maanantai 12. toukokuuta 2014


NAUTI NIISKUTTAMATTA 

Ruoka ja ristireaktiot, kun allergiaa aiheuttavat

  • koivu 
  • heinä
  • pujo

ATSII! Siitepölysesonki on ovella, ja kohta puoli miljoonaa suomalaista siitepölyallergikkoa kiirehtivät tyhjentämään kauppojen hyllyjä nenäliinoista, silmätipoista ja nenäsuihkeista. 

Moni meistä saa siitepölyaikaan allergisia reaktioita myös joistakin hedelmistä, kasviksista, pähkinöistä tai mausteista. 


Ilmiön nimi on ristiallergia, ja se voi ilmaantua täysin yllättäen, minkä ikäisenä tahansa. Riski on erityisen suuri, jos olet allerginen useille eri siitepölyille. Siitepölyallergiaoireiden alkamisesta kuluu yleensä muutama vuosi ennen kuin tietyt ruoka-aineet alkavat aiheuttaa oireita. 


Keho reagoi, koska se ei erota toisistaan näiden ruoka-aineiden proteiineja ja siitepölyn allergiaa aiheuttavia aineita. Esimerkiksi heinän ja vehnän proteiinit muistuttavat pinnalta katsoen toisiaan, kuten myös koivun ja hasselpähkinän. Joillakin ristiallergia katoaa yhtä äkkiä kuin tulikin, toiset taas joutuvat tulemaan sen kanssa toimeen elämänsä loppuun saakka. 



3 päivän ruokasuunnitelma: Syömällä nuhattomaksi 


Allergia ei parane ruokavaliolla, mutta tulehdusta hillitsevät ruoka-aineet voivat lievittää oireita ja voimistaa kärsineitä limakalvoja, jotta että ne kestävät paremmin luonnon hyökkäykset. Oheinen ruokasuunnitelma sekä vahvistaa limakalvoja että takaa hedelmien ja kasvisten saannin vaikka pyrkisitkin välttämään ristiallergiaoireita. 


PÄIVÄ 1: 


Aamupala: Skyriä tai luonnonjogurttia, vähän vaahterasiirappia, muutama mansikka ja isoja kaurahiutaleita.
Lounas: Avokado, paljon katkarapuja, raejuustoa ja tilkka sitruunamehua sekä viipale täysjyväruisleipää.
Välipala: Ruisnäkkileipää, juustoa, viinirypäleitä.
Päivällinen: Lohifileetä, pinaattimuhennosta, tummaa riisiä.
Iltapala: Mustaviinimarjakiisseliä, maitoa. 


PÄIVÄ 2: 


Aamupala: Isoja kaurahiutaleita ykkäsmaidon ja mustikoiden kera.
Lounas: Ruisleipää, lohta, kurkkua, ituja ja raejuustoa.
Välipala: Kukkakaalia, retiisejä ja kurkkutankoja munakoisodipin kera.
Päivällinen: Broilerinfileetä ja ohrasuurimoita sekä parsakaalista, rusinoista, pinjansiemenistä ja ranskankermasta sekoitettu salaatti.
Iltapala: Vaniljajogurttia tummalla suklaalla koristeltuna.


PÄIVÄ 3. 


Aamupala: Luonnonjogurttia, kurpitsansiemeniä ja kourallinen vadelmia, pinnalle vähän kauramuroja.
Lounas: Ruisleipäviipale sillin ja sipulin kera. Savoijin-kaalisalaatti ja lusikallinen öljy-etikkakastiketta. Vähän kuivattuja karpaloita.
Välipala: Kesäkurpitsa-pinaattimuffini, broilerinrintaa.
Päivällinen: Kalapullia, vähän remoulade-kastiketta, kurkkusalaattia ja höyrytettyä suippokaalia.
Iltapala: Raparperipiimäkeitto (suurusta keltuaisella, mausta vaniljalla ja raparperilla).


Mitä saat päivittäin: 

  • Noin 1800 kcal 
  • 600 g hedelmiä ja kasviksia, jotka eivät aiheuta ristiallergiaa
  • Täyttävää proteiinia kanasta, kalasta ja äyriäisistä
  • Antioksidantteja kaalista ja marjoista
  • Kuitua viljasta ja kasviksista
  • A-vitamiinia munasta, pinaatista ja maitotuotteista
  • Tulehdusta hillitsevää rasvaa kalasta, oliiviöljystä ja avokadosta
Lähde: Kunto Plus 7-2014, sivut 46-49.

Tsekkaa myös tämä:
nenäkannu



PÄIVÄN AJATELMA

Sanomalla "minun on tehtävä jotakin"
ratkaiset useampia haasteita kuin
sanomalla "jotakin on tehtävä".


positiivarit.fi

Ei kommentteja: