perjantai 30. toukokuuta 2014


Nousussa ja laskussa

Kalaöljyllä hyvät unet

Jos lapsi herättää öisin, koska ei saa unta, kannattaa hakea esiin maistuvat lohireseptit. Uudessa tutkimuksessa, johon osallistui 362 iältään 7-9 -vuotiasta lasta, kävi ilmi, että 600 mg:n omega-3 DHA-lisä antoi heille paljon paremmat yöunet. 

 
Eläköön maanantait

Ei ole mitään syytä vihata maanantaita, koska se on itse asiassa päivä, jolloin olemme motivoituneimpia aloittamaan terveet elämäntavat — etenkin ruuan suhteen. Tutkimuksessa 57 prosenttia osallistujista vastasi, että he näkevät maanantaissa mandollisuuden uuteen alkuun. 

 
Hedelmällisyys saa alkansa jo syntyessä

Jos olit vastasyntyneenä alipainoinen, siitä voi koitua harmia, kun haluat itse tulla äidiksi. Uuden tutkimuksen mukaan alipainoisena syntyneillä naisilla on kaksinkertainen riski kokea hedelmällisyysongelmia aikuisena. 

 
Sairastuttava konttori

Avokonttoreissa työskentely on nykyään tavallista, mutta ikävä kyllä se ei vaikuta olevan hyväksi terveydelle. Ruotsissa tutkijat vertasivat erilaisissa toimistoympäristöissä työskente-levien 2000 henkilön tietoja. Suurissa avokonttoreissa työtoverilauman keskellä istuvilla todettiin olevan eniten sairauspoissaoloja. 

 
Unenpuute tuhoaa aivosoluja

Jälleen yksi hyvä syy pitää huolta kauneusunistaan: saatat menettää aivosoluja, jos nukut liian vähän. Näin todettiin hiirikokeissa, joissa hiiret pitkään jatkuneen unenpuutteen takia menettivät jopa 25 prosenttia tietyistä aivosoluista. Seuraavana askeleena on tutkia, päteekö sama tulos myös ihmisiin. 

Lähteet: BMJ Open, Journal of Sleep Research, Tukholman yliopisto, Journal of Neuroscience 

Tämä artikkeli löytyi uusimmasta (8-2014) Kunto Plus -lehdestä sivulta 10.



Kesäkuun treeniohjelmani

Koetan noudattaa aina yhden kuukauden yhdenlaista ohjelmaa. Kesäkuuksi olen valinnut kaksijakoisen systeemin. Toisin sanoen treenaan koko kropan läpi kahtena eri päivänä parin kolmen päivän välein. Muina päivinä lepään tai teen jonkinmoisen kestävyysharjoituksen.

Maastopyöräni (kuvassa) on edelleen vaihteistoltaan epäkunnossa, mikä ottaa kovasti päähän, koska se on ainoa minulle soveltuva ulkoliikuntamuoto niin intervalleihin kuin tasaiseenkin menoon. Ulkoilussa pitänee tyytyä pelkkään kävelyyn. Sisätiloissa voin toki tehdä HIITejä crosstrainerillani tai spinningpyörälläni. 

Koska treenikertani punteilla kesäkuussa tulevat olemaan hyvin intensiivisiä pienine palautuksineen sarjojen välillä, ei noihin intervalleihin sen enempää ulkona kuin sisälläkään ole välttämätöntä tarvetta.

Tällainen oli ensimmäinen kokeilukerta uutta ohjelmaa kesäkuuksi:

Alkuverryttely 
  • crosstraineria viisi minuuttia 
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
  • pilatesrullailua muutama minuutti
Punttiosuus (41 minuuttia / 30 sarjaa)
 
Supersarjat 1 (kolme kierrosta)
  • yhden jalan kyykky (TG, lt) 
  • yhden käden soutu (kp)
Tein näin: vasemmalla jalalla kyykkyä 15 toistoa + vasemmalla kädellä soutua 15 toistoa +
oikealla jalalla kyykkyä 15 toistoa + oikealla kädellä soutua 15 toistoa --- uusin kierrokset kahdesti ilman mitään taukoja liikkeiden tai kierrosten välillä.

Supersarjat 2 (kolme kierrosta)
  • etunojapunnerrus (pt/or) 
  • vatsarutistus kaltevalla tasolla (TG)
Tein näin: etunojapunnerruksia 15 toistoa + vatsarutistuksia 15 toistoa --- uusin kierroksen kahdesti ilman mitään taukoja liikkeiden tai kierrosten välillä.

Supersarjat 3 (kolme kierrosta)
  • leuaveto (TG) 
  • hauiskääntö (lt)
Tein näin: leuanvetoja 15 toistoa + hauiskääntöjä 15 toistoa --- uusin kierroksen kahdesti ilman mitään taukoja liikkeiden tai kierrosten välillä.

Supersarjat 4 (kolme kierrosta)
  • sumokyykky (kp) 
  • säärinosto maaten (npt)
Tein näin: sumokyykkyjä 15 toistoa + säärinostoja 15 toistoa --- uusin kierroksen kahdesti ilman mitään taukoja liikkeiden tai kierrosten välillä.

Jäähdyttely 
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia 
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
  • pilatesrullailua muutama minuutti
Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, kp=käsipaino, pt/or=punnerrusteline/ovirekki ja npt=nilkkapainot.


Kesätauko blogini kirjoittamisessa alkaa nyt

Etsi tietoja blogistani
 
Tämä on 1354. päivä, jona kirjoitan tähän blogiini jotain. Niinpä vaikka kesätaukoni alkaa, löydät paljon asiaa blogistani kaikesta kuntoiluun liittyvästä. Käytä etsintään avuksi oikeassa reunassa olevaa laatikkoa "Hae tästä blogista". 



Lähetä kysymyksiä
 
Oikean reunan "Yhteydenottolomakkeella" voit lähettää minulle sellaisia kysymyksiä, jotka eivät vaadi pitkää vastausta.

 
Tilaa itsellesi soveltuva kokonaisvaltainen kunto-ohjelma
 
Laita nimesi ja sähköpostiosoitteesi oikean reunan laatikkoon "Kaipaatko henk.kohtaista opastusta rasvanpolttoon tai lihasmassan kasvuun?"
 
 

Tutustu englanninkielisiin oppaisiin ja tilaa itsellesi sopiva vaihtoehto
 
Klikkaa oikean reunan laatikosta "Englanninkielisiä treenioppaita löytyy tätä klikkaamalla".

 

Blogini muuta tarjottavaa

Lisäravinteita ja muuta tarviketta löydät klikkaamalla tekstiä "Fitnesstukku - lisäravinteiden tavaratalo".

Vaatteita ja varusteita liikuntaan löydät klikkaamalla tekstiä "Stadium - Klikkaa ja tutustu tarjontaan". Löydät sieltä muun muassa kompressiovaatteita.

Ajanvietettä niin sade- kuin poutapäiville voit tilata klikkaamalla "CDON.COM - elokuvat, musiikki, pelit & kotielktroniikka".

Kahvakuulia ja oppaita niiden käyttöön löydät linkistä "Voimatoimi".




Päivän ajatelma

Anna menneiden olla. Tänään on uusi päivä,
jolla voit tehdä mitä ikinä haluat.
Kuulitko, mitä ikinä haluat. Tänään.



HYVÄÄ KESÄÄ SINULLE lukijani. Kiitos kiinnostuksestasi blogiani kohtaan. Mikäli pysyn terveenä ja innokkaana tekemään kirjoitushommia, tapaamme uusien tekstien parissa joko elo- tai viimeistään syyskuussa.


Ei kommentteja: