keskiviikko 30. huhtikuuta 2014


VAPPUILOA

Taas on päästy päivään, jona janoiset käyvät kalja- ja viinaostoksilla, jotta saisivat juomilla aikaiseksi vappumielen. Aikoinaan itsekin niin tein. Hankin välillä iloista mieltä väkevistä juomista muulloinkin kuin vappuna. Nyt en enää niin tapahdu, koska ei siihen ole rahallisesti varaa, enkä halua häiritä kännäimellä palautumista kuntoiluistani.

Vappu on lähinnä opiskelijoiden ja duunareiden juhlapäivä. Itse en enää niihin kumpaankaan ryhmään kuulu. Toki olen yhä opiskelijana elämänkoulussa, jossa opettelen olla tekemättä samoja virheitä kahta kertaa. Välillä siinäkin epäonnistun. Tulee mokattua entiseen tapaan. 

Kun minulta lapsena kysyttiin haaveammattiani, en vastannut poliisi, palomies tai traktorinkuljettaja, vaan lääkäri. Jos kysyttiin tarkennusta, oli se kirurgi. Kansakoulu vuosina 1956-1960 menikin kohtuullisen hyvin. Keskikouluaikana menestys ei jatkunut. Yhtenä syynä olivat kotiolot eli isäni tyly käyttäytyminen äitiäni ja minua kohtaan. Isäni mielestä minun olisi ollut parasta lopettaa turhanpäiväinen opiskelu ja mennä töihin. Itse hän oli tinurina/valaajana Turun Wärtsilän telakalla. Kotiompelijaäitini halusi, että käyn kouluja ja valmistun kunnolliseen ammattiin tai ainakin johonkin enempään kuin he, vanhempani. Keskikoulusta (Turun Klassillinen Lyseo) siirryin Turun Iltaoppikouluun. Edellisessä käsiteltiin oppilaita yleensä pojankoltiaisina ja jälkimmäisessä aikuisina. Arvonnousu antoi pontta opiskeluuni niin, että valmistuin ylioppilaaksi vuonna 1970 kohtuullisen hyvin arvosanoin. Ne riittivät suoraan pääsyyn silloiseen Turun Va. Opettajakorkeakouluun, mistä poistuin kolme vuotta myöhemmin peruskoulun ala-asteen opettajana (erikoistuneena biologiaan, maantieteeseen ja kuvaamataitoon).

Työhistoriaani voit tutustua tätä klikkaamalla.

Minulle siis vappuaatto ja vappupäivä ovat päiviä siinä kuin muutkin. Toki kävin tänä aamuna ostamassa S-kaupan bonuksilla itselleni pullon simaa ja kaksi tippaleipää. Äitini kustansi koulunkäyntini pienistä varoistaan ja kannusti ponnistelemaan siinä. Hänen muistokseen (kuoli vuonna 2006) ja kunniakseen laitan huomenna valkolakin päähäni mennessäni kävelylenkille.



PUDOTUSSARJOJA

Toukokuun aion treenata seuraavanlaisella jaolla:
  • Päivä 1. Etureidet ja pohkeet,
  • Päivä 2. kevyt ulkoilu.
  • Päivä 3. hartiat, ojentajat ja vatsa,
  • Päivä 4. reipas ulkoilu,
  • Päivä 5. selkä, takareidet ja pohkeet,
  • Päivä 6. kevyt ulkoilu,
  • Päivä 7. rinta, hauikset ja vatsa,
  • Päivä 8. kevyt ulkoilu tai lepo.
  • Päivä 9. Kierros alusta.
Näin toimin ensimmäisenä päivänä:

Videolinkkeihin olen valinnut liikkeet, joita tekisin salilla. Koska harjoittelen kotivehkeillä, olen lisännyt niistä selosteet.

Alkuverryttely
Punttiosuus (54 minuuttia) 

Etureidet 
Käytän Total Gym 1000 -monitoimilaitetta. Makaan vatsallani, toinen jalka kiinnitettynä sen taljaan. Koukistan jalkani keskittyneesti 4-5 sekuntia ja suoristan sen sitten nopeasti (1-2 sekuntia). Pidän yllä jännitystä reisissäni koko ajan. Tehtyäni maksimimäärän toistoja (15-20), hengähdän syvään muutaman kerran ja teen samalla painolla toisen sarjan. Vielä yksi lyhyt (5-10 sekuntia) tauko ja kolmas maksimimäärä toistoja. Muutaman minuutin huilauksen jälkeen teen samoin toisella jalalla.
Käytän jalkojen välissä yhtä käsipainoa, jonka toisen pään levyjen alta pidän kiinni. Teen niin monta keskittynyttä toistoa kuin puhtaasti menee. Vaihdan sitten kevyempään painoon ja teen maksimitoistot. Vielä toisen kerran vaihdan pienempään, jolla rutistan mahdollisimman monta toistoa.
Tämänkin liikkeen teen Total Gyn 1000 -monitoimilaitteella. Systeemi on sama kuin hackkyykyssä. Vasemmalla ensin rutistan maks - (ps) maks - (ps) maks ja sitten sama oikealla. 
Otan oikealla kädellä tukea Total Gym 1000 -monitoimilaitteesta, vasempaan käteeni käsipainon ja vasemmalla jalalla askeleen eteen. Tässä asennossa teen niin monta keskittynyttä toistoa kuin mahdollista. Puhaltelen 5-10 sekuntia ja sitten sama homma pienemmällä käsipainolla. 5-10 sekunnin palauttelun jälkeen vielä kolmas sarja aikaisempaa pienemmällä painolla. Muutaman minuutin huilailun jälkeen suoritan saman oikea jalka edessä (otan tukea vasemmalla kädellä ja käsipaino oikeassa kädessä).
Huom! En laske toistoja missään liikkeessä, vaan keskityn tuntumaan kohteena olevassa lihaksessa. Koetan kuitenkin valita kuhunkin liikkeeseen sellaisen kuorman, jolla menee kussakin pudotussarjassa jotain väliltä 6-12.

Pohkeet
Jotta saan liikeradasta mahdollisimman pitkän, teen nousut steppilaudalla. Toteutan harjoitteet taas jatkuvan jännityksen periaatteella kaavalla: 20 toistoa - 20 sekunnin tauko - 30 toistoa - 30 sekunnin tauko - 40 toistoa - 40 sekunnin tauko - 50 toistoa. 
Jäähdyttely 
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä pari minuuttia
  • pilatesrullailua pari minuuttia
Nina-tyttäreni minulle vuosia sitten 
tekemä klovnimaskeeraus


PÄIVÄN AJATELMA

Useimmat pystyisivät siirtämään vuoria, jos vain joku toimittaisi niiden juurella olevat kukkulat ja kivet pois tieltä.

positiivarit.fi



HYVÄÄ VAPPUA ...



2 kommenttia:

Topias K kirjoitti...

Hyvää vappua :)

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos, Topias.