perjantai 29. elokuuta 2014



LIIKKEELLE SOHVALTA LÖHÖILEMÄSTÄ JA TUOLILTA ISTUSKELEMASTA

Monilla ihmisillä on nyt syksyn kammetessa kuvioihin herännyt mieleen ajatus painonpudotuksen aloittamisesta. Valitettavan useille se tarkoittaa ainoastaan vaakalukeman pienentämistä. Niinpä sitten ryhdytään nälkäkuurille porkkanoita tai kaalia napostelemaan. Jos persuksiin saadaan vauhtia, niin myös ängetään pitkille kävely-, pyöräily- tai hölkkälenkeille kuntotasosta riippuen. Jos ei saada, löhötään sohvalla tai ainakin istuskellaan tuolilla. 

Mitä näistä seuraa?

Vaa'an viisari tai digitaalinen lukema hivuttautuu kyllä alaspäin. Pitäisikö olla tyytyväinen? Mielestäni ei. Energialtaan ja proteiinipitoisuudeltaan liian vähäinen ravinto surkastuttaa lihaskudosta. Sitä nopeuttaa liikkumattomuus tai tasavauhtinen pitkäkestoinen lenkkeily. Toinen suuri osa vähentyneistä kiloista on yleensä nestettä. Kolmas, mutta vain hyvin pieni osuus, on sitten hyvällä tuurilla rasvaa.

Jostain olen lukenut, että noin 85 prosenttia laihdutuskuurin lopettaneista palautuu pikkuhiljaa entisiin ylipainoisiin lukemiinsa. Lopputuloksena on keho, jossa on aikaisemmin väärin suoritetun laihdutuskuurin takia vähemmän lihasmassaa. Toisin sanoen rasvaprosentti on entistäkin suurempi.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Ruokavalio on tärkein painonhallinnan työkalu laihduttaessa, jolla tarkoitan rasvaprosentin pienentämistä. Ruokavalion pohjana tulisi olla proteiinipitoiset ruoka-aineet ja vihannekset. Ensiksi mainitut antavat kudoksille rakennusainetta ja lisäävät kylläisyydentunnetta. Vihanneksista saa sekä polttoainetta että tärkeitä hivenaineita. Keho tarvitsee myös hyviä rasvahappoja (esim. omega-3) sekä riittävästi vettä. Liikunnan määrä ja teho sanelevat näiden neljän tarpeen. Jos liikunta on tehollisesti vaativaa, tarvitaan myös jonkin verran muita hiilihydraatteja kuin vihanneksia.

Pidät sitten lihaskuntotreeneistä (kotona/salilla) tai et, niitä on oltava mukana rasvanpoltossasi. Proteiinipitoisen ruokavalion lisäksi ne pitävät yllä, jopa lisäävät lihasmassaasi ja samalla kiihdyttävät aineenvaihduntaasi. Toki ne myös monella muulla tapaa edistävät hyvinvointiasi sekä fyysisesti että henkisesti ... myös sydämesi kuntoa.

Kunto Plus -lehdestä (11 - 2014, sivut 40-41) löytyy artikkeli:


NOUSE JA PELASTA SYDÄMESI 
Sydämesi rakastaa sinua joka kerran, kun nouset ylös tuolista. Uusien tutkimusten mukaan on yhtä vaarallista sydämelle istua tuntikausia kuin tupakoida. Huono uutinen on, ettei liikunta vähennä liian istumisen aiheuttamia riskejä. Hyvä uutinen taas on, että on suhteellisen helppo vähentää istumista ja saada pitkä ja terveellinen elämä — myös toimistotöissä. 
Sohva on vaaraksi 
Sydämen terveys kärsii istuessa, koska LPL-entsyymi, jonka on tarkoitus pitää rasva poissa verestä, laskee 10 prosenttiin jo muutaman istutun tunnin jälkeen. Lue, mitä kehossa tapahtuu. 
1. Kun istut sohvalla paikallasi, vaipuvat verisuonien sisäpinnalle kiinnittyneet tärkeät LPL-entsyymit eli lipoproteiinilipaasit horrokseen. Niiden tehtävänä on imeä rasva ja kolesteroli pois verestä ja pilkkoa ne pienempiin osiin, jotta lihassolut voivat ottaa ne vastaan. 
2. Kun vain vähän LPL-entsyymejä  on aktiivisena, saa paljon suuria rasvamolekyylejä kellua veressä ilman, että ne napataan kiinni ja hajotetaan. 
3. Vapaana kelluva rasva ja kolesteroli saattavat kerääntyä verisuonten seinämiin rasvaraidoiksi, jotka kalkkeutuvat ajan mittaan ja saavat suonen kehittämään arpikudosta. 
4. Kun rasva, arpikudos ja tulehdus ahtauttavat verenkiertoa, syntyy suonen sisäpinnalle haava, joka laukaisee veritulpan. 

Myös näin sohva sairastuttaa 
Energiaa ei kulu. Jos istut paikallasi, kulutat vain puolet energiasta, joka kuluisi kävellessä. Kun pysyt pystyssä, seisomassa tai kävelemässä, useita tunteja päivässä, voit lähes kaksinkertaistaa energiankulutuksesi. 
Voit saada diabeteksen. Toiminnan puute kerää sokeria ja insuliinia vereen, kun lihakset eivät jaksa poistaa niitä. Tämä voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tyypin 2 diabeteksen. Liikunta torjuu tätä tilaa ja saa lihakset poistamaan sokeria. 
Vatsa alkaa pullottaa. Kun istut, sisäelinten välisen vaarallisen rasvan palaminen seisahtuu. Rasva voi aiheuttaa kroonista tulehdusta ja siten laukaista veritulppia, tyypin 2 diabetesta ja masennusta. Liikunta polttaa rasvaa pois. 
Ajattelu hidastuu. BDNF-myokiini saa aivosolut jakautumaan ja luomaan uusia yhteyksiä, mikä vahvistaa muun muassa muistia. Liian vähän liikkuva keho lopettaa BDNF:n ja muiden tärkeiden myokiinien tuottamisen. 



PÄIVÄN AJATELMA

Älä pelkää pitkää harppausta,
mikäli sellainen 
osoittautuu välttämättömäksi.
Rotkoa ei 
ylitetä kahdella pienellä hypyllä.



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA



Ei kommentteja: