet, hoitamaton keliakia, helicobakteeri, homealtistus tai muu sellainen voivat vaikeuttaa B12-vitamiinin imeytymistä.Tåmä on myös yksi tärkeä syy huolehtia suoliston hyvästä kunnosta, aivojen hyväksi. 

Alzheimer väärä reaktio insuliiniin 

Nykyisin monet tutkijat uskovat myös, että Alzheimerin tauti saattaa kehittyä myös siksi, että aivot eivät reagoi insuliinihormoniin oikein. 

- Insuliinin säätelemän sokerin tarkoituksena on auttaa hermosoluja viestimään toisten solujen kanssa. On kuitenkin todettu, että dementiassa aivoissa esiintyy vähemmän insuliinia kuin muilla. 

Taudin uskotaankin olevan osaltaan metabolinen- eli aineenvaihduntasairaus. 

- Vuorovaikutus on monimutkaista, mutta näyttää siltä, että ravintoköyhä, sokeripitoinen ruokavalio aiheuttaa Alzheimerin tautia, Tarja Tuuli-Dammert sanoo.

Yli 50-vuotias herkin 

Dementian tiedetään alkavan jopa vuosikymmeniä aikaisemmin kuin oireet ilmaantuvat.

 - Osa tutkijoista kutsuukin Alzheimerin tautia kolmannen tyypin diabetekseksi, koska myös muut diabeteksen tyypit liittyvät nimenomaan insuliinihormonin aiheuttamiin häiriöihin, Tuuli-Dammert kertoo. 

Alzheimerin taudissa aivoihin kerääntyy lisäksi beta-amyloidi plakkia (valkuaisainetta). 

- Jokaisella ihmisellä on beta-amyloidia kehossa, mutta noin 50. ikävuoden tienoilla sitä voi alkaa kertyä enemmän. Alzheimerin taudissa plakit saattavat ajan kuluessa lisätä tulehdusta, jotka tuhoavat aivosoluja.
Myös aivojen muistikeskus on erittäin herkkä plakin aiheuttamalle tuholle, ja siksi ensimmäisiä Alzheimerin merkkejä ovat juuri muistamiseen kohdistuvat ongelmat. 

Lisäsokeria ei tarvita 

Ravintoterapeutti toteaa, että aivojemme neuronit vaativat paljon energiaa. 

- Aivot ovat riippuvaisia jatkuvasta verenkierrosta, sillä ne eivät kykene varastoimaan energialähteenään käyttämäänsä glukoosia. 

- Kaikki ravinnosta saatavat hiilihydraatit elimistö muuttaa glukoosiksi, ihmiselle tärkeäksi sokeriksi. Sokeri imeytyy verenkiertoon ja varastoidaan tarpeen mukaan maksaan tai lihaksiin. Ravintoterapeutin mukaan elimistöllä on ainutlaatuinen kyky muuttaa ravintoaineista tarvittava määrä sokeria omiin tarpeisiinsa. 

-Teollista, lisättyä sokeria, ihminen ei tarvitse tähän tarkoitukseen lainkaan. 


ILMAN VILJAN HIILIHYDRAATTEJA VOI TREENATA

Myyttejä ja faktoja viljoista 

Kun keskustellaan viljoista, menevät erilaiset termit ja uskomukset helposti sekaisin. Ravitsemusasiantuntija Annika Witting luomutuotevalmistaja Urtekramilta oikoo viljoihin liittyviä virheellisiäkin käsityksiä. 

Kokojyvää ja täysjyvää pidetään usein erheellisesti samana asiana. Kokojyvää ja täysjyvää sisältävissä viljatuotteissa on yhteistä se, että niissä viljan jyvät on käytetty kokonaan, jolloin tuotteessa ovat mukana niin ydin, alkio kuin kuorikerroksetkin. Ero on kuitenkin siinä, että kokojyvä on nimensä mukaan tuotteessa kokonaisena, kun taas täysjyvätuotteissa jyvät on rikottu esimerkiksi täysjyväjauhoksi.
- Mikään tuote ei voi olla kokonaan kokojyvää, sillä silloin se olisi todella pelkkää jyvää, Witting sanoo. 

Lue tuoteseloste tarkkaan! 

Kokojyvä- ja täysjyvätuotteet ovat terveellinen vaihtoehto. Kun haluaa ostaa esimerkiksi täysjyväleipää, kannattaa lukea tuoteseloste tarkkaan. 

Lainsäädännön mukaan leipään voidaan laittaa täysjyväleima, vaikka jyviä olisi käytetty vain sen pinnalla. 

- Tuoteselosteessa ei saisi olla esimerkiksi valkoista vehnää, vehnäjauhoa, vaan kaiken viljan pitäisi olla täysjyvää tai kokojyvää. Usein esimerkiksi leipiin lisätään myös vehnäproteiinia eli gluteenia, jotta siitä saataisiin kuohkeampaa. Gluteeni aiheuttaa kuitenkin helposti yliherkkyyttä, Witting sanoo. 

Valkoista vehnää kannattaa välttää 

Valkoinen vehnä tekee Wittigin mukaan hallaa elimistölle. Valkoisessa vehnässä ei ole ravintoaineita, vaan pelkkää energiaa. 

- Valkoisessa vehnässä jyvästä hiotaan mekaanisesti kuorikerros pois niin, että jäljelle jää vain pelkkää energiaa sisältävä ydin. Pitkän jalostuksen vuoksi kehon on vaikea käsitellä valkoista vehnää. 

- Pahimmillaan vehnä alkaa käydä suolistossa, jolloin vatsa turpoaa ja tulee ilmavaivoja. Valkoisesta vehnästä tehdyissä tuotteissa on paljon piilosokeria, joka edesauttaa tätä käymisprosessia. 

Valkoinen vehnä toimii aivoissa samoissa osissa kuin päihteet, vaikka tietysti pienemmässä mittakaavassa. Valkoisen vehnän aikaansaama mielihyvän tunne koukuttaa nopeasti. 

Speltti paras vehnävaihtoehto 

Vehnä ei ole kuitenkaan aina epäterveellinen vaihtoehto. 

- Nykyään viljeltävä ja käytettävä vehnä on pitkälle jalostettu ja ravintoaineet ovat vähentyneet jalostuksen myötä. Paras vaihtoehto vehnälajikkeista olisikin spelttivehnä, joka polveutuu suoraan alkuvilja einkornista. 

Jos leipä, myslit, puuro ja muut viljatuotteet maistuvat, ei niitä kannata Wittingin mukaan turhaan vältellä, vaan katsoa tarkemmin, mitä syö. 

- Jos ruokavalio pitää sisällään lähinnä valkoisesta vehnästä valmistettuja viljatuotteita, niiden väittely kannattaa. Kokojyvä- ja täysjyvätuotteet puolestaan ovat terveellisiä ja suositeltavia vaihtoehtoja, sillä niistä saa paljon elimistölle tärkeitä ravintoaineita. 

- Luomutuotteet ovat aina hyvä vaihtoehto, sillä niissä ei ole jäämiä lannoitteista tai torjunta-aineista, eikä tehoviljely myöskään ole köyhdyttänyt viljelymaata. 



TOTAL GYM 1000 -MONITOIMILAITE HAJOSI

Total Gym 1000 -monitoimilaitteeni ei kestänyt voimanhankintakauttani. Yksi sen kelkan neljästä juoksupyörästä murtui niin, että kelkka alkoi arveluttavasti nytkähdellä tehdessäni sillä yhdenjalankyykkyä vajaan 50 kilon levytanko lisäpainona. Se oli täysin oma vikani, koska ohjeisiin on merkitty käyttäjän painorajoitukseksi 120 kiloa. Kun se ylittyi ja kuormitus vielä kohdistui liiaksi yhden pyörän varaan, oli hajoaminen selvää. Koetan saada tilattua joko TV-Shopista tai jostain ulkomailta pari uutta pyörää laakereineen. Ainakin sen aikaa käytän laitteella tehtävän punnerruksen sijasta penkkipunnerrusta käsipainoilla, leuanvedon sijasta tangonpääsoutua ja yhdenjalankyykyn sijasta askelkyykkyä käsipainolla.

Alla olevassa kuvassa laite on leuanvetomuodossa. Siinä käyttäjän (noin 75 kg) ja levytangon (47 kg) kuorma kohdistuu kaikkiin neljään kelkan alla olevaan pyörään.



PÄIVÄN AJATELMA 

Ihminen ei voi löytää uusia valtameriä, 
ellei hän uskalla kadottaa rantaa näkyvistään. 

Andre Gide




Ei kommentteja: