keskiviikko 13. elokuuta 2014



8 "TERVEELLISTÄ" RUOKAA, JOTKA LISÄÄVÄT RASVAA KEHOOSI

Sain USA:sta juuri äsken PDF-tiedoston, joka kertoo kahdeksasta terveellisinä pidetyistä ruoka-aineista, jotka kuitenkin kerryttävät rasvaa kehoon. Käyn ne nyt lyhyesti läpi.

1. Vehnästä valmistetut tuotteet (leipä, leivonnaiset ja pasta)

Kokojyväisiksikin mainostetut vehnävalmisteet sisältävät lisukkeita, joilla ei ole ravintoarvoa ja jotka nostavat glykeemistä indeksiä. Näin hiilihydraateista saatu ylimääräinen energia kertyy vararavinnoksi eli rasvaksi kehoon.

2. Hedelmämehut ja kuivatut hedelmät

Hedelmät sisältävät vitamiineja, kivennäisaineita, fytokemikaaleja ja kuituja. Niinpä ne suojaavat meitä monilta sairauksilta. Onkin suositeltavaa syödä päivittäin muutama hedelmä ... siis syödä, ei juoda. Monilla ihmisillä on yhä luulo, että hedelmämehujen juonti on terveellistä. Näin on silloin, jos mehuun ei ole lisätty sokeria, väri- ja säilytysaineita.

Kuivatut hedelmät saattavat sisältää kahdeksan kertaa enemmän energiaa kuin vastaava painomäärä tuoretta hedelmää. 

3. Valmiit smoothiet

Jos tavoitteenasi on vähentää kehostasi rasvaa ja edistää muutenkin terveyttäsi,  Sinun tulee radikaalisti vähentää tai kokonaan poistaa ravinnostasi sokeriset juomat. Yllä mainittujen hedelmämehujen lisäksi niitä ovat virvoitusjuomat sekä urheilu- ja energiajuomat. 

Yllättävää on, että valmiit kaupasta ostetut smoothiet voivat sisältää kolminkertaisen määrän sokeria virvoitusjuomiin verrattuina. "Shape Up" tai "Trim Down" -mainoksilla varustetuissa purkeissa voi olla jopa 100 grammaa sokeria!

Tee itse omat smoothiesi. Aineina voivat olla proteiinijauhe, vesi, marjoja, vihreitä vihanneksia ja pieni määrä hyviä rasvoja.

4. Maissi

Koska monissa vihannespakasteissa on mukana maissia, se usein mielletään yhdeksi niistä. Sitä se ei ole. Se on viljaa kuten vehnä, riisi ja kaura.

Maissista huonon ravintolähteen tekevät viljelytavat ja jalostus. Monilla maissia sisältävillä ruuilla ja välipaloilla on korkea glykeeminen indeksi, joka johdattaa energia suusta nopeasti rasvaksi keholle.

5. Kuitumurot

Meille on täysin syystä korostettu kuitujen tärkeyttä. Niinpä kuluttajille kannattaa tarjota mitä tahansa "runsaasti kuituja" -nimikkeellä varustettua. Älä lankea mihinkä tahansa mainokseen! Kuituja on nimittäin myös synteettisiä, ei vain vaatteissa, vaan myös ruuissa. Valheellisten kuitujen lisäksi muroihin on usein lisätty myös sokeria. Kannattaa siis tutkia ravintosisältö etiketistä. Mikäli siihen nyt on luottaminen!?

6. Perunalastut ja popcornit

Älä anna itseäsi kusettaa sanalla "vähärasvainen". Ovat perunalastut sitten millä tavalla tahansa teollisesti valmistettuja, niihin lisätään monia terveydelle haitallisia aineita.

Terveellisiksi mainostetut popcornitkaan eivät sisällä hyviä ravinteita, kuten hyviä rasvahappoja, proteiinia, kuituja, vitamiineja ja mineraaleja. Sen sijaan niissä on valtava määrä suolaa.

7. Pähkinä- ja hedelmäsekoitukset

Suurimpana ongelmana näissä sekoituksissa on se, että energiaa tulee samanaikaisesti sekä rasvasta että nopeista hiilihydraateista. Mikäli kehosi tarvitsee ylimääräistä energiaa kovan treenin tai muun raskaan fyysisen työn takia, ottaa se ensin potkua hiilihydraateista. Jos ne riittävät, rasva varastoituu. 

Usein näitä yhdistelmiä napostelevat liikunnallisesti passiiviset ihmiset. Mitä siitä seuraa? Tuolloin varastoituvat läskiksi sekä rasva että hiilihydraatit!

Pähkinät (esimerkiksi saksanpähkinät) ja mantelit ovat terveellisiä ja jopa hyväksi rasvanpoltolle - kunhan syöt ne ilman hiilihydraatteja.

8. Myslit ja myslipatukat

Valmiit myslit ja myslipatukat sisältävät useimmiten epäterveellisiä lisäaineita, sokeria, runsasenergisiä kuivattuja hedelmiä ja tulehduksia aiheuttavia huonoja rasvoja.





TERVETULOA UUSILLE YHTEISÖSIVUILLE

Meille kaikille, niin Sinulle kuin minullekin, kärkipäässä elämässä pitäisi olla terveys:

Tärkeä osa terveyden ylläpidossa on lihaskuntotreeni. Hyviä vinkkejä löydät: 


PÄIVÄN AJATELMA

Ihmiset epäonnistuvat usein, ei sentähden, 
etteivät saa tehdä mitä haluavat, 
vaan sentähden, etteivät halua tehdä, 
mitä heidän pitää. 

W.Ralph Ward




Ei kommentteja: