keskiviikko 28. toukokuuta 2014


Miten valitsen itselleni sopivat rullaluistimet?


Kunto Plus -lehden lukijan kysymys:
 

Rakastin rullaluistelua lapsena ja haluaisin aloittaa sen uudelleen. Millaiset rullaluistimet kaltaiseni aloittelijan kannattaa hankkia?

Vastaus
 
Moni meistä on lapsena kiitänyt kilpaa asvalttipihoilla kaksirivisillä rullaluistimilla. Nykyiset inline-luistimet ovat itse asiassa helpommin käsiteltäviä, ja niillä on helpompi potkia vauhtia. Tarjolla on myös suurempi valikoima, kun etsii uusia rullaluistimia. Toki kaduilla voi nähdä kaksirivisiä rullaluistimia, koska ne ovat tehneet pienen paluun, mutta aloittelijalle hyvä neuvo on silti valita inline-rullaluistimet. 


Istuvuus. Sopiva rullaluistin aloittelijalle on "pehmeä" saapas, jolloin luistimessa on kova kuori ja pehmeä sisäosa. Tärkeintä on hyvä istuvuus. Varpaille on oltava tilaa, eikä saapas saa puristaa jalkaterää. Lisäksi luistimen on tuettava jalkaa oikealla tavalla eli niin, että suurin tuki on nilkan ympärillä. 


Turvavarusteet. Ne on ehdottomasti oltava. Päässä on yleensä pyöräilykypärä ja käsissä rannesuojat, joissa on kaatuessa maahan osuva suojalevy kovasta muovista. Lisäksi tarvitaan polvi- ja kyynärsuojat. Turvavarusteiden istuvuus on ratkaisevan tärkeää, jotta varusteet pysyvät tukevasti paikoillaan siellä, missä niitä tarvitaan. 


Laatu. On oltava tarkkana erityisesti mekaanisten osien eli rullien, kiskojen ja kuulalaakereiden laadun suhteen. Ja sitä saa, mistä maksaa — juuri mekaniikka erottaa hyvät rullaluistimet sellaisista, joita voi nähdä myytävän lelukaupassa.


Lähde: Kunto Plus 7-2014, sivu 80.
 

Lue lisää rullaluistelusta:



 Kesälajit

Tulevan kesän omalla kohdallani määrittää tällä kertaa heinäkuun alkupuolella oleva syöpäkontrolli, jossa olen käynyt kahdesti vuodessa jo 15 vuoden ajan. Jos tulos on taas suotuisa, eli luuydinsyöpäni on pysynyt lepotilassaan, jatkan treenejäni entiseen tapaan. Se tarkoittaa punttitreenejä parin kolmen päivän välein ja muina päivinä ulkoilua tai lepoa. Toivottavasti saan maastopyöräni huoltoon. Pyöräily kun on minulle parhaiten soveltuva kestävyyslaji.
 

Uusin Pirkka-lehti (6-7/2014, sivu 36) kertoo:

 TESTAA KESÄN HITTILAJIT!

Ihana kesä kaikkine mahdollisuuksineen on ovella. Lajeista löytyy vaihtelua tottuneelle liikkujalle ja uusia alkuja kuntoilijalle.
1. SUP-lautailussa liikutaan vesillä surflaudan kaltaisella kulkineella. Ideana on seistä laudan päällä ja kauhoa vauhtia pitkävartisella melalla. Korkeasta asennosta kesämaisemat pääsevät oikeuksiinsa. Kehokin saa monipuolista lihastreeniä. Leveällä laudalla aloittelija pysyy ongelmitta.
2. Melonta on perinteisempi tapa liikkua vesillä. Valinnanvaraa riittää retki- ja ratamelonnasta koskenlaskuun ja kanoottipooloon. Lajista riippumatta melonta tuo puhtia keski- ja ylävartaloon ja kestävyyttä keuhkoihin.
3. Frisbeegolfissa kiekko pyritään saamaan mahdollisimman vähin heitoin väylän maalikoriin. Suomessa on paljon 9- ja 18-väyläisiä ratoja, joissa harjoittelu on ilmaista. Aloittelijan varustukseksi riittää kolme muovikiekkoa: draiveri, lähestymiskiekko ja putteri. Laji on omiaan perheen leppoisaan yhdessäoloon.
4. Puistojumppa on in vuodesta toiseen. Kesän startatessa ryhmäliikuntatunnit siirtyvät puistoihin. Noviisi voi halutessaan sijoittaa oman jumppapatjan vähän syrjemmälle. Ulkona järjestettävien tuntien kirjo on lavea.
5. Rantalentopallo, uimaranta ja hellepäivä! Virallisessa joukkueessa on kaksi pelaajaa, mutta kesäpeleissä säännöt voi keksiä itse. Uimarantojen ja puistojen pelikentät voi vallata vapaasti. Yksityiskentän voi rakentaa pienellä vaivalla takapihalle tai mökille. Tarvitaan vain pallo, verkko ja pehmeä alusta.
6. Kahvakuula on kuin kuntosali pienoiskoossa. Se kulkee autokyydillä mökille tai kotimaan matkalle. Yksi kuula riittää koko kehon harjoitteluun. Useimmille aloitteleville naisille sopii 8 kilon ja miehille 12 kilon kuula.

 Päivän ajatelma

Tilaisuuden kultaisen tuokion hyödyntäminen 
ja käden ulottuvilla olevaan hyvään tarttuminen 
ovat suurta elämäntaitoa.

S. Johnson



Huom! Ylihuomenna tulen vielä kirjoittamaan tekstiä blogiini. Sen jälkeen aloitan kesäloman blogini osalta. Jos terveyteni on suhtkoht kunnossa kesän jälkeen, jatkan elo- tai viimeistään syyskuussa tekstien väsäämistä.


Ei kommentteja: