perjantai 8. elokuuta 2014


OMEGA-3 ON TERVEELLISTÄ LÄPI VUODEN

Jos olet pidemmän aikaa vieraillut blogissani, olet huomannut, että olen eläkkeellä. Vaikka en olekaan enää ansiotyössä kodin ulkopuolella, en kuitenkaan ole laiska ja toimeton. Koska lopetin opettajan työt jo parisenkymmentä vuotta sitten oltuani viroissa useissa kaupungeissa (Pori, Vaasa, Seinäjoki ja Turku), en saa kuin suunnilleen puolikkaan opettajan täydestä eläkkeestä. Muista tekemistäni töistä tulevat eläkkeet ovat yhteensä ainoastaan noin viidennes tuosta. Nettimarkinointini ei ole toistaiseksi vielä juurikaan rahallista tulosta saanut aikaiseksi. Rahani ovat siis sen verran tiukalla, etten voi kuntoilla sellaisella teholla kuin haluaisin. Syöminen kun jää puutteelliseksi - lisäravinteista puhumattakaan.

Huolehdin kuitenkin siitä, että suurimpaan osaan päivistäni kuuluu punttitreenin jälkeinen palautusjuoma ja muuna aikana monivitamiini- ja kivennäisainetuote sekä omega-3 -valmiste. Jos rahatilanteeni olisi säännöllisesti parempi, noudattaisin kuntobodaajana lisäravinnevalinnoissani kanadalaisen ammattikehonrakentajan Ben Pakulskin suosituksia (jo mainitsemieni tuotteiden lisäksi):
  1. BCAA
  2. Kreatiini
  3. Heraproteiini
  4. Probiootit
  5. Vihreät vihannekset
Löydät nuo tuotteet klikkaamalla blogini oikeasta reunasta klikkaamalla tekstiä Fitnesstukku - lisäravinteiden tavaratalo - KLIKKAA >>>
  1. Lisäravinteet >>> Aminohapot >>>
  2. Lisäravinteet >>> Kreatiini >>>
  3. Lisäravinteet >>> Proteiini >>>
  4. Terveystuotteet >>> Vatsa & Suolisto >>> Probion Basic
  5. Löytyvät ruokakaupasta
Tutustu myös aikaisempaan artikkeliini treenaajan lisäravinteet.

Vesterålens Naturproducter Oy.stä tuli minulle eilen kolmen purkin (á 120 kapselia) paketti Vapaa Kierto Omega-3:a. Siinä mukana ollut kirje sisältää artikkelin:
SYÖ VAPAA KIERTO OMEGA-3:a MYÖS KESÄLLÄ!
Aikaisemmin muistisääntönä oli, että kalanmaksaöljyä tarvitsee nauttia vain talvikuukausina. Tämä suositus perustui siihen, että aikaisemmin kalanmaksaöljy oli tärkein D-vitamiinin lähde. Mitä tuolloin ei tiedetty oli se, että omega-3-rasvahapot edistävät sydämen, aivojen ja näön normaalia toimintaa. Joten älä unohda nauttia päivittäistä Vapaa Kierto Omega-3 annostasi, myös kesällä! 
D-vitamiini on terveellistä myös kesällä
D-vitamiinia muodostuu ihossa sen saadessa auringonvaloa. Mikäli saamme auringonvaloa liian vähän, ravinnosta saatava D-vitamiini on tärkeää, jotta D-vitamiinitaso säilyy hyvänä. On muutamia elintarvikkeita, jotka sisältävät D-vitamiinia. Rasvainen kala, ravintolisät sekä elintarvikkeet, joihin on lisätty D-vitamiinia, ovat tärkeimpiä D-vitamiinin lähteitä. 
Suurempi todennäköisyys alhaiselle D-vitamiinitasolle on, jos: 
  1. Auringossa oleillessasi suojaat itsesi vaatteilla tai käytät aurinkosuojavoidetta, jonka suojakerroin on 8 tai enemmän.
  2. Sinulla on tumma iho. Tummempi iho nimittäin sisältää melaniinia. Melanliini on aine, joka vähentää ihon D-vitamiinin tuotantoa, kun iho altistuu auringonsäteille. 
  3.  Elät alueella, joka on yli 20 leveysasteen päässä päiväntasaajasta. (Kanariansaaret sijaitsevat noin 30. leveysasteella).
  4. Olet ylipainoinen. Kehomme varastoi D-vitamiinin rasvakerrokseen. Ironista kyllä, liika rasva houkuttelee D-vitamiineja itseensä ja näin ollen vitamiinit eivät ole muiden tärkeiden toimintojen käytettävissä. 
  5. Olet yli 60-vuotias. Ikääntyessä kehon kyky tuottaa D-vitamiinia auringonvalon vaikutuksesta vähenee. 
Terveysviranomaisten suositusten mukaisesti aikuisten ja yli 2-vuotiaiden lasten tulisi nauttia 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin. Tämä suositus koskee myös vauvaikäisiä, raskaanaolevia sekä imettäviä äitejä. Yli 7S-vuotiaiden päivittäinen saantisuositus nousee 20 mikrogrammaan. Suositus on sama niin kesällä kuin myös läpi vuoden.
Omega-3 on yhtä terveelistä läpi vuoden!
Kehomme pystyy siis tuottamaan D-vitamiinia, kun se altistetaan auringonvalolle. Se ei valitettavasti pidä paikkaansa omega-3:n osalta. Kehomme voi tuottaa sitä vain olemattomia määriä ja sen vuoksi sitä tulee saada ravinnosta - vuoden ympäri! 
Ravintolisien lisäksi rasvainen kala, kuten lohi, tonnikala, makrilli ja silli ovat parhaita omega-3 lähteitä. Terveysviranomaiset suosittelevat syömään kandesta kolmeen kala-ateriaa viikossa, puolet siitä tulisi olla rasvaista kalaa, kuten lohta, taimenta, makrillia tai silliä. Henkilöiden, jotka eivät syö rasvaista kalaa tai syövät sitä vähän, tulisi nauttia päivittäin omega-3 ravintolisää. Kesällä sekä talvella! 
Lähteet: Caltrate.com; Vitamin D - What You Need to Know. Nasjonalt råd for emaering; Tiltak for å sikre en god vitamin D-status i befolkningen. 


PÄIVÄN AJATELMA

Yksi ihmisen suurimmista löydöistä
 ja mahtavimmista yllätyksistä
on keksiä se, että kykenee tekemään sen,
minkä pelkäsi mahdottomaksi.




HYVÄÄ VIIKONLOPPUA Sinulle lukijani.


Ei kommentteja: