maanantai 14. huhtikuuta 2014


VINKKEJÄ UUPUMISEN VÄLTTÄMISEEN

Nykyaikainen hektinen länsimainen elämä pistää ihmisen lujille. Useimmilla kuormitus on pelkästään henkistä, työn tai sosiaalisen elämän tuomaa. Omat kyvyt ja rahatkaat eivät tunnu mihinkään riittävän. Eipä siinä sitten muuta kuin burnoutia potemaan.

Liikuntakin voi intensiivisesti tehtynä viedä uupumukseen eli tulee niin sanotusti seinä vastaan. Kun treenaa omalle tasolleen liian lujaa liian pitkään voi ajautua ylikuntoon tai ylirasitustilaan, josta toipuminen voi viedä jopa kuukausia.

Sinä ja minä olemme samalla kertaa sekä fyysisiä että henkisiä luomuksia. Keho ja mieli, toisin sanoen lihakset ja aivot, toimivat tiiviissä yhteistyössä. Uusin Kunto Plus -lehti (6-2014) kertoo miten voit huijata aivojasi, jotta saat jalkasi toimimaan väsyneinäkin.

NÄIN VÄLTÄT UUPUMISEN LIIKKUESSASI - osa 1
Seinä nousee vastaan vain aivoissa, ja aivoja on mahdollista huijata
Useimmat kestävyysurheilijat pelkäävät hetkeä, jolloin "seinä tulee vastaan", eli kun pitkällä juoksumatkalla elimistön voimat loppuvat tyystin. Uusi kiinnostava tutkimus osoittaa, että seinä sijaitsee enemmän aivoissa kuin jaloissa. Oikealla strategialla voit huijata aivot lisäämään kestävyyttäsi merkittävästi, jolloin saat lisävoimia vielä viimeisiäkin kilometrejä varten.

5 vaihetta: Näin "seinä" nousee vastaan sisälläsi 
Uudet tutkimukset kiistävät, että uupuminen johtuisi pelkästään kehon fyysisestä romahduksesta. Pikemminkin kyseessä on aivojen yritys estää sinua jatkamasta suoritusta. Katso, mitä elimistössä tapahtuu, kun tuntuu, että seinä on vastassa.

ALUKSI
1. Kun olet juossut monta tuntia, lihakset alkavat uupua toden teolla. Hiilihydraatti (glykogeeni), jota on ollut varastoituneena lihaksiin, on vähitellen poltettu loppuun, ja lihassäikeet alkavat samalla tuhoutua niihin kohdistuneiden lukuisten supistusten ja iskujen takia. Elimistössä on kuitenkin yhä tallella glykogeeniä ja tuoreita lihassäikeitä. 
2. Kun lihakset ovat uuvuksissa, syke nousee reilusti, koska sydämen tulee pumpata enemmän hapekasta verta lihaksiin. Elimistö kaipaa noin 5 prosenttia enemmän happea, kun glykogeenin ehtyessä lihakset hakevat lisää energiaa rasvasta. Myös kuluneet lihassäikeet tarvitsevat lisää happea kyetäkseen toimimaan. 
3. Sydämen sykkeen nousu on signaali aivoille siitä, että sydämellä voi olla hapenpuutteen vaara. 
4. Aivot reagoivat heti lähettämällä lihaksille tiedon, että lihassäikeitä tulee aktivoida vähemmän, jotta keho saa suojaa ylimääräistä rasitusta vastaan. 
5. Jalat painavat kovin - vaikka glykogeeniä ja tuoreita lihassäikeitä on vielä oikeasti käytettävissä. Puhtaan fyysisesti et ole vielä lopussa, mutta aivot estävät tuoreiden lihassäikeiden käyttöönoton.

LOPULTA TEKEE MIELI LUOVUTTAA
Väsymyksen tunteet, jotka syntyvät, kun olet liikkunut pitkään, liittyvät myös toiseen elimistön mekanismiin. Väsyneet lihakset tuottavat muun muassa tryptofaania, joka syöksyy aivoihin ja saa ne tuottamaan lisää serotoniinia ja vähentämään dopamiinin tuotantoa. Tämä aiheuttaa lannistumisen tunnetta —jolloin ei ole helppo vastustaa väsymystä, kun se on päässyt iskemään. 
Mitä enemmän harjoitat aivojasi —ja mitä paremmin kohtelet kehoasi — sitä enemmän voit vaimentaa aivojen jarrutustoimia. 
Lähde: Kunto Plus 6-2014, sivut 28 ja 29.
Jatkuu toisella osalla keskiviikkona ...

Sinnikkäät sinivuokot työntyvät esiin.

PÄIVÄN AJATELMA

Uusia mielipiteitä aina epäillään 
ja tavallisesti myös vastustetaan, 
ja syyksi riittää vain se, että ne 
eivät ole vielä yleisiä mielipiteitä. 

John Locke



Ei kommentteja: