keskiviikko 7. toukokuuta 2014


VIREYTTÄ NOPEASTI

Kuulun itse siihen ryhmään ihmisiä, joilla mieliala muuttuu nopeasti hyvin pienistäkin myötä- tai vastoinkäymisistä. Kunpa voisin jälkimmäisiä vähentää. Siinä yritystä jokaiselle päivälleni.

Istun päivittäin tuntitolkulla tietokoneeni ja näyttöni ääressä. Miltei jatkuvasti kuuntelen samalla Spotify-liittymääni. Koska se on mallia Premiun, ei siinä ole mainoksia välillä. Voin valita mieleistäni musiikkia valtavasta lajitelmasta.

Istuskeltuani 30-45 minuuttia nousen tallustelemaan asunnossani. Käyn ehkä juomassa vettä tai haukkaamassa jotain. Toisinaan teen muutaman kyykyn oman kehoni kuormalla.

Ninni-kissani piristää minua lukemattomia kertoja päivässä tempuillaan, joille ei voi olla nauramatta.

Uusimmasta Kunto-Plus lehdestä (7-2014, sivut 32-33) löytyy vireyteen liittyvä artikkeli:
VIREÄKSI HETKESSÄ - 5 VINKKIÄ
Sinulla on kohta kokous, mutta aivot ovat kuin puuroa, ja väsymys jarruttaa jokaista luovaa ajatusta Mitä pitäisi tehdä? Ota tilanne omiin käsiisi ja kohota hetkessä energiatasoasi. Valitse itsellesi sopivat seuraavista viidestä tehokkaasta ja täysin luonnonmukaisesta keinosta.
1. Haukottele antaumuksella 
Jos tuntuu, että on tarpeen lisätä aivojen kierroksia, niin haukottele kunnolla useita kertoja. Vaikka teet sen keinotekoisesti, voit onnistuessasi käynnistää refleksin, joka saa haukottelun aikaan. Sinun tarvitsee vain hieman auttaa, niin saat harjoituksesta hyvää tekeviä etuja. Veren virtaus aivorungossa lisääntyy, kun haukottelet. Tutkijat uskovat myös, että ihminen haukottelee  valmistellakseen elimistöä edessä olevaan fyysiseen koitokseen, esimerkiksi juoksuun. 
Jos haluat haukotella virkistyäksesi, tee se vielä yksin ollessasi. Muutoin näyttää siltä kuin olisit todella ikävystynyt tärkeässä kokouksessa. Sitä paitsi haukotus helposti tarttuu muihin ... 
2. Ampaise liikkeelle
Pian kello on niin paljon, että kokous alkaa, mutta sinä olet niin väsynyt, että haluaisit vain kömpiä lämpimään vuoteeseen ja ottaa pitkät nokoset. Mitä silloin teet? Aivan päinvastoin kuin kehosi haluaisi sinun tekevän: pyrähdät juoksuun, hyppelet kyykkyyn ja ylös tai heität reippaita kärrynpyöriä, jos tila sallii. Siten pakotat kehosi käyntiin ja teet sille selväksi, että se elää tässä ja nyt. Keho ottaa tiedon vastaan ja palkitsee tunteella, että olet saanut hieman lisävoimia. Jos on aikaa, voit myös käydä kävelyllä, mielellään raittiissa ilmassa, jolloin saat uutta happea kehoosi ja aivoihisi. Tutkimusten mukaan 10 minuutin kävelylenkki antaa energisen olon kahdeksi tunniksi. 
3. Naura jollekin sydämesi pohjasta 
Ei ole melkein mitään, joka tuottaisi elimistöön yhtä paljon energiaa kuin kunnon nauru. Pää tuntuu kevyemmältä, kun suupielet ja posket vetäytyvät ylöspäin. Tunne on todellinen. Kun naurat, venytät pään ja ylävartalon lihaksia, hengität hieman nopeammin ja kiihdytät sykettäsi. Nauru laukaisee myös endorfiineja aivoissa — hormonia, joka tuottaa muun muassa ilon ja energian tunteita. Etsi vaikkapa YouTubesta video, joka naurattaa sinua niin, että vesi valuu silmistäsi. 
4. Juo viileää vettä 
Jos tunnet energiasi valuneen pois, syynä saattaa olla, että elimistösi kaipaa lisää nestettä. Juo iso lasi vettä ja tunne, miten se antaa lisää energiaa. Vesi ei saa olla aivan jääkylmää, vaan 15-22-asteinen vesi antaa elimistölle parhaat mandolliset toimintaolosuhteet. Silloin vesi kulkeutuu nopeasti suoliston läpi ja nesteyttää kehon kaikki solut. 
5. Näe punaista
Jos sinun on oltava valppaana, aiheuta kehoon eräänlainen hälytystila. Niin käy itsestään, kun silmät näkevät jotain punaista. Etsi punainen paita tai asettele punaisia kukkia pöydälle. Värin näkeminen saa lihakset toimimaan nopeammin. Ehkä keho yhdisti muinoin punaisen vereen ja vaaraan. Tutkijat ovat kuitenkin havainneet yhden haitan: vireyttävä punainen voi aiheuttaa myös lievää huolestumista ja tarkkaavaisuuden puutetta. 

VANHENTUNEET RASVAOPIT ROMUKOPPAAN

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 8. huhtikuuta päitetyissä terveysuutisissaan muun muassa:
Pekka Puskan rasvaopit joutavat romukoppaan
Pekka Puskan ja Mikael Fogelholmin edustamat opit "kovien" tyydytettyjen maaeläinrasvojen vaarallisuudesta tyrmätään jälleen kerran suuressa koontitutkimuksessa, meta-analyysissa. Sen julkaisi sisätautilääkäreiden ammattilehti. Se ei myöskään tue Puskan ja ravitsemustieteilijöiden väitteitä ns. pehmeiden rasvojen, margariinien ja rypsiöljyn sydäntä ja verisuonia suojaavista vaikutuksista. Tämä on jo kolmas suuri koontitutkimus, joka tyrmää dogmin maaeläinrasvojen vaarallisuudesta terveydelle. "Kolmas kerta toden sanoo." Ravitsemustieteeltä on nyt vedetty lopullisesti matto alta.
Analyysissa tarkasteltiin kymmeniä ravitsemustutkimuksia, joihin oli osallistunut yli 650 000 ihmistä. Niissä oli selvitetty osallistujien erilaisten rasvojen saantia ravinnosta ja ravintolisistä. Tutkimukset eivät tue väitteitä voin, kerman ja muun tyydytetyn rasvan haitallisuudesta eivätkä ns. pehmeiden rasvojen hyödyistä sydänterveydelle. Analyysi horjuttaa uskoa ravitsemussuosituksiin, jotka ovat jo yli 40 vuotta korostaneet tyydytetyn rasvan ja kolesterolin vaaroja ja pehmeiden rasvojen etuja.
Tämä on jo kolmas suuri meta-analyysi, jossa nykyiset rasvaopit tyrmätään tieteellisesti. Yhdysvaltain terveysviraston ja Harvardin yliopiston tutkijat julkaisivat jo vuonna 2010 jättisuuren meta-analyysinjonka mukaan tyydytetty rasva ei aiheuta valtimotauteja. Yhteensä 21 hyvin tehdyssä tutkimuksessa oli seurattu 5–23 vuotta ruokavalion vaikutusta lähes 350 000 henkilön verisuoniterveyteen. Seurannan aikana 11 006 henkilöä sai sepelvaltimotaudin tai aivohalvauksen. Tyydytetyn rasvan syönti ei korreloinut mitenkään valtimotauteihin. Raportin julkaisi maailman johtava ravitsemuslääketieteen lehti American Journal of Clinical Nutrition (Siri-Tarino ym. 2010). Tulos vahvisti vuonna 2009 julkaistun meta-analyysin päätelmiä: Rasvainen ruoka ei aiheuta eikä lisää valtimotauteja (Skieff ja Miller 2009).
Farmasian tohtori James Dinicolantonion pääkirjoitus Open Heart -lehdessä (5.3.2014) osoittaa niin ikään, että voin vaihtaminen margariineihin ja kasvinsiemenöljyjen (mm. rypsiöljyn) mainostaminen sydänystävällisinä aineina perustuu virheellisiin oletuksiin ja uskomuksiin. Vastikään uudistetut ravitsemussuositukset ovatkin siis vaarallista "uskomushoitoa".
Maailman terveysjärjestö (WHO) ja Maailman elintarvikejärjestö (FAO) tyrmäävät raportissaan rasva-valtimotauti -teorian: “Tyydytettyjen rasvojen saanti ei liittynyt merkittävästi sepelvaltimotautikuolleisuuteen...” ja “Tyydytetyn rasvan saanti ei liittynyt sepelvaltimotautitapahtumiin, kuten sydänkohtauksiin…”
Suomalaiset ravitsemustieteilijät Ursula Schwab ja THL:n erikoistutkija Marja-Leena Ovaskainen yrittävät HS:n haastattelussa puolustella vanhentuneita näkemyksiään. Lue lisää alla olevista linkeistä.
Britit: Pehmeä rasva ei estä sydäntautia. Helsingin Sanomat 19.3.2014
Wise j. Evidence does not support guidelines on saturated fat, researchers say. British Medical Journal 19.3. 2014;348 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.g2238
Chowdhury R, Warnakula S, Kunutsor S.et al.  Association of Dietary, Circulating, and Supplement Fatty Acids With Coronary Risk: A Systematic Review and Meta-analysis. Annals of Internal Medicine. 2014;160(6):398-406-406. doi:10.7326/M13-1788
Siri-Tarino, PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease Am J Clin Nutr (January 13, 2010). doi:10.3945/ajcn.2009.27725

PÄIVÄN AJATELMA

Tärkeät asiat voi tehdä vain kerran:
Kerran synnyn, kerran kuolen ja vain 
yhden kerran elän tämän hetken.

Heli Karjalainen

positiivarit.fi


Ei kommentteja: