keskiviikko 9. huhtikuuta 2014


RUOKAA, LIIKUNTAA JA MIELENRAUHAA

Jotta voisit nauttia elämästäsi, pitää kaikki elämäsi osa-alueet tai ainakin suurimman osan niistä olla hyvässä kunnossa. Siksi Sinun on huolehdittava riittävästä ravinnosta ja liikunnasta sekä koetettava pitää turha stressi loitolla. Vaikka sanotaan, ettei raha tuo onnellisuutta, tarvitaan euroja kuitenkin jokapäiväiseen elämään yllättävän paljon. Useimmiten kolikoista ja etenkin seteleistä on enemmän pulaa kuin liikatarjontaa.

Laatimani Kunto-opas, keho-mieli-ravinto, antaa kaiken tarvittavan perustiedon fyysisestä ja henkisestä puolesta (perustieto-osa / noin 100 sivua), juuri Sinulle soveltuvan treeniohjelman (lihaskunto-, kestävyys- ja venyttelyharjoittelu / noin 20 sivua) ja ruokavalion (noin 10 sivua). Klikkaamalla tätä saat niistä lisätietoa.

Tämän päivän postaukseni on jo 1334. tässä blogissa. Osan teksteistä olen kyhännyt itse ja osan olen lainannut luotettaviksi katsomistani lähteistä ja niistäkin olen hyväksynyt vain ne, joiden ajatuksista olen suunnilleen samaa mieltä.

Tänään otan uusimmasta Kunto Plus -lehdestä (5 - 2014) kolme artikkelia - yhden ravinnosta, toisen liikunnasta ja kolmannen mielenrauhasta.
Lihottaako enemmän, jos syö iltamyöhällä?
Minulla on usein nälkä illalla. Olen kuitenkin kuullut, että ruoka lihottaa enemmän, jos syö myöhään. Onko näin? 
Vastaus. Ei ole, vaan on ihan luvallista syödä terveellinen välipala illan päätteeksi. Toki ihminen kuluttaa vähiten kaloreita, kun hän nukkuu, eli 5-10 prosenttia vähemmän kuin hereillä ollessa. Siksi moni luulee lihovansa helpommin, jos syö jotain juuri ennen nukkumaanmenoa. Sitä ei kuitenkaan tarvitse pelätä. Ravintoasiantuntijat muistuttavat, että koko vuorokauden aikana syötyjen kaloreiden määrä ja se, miten paljon kulutat liikkumalla päivän aikana, ratkaisevat, heilahtaako vaa'an lukema suuntaan tai toiseen. Jos siis popsit illalla terveellisiä ruokia, kuten ruisleipää lihaleikkeleen kera tai pari porkkanaa ja kourallisen pähkinöitä, ei haittaa lainkaan, jos annat nälälle periksi. Mikäli taas ahmit esimerkiksi suklaata, on lihomisen riski tietenkin suurempi — mutta lihoisit suklaan syömisestä yhtä lailla, vaikka kello olisi kolme iltapäivällä. 
Jos treenaa rankasti ja on syönyt aikaisin, iltapala voi hyödyttää palautumista. 
Lähde: Kunto Plus 5 - 2014, sivu 77.
Tutustu myös näihin:

Miten maastopyörää huolletaan oikein? 
Olen juuri ostanut uuden maastopyörän ja haluan pitää sen hyvässä kunnossa. Miten pyörää on paras huoltaa? 
Vastaus. Kun palaat pyörälenkiltä iloisena ja täynnä virtaa, sekä pyörä että sinä itse voitte olla kokonaan mudan peitossa. Silloin pyörä kannattaa pestä ja huoltaa. Toimi, kun muta on vielä kosteaa, jolloin se on helpointa pestä pois. Pyörän huoltamiseen ei kulu enempää aikaa kuin 10-15 minuuttia. 
Toimi näin: 
1. Puhdista pyörä. Suihkuta pyörää vedellä ja  huuhtele enin muta pois - käsittele ketjut ja jarrut varoen. On tärkeää, ettei vesisuihku ole liian luja, jotta vesi ei tunkeudu pyörän sisäosiin ja huuhdo tärkeää rasvaa pois kuulalaakereista. Irrota vielä sitkeimmät mutajäänteet pehmeällä harjalla, jolla voit puhdistaa myös vaihteet. 
2. Tarkista etuhaarukka. Etuhaarukan liikkuvat osat tulee kuivata ja lika poistaa, jotta se ei päädy haarukan jousien sisään. 
3. Kuivaa pyörä. Kuivaa pyörä niin hyvin kuin voit rätillä tai vanhalla pyyhkeellä. Tärkeää on, että kuivaat ketjut kunnolla.
Voitele ketjut, kun olet pessyt ja kuivannut pyörän - heti eikä juuri ennen uutta ajoa. Kosteat ketjut vain keräävät enemmän likaa. 
Lähde: Kunto Plus 5 - 2014, sivu 78.
Tutustu myös tähän:

Miten mielen myllerryksen voi rauhoittaa? 
Minun on vaikea nukahtaa, koska ajatukset kiertävät ympyrää. Mitä voin tehdä asialle? 
Vastaus. Monet yrittävät ratkaista koko maailman ongelmat suljettujen silmiensä takana, kun pimeys laskeutuu. Tai sitten he pähkäilevät kaikkea, mikä jäi tänään tekemättä — tai minkä mielestään olisivat voineet tehdä paremmin. Mieli alkaa myllertää, kun pää painuu tyynyyn. Oheisten hyvien neuvojen avulla saat mielesi ainakin hieman rauhoittumaan, ennen kuin menet vuoteeseen. 
Saat rauhaa mielellesi, kun Iiikut päivän aikana. Liikunta väsyttää ihanasti. 
Rauhoitu iltaisin näin: 
Käy kylvyssä. Hemmottele itseäsi  ihanan lämpimällä kylvyllä ja käytä rauhoittavia eteerisiä öljyjä. Saat sekä lihakset että aivot rentoutumaan täysin. 
Soita ystävälle. Sinulla on ehkä ystävä, jonka hymyn voi tuntea jo puhelimessa puhuessa ja joka saa aina hyvälle tuulelle. Soita hänelle ja anna hyvän tuulen tulla. 
Hiljennä tahtia. Seuraa kolmen minuutin ajan hengitystäsi syvälle kehoon asti. Syvennä sitä yhä lisää. Toista harjoitus aamulla, niin pääset hyvin liikkeelle. 
Lähde: Kunto Plus 5 - 2014, sivu 79.
Tutustu myös tähän:


PÄIVÄN AJATELMA

Jos pystyt ratkaisemaan ongelmasi,
mitä syytä sinulla on olla huolestunut? 
Jos et pysty ratkaisemaan ongelmaasi,
mitä sinua auttaa olla huolestunut?

Shantideva

positiivarit.fi


Ei kommentteja: