maanantai 8. syyskuuta 2014


APUA SELKÄVAIVOIHIN
Valitsin alla olevan Bodytreeni-lehdessä (5/2014, sivut 34-35) olevan Kirmo Varvikon kirjoittaman artikkelin tänne blogiini, koska olen itsekin joutunut kamppailemaan vuosikausia selkävaivojen kanssa. Minulla ne johtuvat lähinnä kulumista ja luuydinsyövän aiheuttamista selkänikamien madaltumisista.
Selkävaivojen selätys
Teksti: Kirmo Varvikko
Selkävaivat ovat varsin yleisiä aina kilpaurheilijoista eri aloilla työtä tekeviin ihmisiin. Tämän artikkelin opit perustuvat Aimo Kolehmaisen aikaansaamiin erinomaisiin tuloksiin selkävaivojen hoidossa sekä artikkelin kirjoittajan, Kirmo Varvikon omakohtaiseen kokemukseen.
Tarkoituksena ei ole hypätä nykylääketieteen silmille, vaan tarjota tietoa tehokkaista vaihtoehtoisista hoitotavoista. Hoitojen leviäminen yleisen terveydenhuollon piiriin olisi tärkeää, koska tällöin jokaiselle voitaisiin tarjota kyseessä olevan vaivan kannalta paras mandollinen täsmähoito eri hoitotapoja yhdistäen.
Aimo Kolehmaisen käsittelyssä ovat apua vaivoihinsa saaneet niin kilpaurheilijat kuin tavalliset eri aloilla toimivat kansalaisetkin.
Selkävaivojen yleisin aiheuttaja
On erittäin harvinaista, että ihmisillä on erimittaiset alaraajat. Monta kertaa diagnoosi erimittaisista alaraajoista on väärä. Ongelmaa korjataan usein lisäpohjallisilla "lyhyemmässä" raajassa. Tämä toimenpide ei korjaa todellista ongelmaa.
Todellinen syy on SI-nivelen dislokaatio eli virheasento, joka ilmenee esimerkiksi niin, että henkilön maatessa mahallaan kantapäät eivät ole samassa tasossa. SI-nivelen virheasento voi esiintyä pelkästään toisella puolella tai molemminpuolisesti.
SI-nivel on suoliluun ja ristiluun välissä oleva nivel. SI-nivelen virheasento on yleisin syy selkävaivoihin. SI-nivelen virheasento alkaa vääntää selkärankaa skolioosiin eli selkärankaan alkaa kehittyä kieroutuma. SI-nivelen virheasento käy myös selän nikamien päälle, jolloin nikamalukkoja esiintyy usein. Lisäksi nikamat saattavat siirtyä paikaltaan, jolloin seurauksena voi olla voimakkaita lihaskramppeja.
SI-nivelen virheasennosta aiheutuva selkärangan kierous altistaa myös välilevyvaivoille. Kun selkäranka on suora, eikä virheasentoa ole SI-nivelessä, kestää selkä yleensä kuormitusta hyvin. Jos edellä mainitut asiat eivät ole kunnossa, voi pienikin nosto aiheuttaa voimakasta selkäkipua.
Selkävaivojen lisäksi SI-nivelen virheasennosta aiheutuu vaivoja nilkkoihin, polviin, niskaan, hartioihin ja olkapäihin. Lisäksi oireina voi olla huimausta ja päänsärkyä. Eli SI-nivelen virheasennosta voi aiheutua kiputiloja koko kroppaan.
Selkävaivojen hoitaminen
Tärkeää on hakeutua asiansa osaavan henkilön hoitoon, joka osaa menetelmät virheasentojen korjaamiseen. Käsittelyssä SI-nivelen virheasento korjataan ja nikamalukot avataan. Mikäli nikamat ovat siirtyneet paikaltaan, ne saadaan käsiteltyä paikalleen.
Pitkän ajan kuluessa syntyneistä selkävaivoista toipuminen ei tapahdu hetkessä, mutta apua pitäisi tulla jo ensimmäisestä käsittelystä. Mikäli selkävaivaan liittyy voimakasta lihasjännitystä, niin lihasten kannattaa antaa palautua kunnolla. Sängyn pohjalle ei kannata kuitenkaan jäädä, vaan liikkeelle kannattaa lähteä mandollisimman pian. Kävely on aluksi hyvä vaihtoehto.
Käsittelyssä kannattaa käydä useammin kuin kerran. Aluksi käsittelykertojen väli voi olla esimerkiksi kaksi viikkoa. Toipumisen edistyessä käsittelykertoja voidaan harventaa.
Oikea nostotekniikka on tärkeää, tapahtuu nosto sitten salilla, töissä tai kotona. Jalkojen käyttö ja alaselän vieminen notkolle parantavat nostotekniikkaa. Jalkoja voidaan laittaa myös leveämmälle, jolloin nostomatka lyhenee ja oikeaan nostoasentoon pääseminen helpottuu. Alaselän ei tulisi pyöristyä nostettaessa ja kiertoliikkeitä tulisi välttää. Mikäli jalat ovat paikallaan ja ylävartaloa kierretään puolelta toisella taakka sylissä, ei se ole hyväksi selälle. Oikea tapa on liikuttaa jalkoja, jolloin selkä ei rasitu turhaan.
SI-nivelen asentoon saattaa vaikuttaa negatiivisesti myös se, miten autoon istuudutaan. Mieluummin niin, että molemmat jalat nostetaan yhtä aikaa auton sisälle, eikä yksitellen. Muutenkin istuessa mieluummin jalat rinnakkain, eikä ristissä toistensa päällä. Nukkuessa selän tulisi rentoutua ja palautua. Mikäli näin ei tapandu, voidaan kyljellään nukkuessa kokeilla tyynyä polvien välissä.
Liikkuvuus ja lihasten vahvistaminen
Kun pahimmat lihaskrampit ovat helpottaneet, kannattaa kiinnittää huomiota venyttelyyn. Venyttelyä on hyvä tehdä esimerkiksi illalla kävelylenkin jälkeen. Takareisien liikkuvuus vaikuttaa myös selkään. Sormia kohti lattiaa jalat suorina; näin takareisiin saadaan lisää liikkuvuutta.
Selkäkipillä voi selkää venyttää jaloista riippumalla. Alaselälle hyvä liike on kohottaa ylävartaloa käsivarsilla mahallaan maaten. Tässä liikkeessä tärkeää on alaselän ja jalkojen rentous. Mikäli selässä on lihasjännitystä, ei edellä mainittu liike ole välttämättä hyväksi. Ylipäätään jos joku liike sattuu, eikä tunnu edistävän toipumista, ei sitä liikettä kannata tehdä.
Kun selkä on kunnossa, eikä lihasjännityksiä ole, voidaan selkälihaksia vahvistaa. Selänojennus ja reverse hyper ovat hyviä selkäliikkeitä kuntouttamiseen ja selkälihasten vahvistamiseen.
Vatsalihaksille selkäystävällinen liike on tehdä istumaannousu jumppapallon päällä. Kannattaa muistaa, että jos selkä on esimerkiksi SI-nivelen virheasennosta johtuen jumissa, niin lihaskuntoliikkeet saattavat vain lisätä lihasjumeja. Ylipäätään voidaan todeta, että hienosäädöstä ei ole juurikaan hyötyä, jos perusasiat eivät ole ensin kunnossa.
Kirmo Varvikon omakohtainen kokemus
Olen vuosia harrastanut eri voimailulajeja. Kahdenkymmenen ikävuoden jälkeen selkäni alkoi vähitellen oireilla. Aluksi lepo auttoi, mutta kun kilpaurheilun lisäksi ohjelmaan tuli fyysinen työ, selkä alkoi oireilla jatkuvasti. Selän ollessa huonossa kunnossa kysyin fysiatrian erikoislääkäriltä, voinko jatkaa vielä kilpaurheilua. Sain vastaukseksi, että kyllä voin, mutta samaan aikaan huomasin asian mahdottomuuden käytännössä.
Olin fysiatrian erikoislääkärin lisäksi käynyt tavallisen lääkärin, urheilulääkärin, urheiluhierojan sekä fysioterapeutin vastaanotolla ilman merkittävää apua vaivaani. Kuntouttava treenikään ei tässä kohtaa auttanut, koska ongelman syytä ei oltu korjattu ja lihakset eivät päässeet palautumaan jatkuvasta jännitystilasta. Päivän mittaan vertynyt selkä oli aina seuraavana aamuna uudelleen jumissa. Pahimmissa vaiheissa lihaskrampit ja kipu olivat niin voimakkaita, että normaali Iiikkuminenkin oli mandotonta. Kävin myös röntgenkuvassa, jossa havaittiin lievä selkärangan skolioosi, mutta se oli sen verran lievä, että sen ei arveltu olevan selkävaivan aiheuttaja.
Kävin Aimo Kolehmaisen käsittelyssä. SI-nivelen virheasento korjattiin ja pois paikaltaan menneet nikamat laitettiin paikalleen.Tein aluksi sen virheen, että kävin käsittelyssä liian harvoin ja yritin aloittaa kovan voimaharjoittelun liian nopeasti. Siitäkin huolimatta edistystä alkoi tapahtua. Myöhemmin kävin käsittelyssä tasaisin väliajoin ja huomasin, että selkä alkoi tuntua sellaiselta kuin se oli joskus vuosia sitten tuntunut. Vuosien saatossa selkävaivaisena voimaillessani kehittyneet lihasjännitykset ottivat tämän jälkeen vielä kolme kuukautta palautuakseen.
Siitä lähtien vuosia jatkunut alamäki selkä- ja jalkavoimissa on kääntynyt nousuun vain sen takia, että selkävaivaani löytyi syy, ja että se korjattiin. Käyn edelleen säännöllisesti käsittelyissä, jotta vaivat pysyvät loitolla.Tämä on mandollistanut kovien voimaharjoituksien tekemisen ja vuosien tauon jälkeen kehittymisen selkä- ja jalkavoimissa. Ilman SI-nivelen virheasennon korjaamista olisi röntgenkuvassa havaittu lievä skolioosi suurella todennäköisyydellä pahentunut vuosien saatossa. Nyt olisi mielenkiintoista käydä uudelleen röntgenkuvassa ja todeta selkärankani lievän skolioosin hävinneen. 
Tutustu myös näihin, mikäli kärsit selkävaivoista:






PÄIVÄN AJATELMA
Päätös on kipinä, joka sytyttää toiminnan.
Mitään ei tapahdu ennen kuin päätös on tehty.
Päätös on rohkeutta asioiden edessä.
Se on tieto siitä, että ellei ongelmia kohdata,
ne pysyvät ikuisesti ratkaisemattomina.


Wilfred A. Peterson

Ei kommentteja: