perjantai 9. toukokuuta 2014


ONGELMIA HAMPAIDENHOIDOSSA?

Länsimainen yletön kiireemme ei aina salli perusteellista hampaiden harjausta. Sokeripitoinen ja muu vääränlainen ravinto muiden huonojen tottumusten ohella heikentävät hampaita ja ikeniä. Usein on vielä rahat niin vähissä, ettei ole varaa mennä lääkäriin säännöllisin välein tai edes silloin kuin vaivaa ilmenee. Niinpä sitten purukalusto on kuin "paskahuusin rappuset" ja suusta tuleva haju sen mukainen.


Yhteishyvä-lehti (toukokuu 2014, sivut 53-54) kertoo muun muassa seuraavaa:

7 x tartu hammasharjaan 
Selvitimme seitsemän tyypillistä hampaiden hoitoon liittyvää uskomusta ja ongelmaa. Erikoishammaslääkäri Heikki Alapulli Oral Hammaslääkäreistä ja suu hygienisti Henrik von Schrowe Lahden kaupungin suun terveydenhuollosta kertovat, kuinka hampaita hoidetaan oikein.
1. Harjaan hampaani minuutissa. Uskon, että se on riittävä aika. Hampaiden harjauksen suositusaika on kaksi minuuttia. Monen on vaikea hahmottaa tätä aikaa ilman kelloa. Ota kylpyhuoneeseen mukaan älypuhelin tai muu ajastin, sillä muuten harjaus saattaa jäädä vain minuuttiin tai jopa sen alle. Voit motivoida lapsia pesemään hampaita teemaan liittyvällä lorulla. Kun puhdistat hampaat huolellisesti, kaksi minuuttia kuluu vaivatta. Ei riitä, että harjaat pelkät hampaiden purupinnat, vaan myös posken ja kielen puoleiset pinnat ja kulmahampaat tulee puhdistaa. Hampaiden välit on syytä käydä läpi hammaslangalla kerran päivässä.
2. Koska harjaaminen sattuu, voin pestä hampaat vain kerran päivässä. Jos harjaaminen tekee kipeää, kerro pulmasta hammashoidon ammattilaiselle. Syy sattumiseen ei aina ole hampaiden reikiintyminen, vaan ongelma voi johtua esimerkiksi hampaiden kaula-alueista, jotka ovat paljastuneet voimakasotteisen harjauksen seurauksena. Kokeile pehmeämpää hammasharjaa.
3.Teen vuorotyötä, jonka vuoksi hampaiden harjaus on iltaisin usein mandotonta. Kaksi harjauskertaa vuorokaudessa riittää useimmille pitämään hampaat puhtaina ja turvaamaan hampaiden päivittäisen fluorin saannin. Vuorokauden aikana kandesti pestyt hampaat kestävät 5-7 happohyökkäystä. Jos olet iltaisin töissä tai nukahdat päivän päätteeksi sohvalle ja siirryt siitä suoraan sänkyyn, pese hampaat jo ennen töihin lähtöä tai tovi iltapalan syömisen jälkeen.
4. En ehdi pestä hampaitani aamuisin. Kiire on yleisin tekosyy, miksi suomalaisten hampaat jäävät ilman pesua. Useampi meistä ehtii kuitenkin aamuisin vessaan, joten hampaat voi pestä vessakäynnin yhteydessä. Voit harjata hampaat myös aamiaisen jälkeen, mutta silloin on hyvä katkaista happohyökkäys täysksylitolipurukumilla ja odottaa vartista puoleen tuntiin ennen harjausta. Välittömästi ruokailun jälkeen suun pH-arvo on alhainen, jolloin harjaaminen kuluttaa turhaan hampaita.
5. Hengitykseni haisee aamulla. Harjaan kai hampaani huonosti. Hampaat ovat yön jälkeen kohtuullisen puhtaat iltapesun jäljiltä. Haiseva hengitys voikin johtua esimerkiksi kuivasta suusta. Voit päästä tästä ikävästä vaivasta juomalla aiempaa runsaammin vettä. Epämiellyttävän tuoksuinen hengitys voi motivoida pesemään hampaat huolella aamuisin.
6. Voin korvata hammaspesun joskus purukumilla. Edes täysksylitolipurukumi ei korvaa hammaspesua, koska purukumin pureskelu ei puhdista hampaita mekaanisesti läheskään yhtä tehokkaasti kuin huolellinen harjaaminen. Purukumi katkaisee happohyökkäyksen, mutta ei korvaa fluoritahnalla pesua.
7. Hoidan hampaitani hyvin, joten voin juoda energiajuomia päivittäin. Vaikka hampaita hoitaisi perusteellisesti, niiden päivittäinen ja pitkään jatkuva altistaminen happamille juomille ja sokerille on haitallista. Ajattele jääpalaa, joka sulaa hiljalleen lämpimän veden alla. Samalla tavalla käy hampaalle pitkällä aikavälillä hapanten ja sokeristen juomien kanssa.
Niin kutsuttu eroosio kuluttaa hammasta ja vaurioittaa sen kiillettä. Erityisen haitallista on lipittää energiajuomaa pitkin päivää. Jokaisen kulauksen jälkeen suun valtaa happohyökkäys, joka kestää viisitoista minuuttia.
Aterioi säännöllisesti ja jätä turhat makupalat syömättä.

PUDOTUSSARJOJA RINNALLE JA HAUIKSILLE
 
Ensimmäisenä päivänä 4-jakoisessa omassa ohjelmassani treenaan etureisiä ja pohkeita. Kevyttä ulkokävelypäivää seuraa punttikerta hartioille, ojentajille ja vatsalle. Neljäntenä olevan reippaan ulkoilupäivän (kävely) jälkeen on kolmas punttitreeni. Se kohdistuu selkään, takareisiin ja pohkeisiin. Yhden tai kahden välipäivän (ulkoilu tai lepoa) jälkeen on vuorossa kierroksen viimeinen punttitreeni: rinta, hauikset ja vatsa.


Videolinkkeihin olen valinnut taas ne liikkeet, joita tekisin salilla. Koska harjoittelen kotivehkeillä, olen lisännyt niistä selosteet.


Alkuverryttely 

  • crosstraineria viisi minuuttia 
  • dynaamista venyttelyä pari minuuttia
  • pilatesrullailua pari minuuttia
Punttiosuus (noin 60 minuuttia) 

Rinta

Jo ennen alkuverryttelyä lataan valmiiksi kolme paria eripainoisia käsipainoja, joiden kilomäärät olen valinnut niin, että suurimmilla menee 8-12 keskittynyttä toistoa. Kun ei yhtään vipunostos mene, jatkan punnerruksilla. Kymmenisen sekuntia palauteltuani vaihdan 20-30 prosenttia pienempiin painoihin. Tehtyäni niillä vipunostot ja punnerrukset jatkan samaan tapaan kolmansilla käsipainoilla. 
  •  Bullworker 1. 
Isometriset rutistukset Bullworkerilla saan hyvin tuntumaan rintalihaksissa (Käytän Bullworkeria myös hartia- ja vatsalihastreenien yhteydessä). Teen rinnalle kolme erilaista noin kymmen sekuntia kestävää rutistusta.  
Koska minulla ei kotona ole telineitä, käytän käsipainoja levytangon sijasta. Teen taas maksimitoistot (6-10) kolmella erisuuruisella käsipainoparilla, siis pudotussarjoin. 
  •  Bullworker 2. Kuten edellä (1.)  
Maksimitoistot (6-10) kolmella erisuuruisella käsipainoparilla, siis pudotussarjoin. Bullworker 3. Kuten edellä (1-2.) 
Hauikset 
Kuten kaikissa muissakin tekemissäni liikkeissä, koetan pitää jännityksen yllä kohteena olevassa lihaksessa koko sarjan ajan. Lasken tangon suhtkoht hitaasti (viitisen sekuntia) täysin suorille käsille ja nostan sitten nopeast (1-2 s) ylös. Teen tässäkin pudotussarjoja vähentämäälä levyjä tangosta kaksi kertaa.  
Lataan kolme paria eripainoisia käsipainoja. Suurimmilla teen aluksi mahdollisimman monta puhdasta keskittynyttä toistoa. Sitten jatkan nostamalla käsipainot nopeasti ylös vasarakääntönä ja laskemalla hitaasti (6-7 sekuntia) alas suorille käsille. Kun sekään ei enää onnistu, hengähdän kymmenisen sekuntia, vaihdan toiseksi suurimpiin käsipainoihin ja käyn läpi saman systeemin niillä ... kymmenisen sekuntia huilausta ... sama kevyimällä parilla. 
Vatsa
Laitan Total Gym 1000 -monitoimilaitteen kelkan loivaan asentoon. Rutistan sitten vatsalihaksiin keskittyen neljä maksimaalista sarjaa 40 sekunnin palautuksin.
  • Bullworker: A. Isometrinen rutistus edestä B. Isometriset rutistukset sivuilta. 
Olen polvillani jumppamatolla ylävartalo pystyssä. Laitan Bullworkerin alapään polvieni eteen ja yläpäästä pidän kiinni suorin käsin. Rutistan sitten laitetta kasaan kymmenisen sekuntia. B-osan teen muuten samoin, paitsi Bullworkerin alapää on polveni sivulla.
  • Voimapyörä + säärinosto maaten + ylävartalon kierto. 
Aloitan olemalla polvillani takamukset kiinni kantapäissä. Tartun polvieni edessä olevaan voimapyörään ja rullaan sitä mahdollisimman pitkälle eteenpäin ja sitten takaisin polviin. Teen niin monta toistoa kuin menee. Huilattuani kymmenisen sekuntia teen vielä muutaman lisää. 

Makaan tasapenkillä nilkkapainot jaloissani. Nostan jalat melko suorina lähes pystyasentoon ja lasken ne sitten vaakatason alapuolelle. Systeemi on sama kuin voimapyörässä eli yksi restpause. 

Istun poikittain Total Gym 1000 -monitoimilaitteen vinolla kelkalla. Vedän sitten sen taljaa kahdella kädellä samalla ylävartaloani vasemmalle kiertäen - huilaan kymmenisen sekuntia - teen lisää toistoja. Vielä sama oikealle kiertäen 
Jäähdyttely 
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia 
  • kevyttä staattista venyttelyä pari minuuttia 
  • pilatesrullailua pari minuuttia 
  


PÄIVÄN AJATELMA

Todellinen päätös mitataan sillä
että otat uuden suunnan ja alat toimia.
Jos et toimi, et ole oikeasti päättänyt.

Anthony Robbins


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. ONNITTELUT kaikille Suomen ÄIDEILLE ...


Soine Painilainen (1926-2006)




Ei kommentteja: