maanantai 21. huhtikuuta 2014


RAVINTOLISIEN PUOLESTA JA NIITÄ VASTAAN

Jos olet jo aikaisemmin käynyt lukemassa vinkkejä blogissani, olet taatusti havainnut minun olevan terveellisten elämäntapojen puolestapuhuja. Niihin kuuluvat monipuolinen ravinto, päivittäinen liikunta, riittävä lepo ja tarpeettoman stressin välttäminen. 

Jos on varaa syödä monipuolista sekaravintoa, joka antaa riittävästi energiaa (hiilihydraatit ja rasvat), rakennus- ja korjausmateriaaleja (proteiinit) sekä suojaravinteita (vitamiinit ja kivennäisaineet), ei juurikaan ole tarvetta turvautua ravintolisiin/lisäravinteisiin. Kaikilla ei ole mahdollisuuksia syödä perusravintoa 500-1000 tai jopa suuremman euromäärän edestä kuukausittain. Ei ainakaan minulla ole. Siispä joudun käyttämään joitain ylimääräisiä valmisteita kotiruokani lisäksi (esim. vitamiineja, kivennäisaineita ja omega-3-rasvahappoja).

Suositukseni kuntoilijan ja tosissaan bodaavan lisäravinteiksi löydät tätä klikkaamalla.  

Päivittäinen liikuntani, johon kuuluu osina lihaskunto-, kestävyys- ja venyttelyharjoittelua, pitää paikat kunnossa niin, ettei muuta "lääkitystä" juurikaan tarvitse. Jos kuitenkin jotain vaivaa ilmenee, koetan selättää sen ensiksi "fysioterapialla" (pilatesrulla, hierontarullat ). Jokailtainen magnesiumpilleri (370 mg) relaa lihakset niin, ettei vaikkapa kramppeja tule. Aniharvoin joudun turvautumaan tulehduskipulääkkeeseen.

Jos en käy päivän mittaan ulkona, näyttää Active Life Trackerini illalla nukkumaan mennessä korkeintaan 5 000 otettua askelta. Lähikaupassa käyminen kotitepastelujen kanssa yhdessä koostaa enimmillään 10 000 askelta, minkä yritän saada kokoon joka päivä. Jos en kipaise kaupassa, teen 5-6 kilometrin kävelylenkin. 

Valitettavan suuri prosenttimäärä Suomen kansalaisista ei harrasta riittävästi liikuntaa tai edes kävele päivän mittaan suositeltua 10 000 askelta, vaikkei puntteja nostaisikaan tai kävisi reippaalla kävely-, hölkkä-  tai pyörälenkillä. Kotona tai toimistossa istuskelu vähäisine paikalta siirtymisineen ei summaa siis kuin muutaman tonnin askeleita. 

Liian vähäinen ja huonolaatuinen yöuni ja stressi sotkevat hormonitoiminnan, jolloin seurauksena on monenlaisia henkisiä ja fyysisiä vaivoja, lopulta vakavia sairauksia. 

Univaikeuksiin ja stressiin löytyy monia luonnonmukaisia apuja. Nukahtamis-, uni- ja masennuslääkkeisiin ei kannata sortua, jos ei ole ensin kokeillut vaarattomampia keinoja.

On sitten kyse kropan trimmaamisesta (rasvanpoltto, lihasten kasvattaminen), ravinnosta tai mistä tahansa, on aina puolestapuhujia ja vastustajia, jotka löytävät perusteita väitteilleen. Me, Sinä ja minä, olemme yksilöitä. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä ole hyväksi toiselle. "Yrittänyttä ei laiteta" (laiteta=moitita) on vanha sananlasku, jota kannattaa soveltaa omassa elämässään.

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 10. maaliskkuta päivitetyissä terveysuutisissaan muun muassa:

Uusin hyökkäys mediassa ravintolisiä vastaan
Mediassa hyökätään ravintolisiä vastaan vähintään kerran vuodessa tekaistuin perustein. Milloin Itä-Suomen yliopiston kemisti Tarja Nurmi väittää, ettei D-vitamiinivalmisteissa ole lainkaan D-vitamiinia, milloin saman yliopiston ravitsemustieteilijä Jaakko Mursu väittää vitamiinien tappavan vanhoja mummuja. Tällä kertaa asialla on kaksi erikoislääkäriä, tamperelainen Pia Manninen ja turkulainen Markku Voutilainen, jotka ovat antaneet lehtiin vääristelevää tietoa luontaistuotteiden turvallisuudesta. Näillä "tietäjillä" näyttää olevan joka kerta vapaa pääsy valtamediaan, koska media rakastaa skandaaleja. Niillä myydään lehtiä. Terveystoimittajat ovat myyneet sielunsa ja ovat täysin kritiikittömiä ja heidän ammattitaitonsa on ala-arvoinen.
Manninen ja Voutilainen väittävät luontaistuotteiden aiheuttavan vakavia maksavaurioita, ja toimittajat ovat nielaisseet väitteet purematta. Toisin sanoen he eivät ole osanneet kysyä, missä päin maailmaa tällaisia vaurioita on syntynyt, mitkä tuottteet tai aineet niitä ovat mahdollisesti aiheuttaneet, montako tapausta on voitu osoittaa pätevästi todeksi jne. Itse tiedustelin Manniselta sähköpostilla asiaa seuraavasti:
"Hämmästelen kovasti lausuntoasi, koska olen suositellut yli 30 vuoden ajan suomalaisia luontaistuotteita potilaille ja seurannut tarkoin alaa, enkä ole tähän mennessä havainnut, että ainuttakaan maksavauriota olisi tullut luontaistuotteista.
"Kuten tiennet, ovat luontaistuotteet elintarvikkeita, jotka – jo määritelmänsä mukaan – eivät aiheuta myrkytyksiä. Piste. Luontaistuotteita ja muita elintarvikkeita valvoo Evira. Jos olisi tiedossa, että jokin elintarvike (luontaistuote) olisi ihmiselle myrkyllinen, Evira kieltäisi sen myynnin ja tuote vedettäisi välittömästi pois myynnistä.
"Pyytäisinkin Sinua ystävällisesti yksilöimään minulle, mitä luontaistuotteita tai niiden ainesosia mahdat tarkoittaa ja missä, milloin ja kuinka monta maksavauriota niiden on osoitettu aiheuttaneen ja missä diagnoosit on tehty ja millä perusteilla. Tarkoitan, kuten Sinäkin haastattalussasi, luonnollisesti Suomessa kaupan olevia luontaistuotteita.
Kollegiaalisen terveisin
Matti Tolonen, LKT, dosentti"


Mitä Pia Manninen Vastaa?
Pia Manninen vastasi sähköpostitse. Hänellä ei ole esittää yhtään ainutta varmennettua potilastapausta koko maailmasta, jossa luontaistuote olisi aiheuttanut maksavaurion. Hän ei kykene yksilöimään ainuttakaan Suomessa myynnissä olevaa luontaistuotetta eikä minkään luontaistuotteen sisältämää yhdistettä, joka olisi maksalle myrkyllinen. Manninen viittaa joissakin kirjoituksissa esitettyihin arveluihin ja huhuihin, samanlaisiin kuin hänen itsensäkin Kodin Pellervossa esittämät väitteet. Sokea taluttaa sokeaa. Manninen toistaa muiden esittämiä virheellisiä huhuja.
Manniven vetoaa aiheesta on julkaistuihin artikkeleihin, mm. Alimentary Pharmacology and Therapeutics -lehdessä ilmestyneeseen katsausartikkeliin ja turkulaisen dosentti Markku Voutilaisen siitä kirjoittamaan lyhyeen selostukseen otsikolla Luontaistuotteiden maksatoksisuus (kirjoitus on viereisellä palstalla). Tähkäkimikki on Suomessa lääkeluettelossa, eikä se ole lainkaan luontaistuote. Siinä Voutilainen on oikeassa, kun hän kirjoittaa, ettei ulkomaisista nettikaupoista tilattujen tuotteiden turvallisuudesta ole varmuutta.
Lisäksi Manninen sanoo, että gastroenterologian ja hepatologian oppikirjassa (Duodecim 2013, s.748) dosentti Helena Isoniemi toteaa, että ”Maksa-arvojen selittämättömän nousun takana voi olla luontaistuotteiden aiheuttama maksavaurio”. Aiheesta on kirjoitettu myös Fimean SIC-lehdessä 3/2012 otsikolla Kasvirohdoslääkkeiden ja ravintolisien haitat voivat yllättää. Manninen viittaa myös useisiin LL Anna-Liisa Enkovaaran artikkeleihin Suomen lääkärilehdessä. Ne ovat kaikki pelkkiä huhupuheita.
Yhdessäkään näistä kirjoituksista ei ole osoitettu, että suomalaiset luontaistuotteet olisivat aiheuttaneet terveyshaittoja. Enkovaara onkin jo lopettanut luontaistuotteiden vainoamisen ja painunut eläkkeelle.
Yleistävillä väitteillään Manninen ja Voutilainen hyökkäävät kaikkia luontaistuotteita ja koko luontaistuotealaa sekä Eviraa ja Tullilaboratoriota vastaan. Jos Manninen ja Vuotilainen olisivat oikeassa, olisivat Evira ja Tulli laiminlyönyt tehtävänsä suomalaisten elintarvikkeiden turvallisuuden vartijana.
Manninen on sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri, TAYSin kliininen opettaja. Minusta on hyvin valitettavaa, että lääkäriksi opiskeleville opetetaan yliopistoissamme ja lääkäripiireissä levitetään moista roskaa ja sitä levitetään lehdissä.  Maksavaurion todennäköisyys luontaistuotteita syömällä on pienempi kuin hammasharjan nielaiseminen hampaita harjatessa.
Tosiasiassa monet ravintolisät suojaavat maksaa mm. alkoholin, fruktoosin, liian rasvaisen ruoan ja lääkkeiden aiheuttamilta vaurioilta (rasvamaksalta ja kirroosilta). Tällaisia ravintolisiä ovat muiden muassa berberiini, D-vitamiini, kalaöljyt, karnosiini, magnesium ja ubikinoni.
Lue lisää ja osallistu keskusteluun


KEVÄTVÄSYMYS JA RAVINTO

Ravinnolla on merkitystä jaksamiseen

Harvoin olen kuullut muualla maailmassa puhuttavan kevätväsymyksestä niin paatoksellisesti kuin Suomessa, tosin varmaan muissakin Pohjolan maissa sitä on. Tämä kommenttini ei tarkoita sitä, että väheksyn asiaa, olenhan itsekin nuoruudessani kokenut miltä tuntuu pitkän talven jälkeen, kun voimat ovat hiipuneet vähiin.

SAD (seasonal affected disorder) on tunnettu ongelma maissa, joissa on pitkä auringoton ajanjakso, Pohjolassa useita kuukausia. Herkät yksilöt, joihin valon vähäisyys tai puute vaikuttaa voimakkaimmin, saattavat kärsiä jatkuvasta väsymyksestä, haluttomuudesta sekä usein myös depressiosta, varsinkin jos auringon valon puute on pitkäaikaista. Valoterapia onkin auttanut monia tässä ongelmassa. 

Paitsi valon puute, myös ravinnon yksipuolisuus ja liikunnan puute ovat merkittäviä tekijöitä niin sanotun kevätväsymyksen taustalla. On helppo löytää itsensä sohvan nurkasta mutustelemassa suklaata ja tuijottamassa televisiota, kun jäinen viima ulvoo ulkona. Hetkellinen hyvänolon tunne on ilmiselvä, mutta ohimenevä ja sitä voi jatkaa vain jatkamalla suklaan syöntiä. Seurauksena oleva moraalinen krapula ja ennenkaikkea veren sokerin heittelystä johtuvat energian nousut ja laskut vain lisäävät kierrettä, josta on vaikea päästä pois.


Kevätväsymys ja ravinto

Kesällä ihmiset nauttivat paljon enemmän tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, mutta niiden käyttö vähenee jopa loppuu, kun syksy etenee ja sydäntalvi koittaa. Pohjolan talvi on kehoamme hyvin voimakkaasti verottava vuodenaika; pimeys ja kylmyys vaativat lisäenergiaa ja ravinteita. Koska muut ’normaalit’ stressitekijät vaativat automaattisesti osuutensa, elimistön kokonaiskuormitus pimeän aikana on melkoinen. Ei siis ole ihme kun kevät koittaa, että kuljemme tankki tyhjänä ja valitamme kevätväsymystä, aivan kuin se olisi joku välttämätön paha. 

Talvella ruokavalio muuttuu kaloripitoisemmaksi usein ravintoköyhäksi, koska elimistö kaipaa energiaa, mutta painopisteen tulisi olla kalorien laadulla eikä määrällä.


Tuoreet kasvikunnan tuotteet

On ymmärrettävää, kun tuoreiden kotimaisten vihannesten valikoima heikkenee talvella eikä ulkomaiset vaihtoehdot aina viehätä kuluttajia syystä tai toisesta, ruokavalio laadullisesti heikkenee. Vaatii vain hiukan kokeilunhalua ja rutiinien rikkomista, että saamme ’talviateriamme’ monipuolisemmiksi. 

Juurekset ovat nykyään hyvänlaatuisia pitkin talvea ja niitä kannattaa käyttää runsaasti. Punajuurista, lantuista ja porkkanoista saa maittavia raasteita tai uunivuokaan voi latoa pilkottuna erilaisia juureksia ja sipuleita, pinnalle luraus oliiviöljyä, ripaisu merisuolaaja mustapippuria ja uuniin, jossa vihannekset pehmennetään ilman ruskistamista, tuloksena on maittava, ravintorikas lisuke kalalle tai lihalle. Kokeile esim. uunijuurekset-reseptiä. Vihanneksista ja pavuista voi tehdä herkullisen pataruoan, jonka voi tarjota täysjyväriisin kanssa, aina ei tarvitse lihaa eikä kalaa jos osaa yhdistellä ruoka-aineita tehokkaasti. Kokeile esim reseptiä: Helppo papu-vihannespata. Juureksia voi käyttää myös vokkeihin, vain mielikuvitus on rajana. Myös vihreitten vihannesten, kuten eri kaalilajikkeiden käyttöä kannattaa lisätä ja hellävarainen höyrytys on hyvä valmistustapa, joka säilyttää enemmän vihannesten ravinteita ja makuja kuin vedessä keittäminen. 

Tuoreiden kasvisperäisten ruokien nauttiminen on hyvin tärkeää myös talvella, sillä niistä saamme ravintoaineita, jotka auttavat energian valmistuksessa, immuniteetin tukemisessa ja ovat lukemattomien keholle tärkeiden toimintojen osatekijöinä. Jos emme saa ravintoaineita energiataso laskee ja alistumme monille tartuntataudeille paljon helpommin, eikä ole ihme kun kevät koittaa, että olemme väsyneitä.


Terveelliset rasvat

Paitsi tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat (talvella pakastemarjat), hyvät rasvat ovat elintärkeitä ympäri vuoden. 

Rasvat aiheuttavat jatkuvasti ristiriitaisia käsityksiä ja niitä jopa kartetaan olettaen, että rasvaton ruokavalio on terveellistä. Pitää tietenkin paikkansa, että liiallinen eläinrasvojen käyttö ei ole suositeltavaa, kohtuus kaikessa on paras nyrkkisääntö, esim. täysrasvainen juusto kohtuudella nautittuna on tyydyttävämpää kuin yhdeltä istumalta vedetty köntti niukkarasvaista tai rasvatonta vaihtoehtoa.

Terveelliset rasvat ovat sellaisia, jotka sisältävät välttämättömät rasvahapotomega-3 ja -6, joista elimistö puolestaan valmistaa muita sille tärkeitä rasvahappoja, kuten EPA, DHA, GLA. Välttämättömät rasvahapot ovat välttämättömiä siksi, että emme voi valmistaa niitä itse, mutta tarvitsemme niitä päivittäin energian valmistukseen, immuniteetin tukemiseen, hermoston ja aivojen toimintaan, hormonien valmistukseen ja lukuisiin muihin elimistön toimintoihin. Parhaita lähteitä kalaöljyt, kylmäpuristetut pellavansiemen- ja hamppuöljyt sekä siemenet että pähkinät. Oliiviöljy puolestaan sisältää runsaasti kasvisravintoaineita, jotka toimivat esim. antioksidanttien tavoin, lisäksi siinä on öljyhappoa. Jos käytämme edellä mainittuja öljyjä säännöllisesti saamme silloin tarvittavia rasvahappoja monipuolisesti ja koska eri öljyt ovat rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan erilaisia ne eivät suinkaan korvaa toisiaan.

Liiallisten eläinrasvojen lisäksi epäterveellisiin rasvoihin kuuluvat myös transrasvat, jotka ovat juoksevan rasvan kovettamisprosessin tulosta ja rakenteeltaan eläinrasvojen kaltaisia.  Näitä rasvoja löytyy runsaasti valmisruoista, leipomotuotteista sekä yhä vielä monista margariineista, myös monet niin sanotut terveysvaikutteiset ruoat, varsinkin välipala ruoat sisältävät usien kovetettuja kasvisrasvoja.


Kotiruoka vastaan valmisruoka

Kotiruoalla tarkoitan sellaista ruokaa, joka on valmistettu tuoreista raaka-aineista itse. Terveellisen aterian valmistus ei ole monimutkainen prosessi, tarvitaan vain ripaus mielikuvitusta ja ennakkoluulottomuutta. Kaiken lisäksi herkullisten reseptien löytäminenkään ei ole vaikeaa, koska melkein jokaisessa lehdessä niitä on yltä kyllin. Suurin kynnys ruoan valmistuksessa on se, että meidät on aivopesty käyttämään valmisruokia, koska olemme kiireisiä ja väsyneitä. Väsyneitä ihan varmasti ellemme syö ravintorikasta ruokaa ja kiireen kanssa on vaikea tulla toimeen, jos meillä ei ole tarpeeksi energiaa. 

Valmisruoat sisältävät niukasti ravintoaineita ja usein runsaasti lisäaineita. Lisäaineiden määrä ravinnossamme on melkoinen, määrää lisää myös säännöllinen virvoitusjuomien käyttö. Lisäaineita on lukuisia ja niiden haitallisuus elimistöömme vaihtelee suuresti yksilöstä riippuen; iho-ongelmat, päänsäryt, allergiat/intoleranssit jopa vakavat sairaudet saattavat löytää alkujuurensa ravinnossamme olevista lisäaineista. 

Syömällä mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, luomua aina kun mahdollista, vältymme monilta haitallisilta lisäaineilta; on vain tehtävä valintoja, jotka tukevat omaa terveyttämme. 



Lähde: vogel.fi




PÄIVÄN AJATELMA

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään.
Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Asenteesta riippuu, kuinka hyvin sen tekee.

positiivarit.fi


Ei kommentteja: