maanantai 7. huhtikuuta 2014


MYÖS KOSMETIIKKA VOI LIHOTTAA

Tietokoneeni kaikki selaimet (Chrome, Safari ja Explorer) lakkasivat toimimasta viime perjantaina heti aamusta. Sain ongelman korjattua vasta lauantaina. Tästä johtuen perjantaina ei ilmestynyt blogiini minkäänmoista tekstiä. Nyt tulee siksi normaalia pidempi postaus.

Painonpudotusohjelmissa osallistujat vierittävät syyn paino-ongelmaansa yleensä olosuhteiden, muiden ihmisten, mutta onneksi myös toisinaan itsensä kontolle. Harvemmin kukaan meitä väkisin syöttää tai estää meitä liikkumasta riittävästi. Siispä syyllinen löytyykin varmimmin peiliin katsomalla.

Joissain tapauksissa ylipainoa aiheuttaa jokin sairaus, jolloin ihmistä ei voi itseään suoranaisesti syyllistää.

Uusimmasta Kunto Plus -lehdestä (5 - 2014, sivut 66-69) löytyy artikkeli, joka selvittää, että myös kosmeettiset aineet voivat aiheuttaa hormonihäiriöitä ja sitä kautta käyttäjänsä ylipainoa.


LIHOTTAAKO SHAMPOOSI SINUA?

Shampoo, voiteet, hajusteet, puhdistusaineet ja seerumit voivat sisältää aineita, jotka aiheuttavat elimistössä muutoksia solutasolla ja sukupolvien päähänkin: Ne voivat tehdä sinusta, lapsistasi ja lapsenlapsistasi lihavia. Ne ovat hormonihäiritsijöitä. 

Elimistö sekoaa hormonihäiritsijöistä 

Hormonihäiritsijoitä sisältävät aineet vaikuttavat ihmisen elimiin niin, että aineenvaihdunta muuttuu ja diabeteksen sekä lihavuuden riski kasvaa. 
  • Hormonihäiritsijät imeytyvät ihon läpi tai niitä hengitetään höyryinä ja kaasuina, minkä jäl-keen ne kiertävät veren mukana kaikkialle elimistöön. 
  • Aivoissa hormonihäiritsijät vaikuttavat HPT-akseliin, joka pitää aineenvaihdunnan hormonit tasapainossa. Tämä lisää halua syödä, heikentää kylläisyyden tunnetta ja saa rasvavarastojen solut muuttamaan aineenvaihduntaansa. 
  • Hormonihäiritsijät estävät monien sellaisten maksan entsyymien toiminnan, jotka pilkkovat ja irrottavat estrogeenia ja muita hormoneja. Tämä voi vahvistaa hormonihäiritsijöiden muita vaikutuksia. 
  • Haiman insuliinintuotanto kasvaa hormonihäiritsijoiden vuoksi. Solut turpoavat suurista insuliinimääristä, ja diabetekseen sairastumisen ja ylipainon riski kasvaa. 
  • Kehon rasvavarastoissa rasvasolut reagoivat hormonihäiritsuolhin sekä jakautumalla että tuottamalla lisää rasvaa. Tulos: Reisien, pakaroiden ja lantion rasvavarastot kasvavat. 


Näihin pulloihin ja putkiloihin aineet kätkeytyvät

Hormonihäiritsijöitä on olemassa yli 800 erilaista ainetta, ja monia niistä useimmilta löytyy kylpyhuoneen hyllyiltä. Esittelemme joitain tavallisimmista ja tutkituimmista. 
Ftalaatit 
Käyttö: Käytetään liuottamaan hajusteita, ehkäisemään kynsilakan halkeilua ja apuaineena suihkeissa. 
Vaikutus: Saa rasvavarastojen solut lisääntymään ja varastoimaan enemmän rasvaa. Voi vaikuttaa haimaan ja lisätä diabeteksen riskiä. Epäillään aiheuttavan kohdun hyvänlaatuisia kasvaimia. 
Kielto: Joitakin yksittäisiä ftalaatteja on kielletty EU:ssa, mutta monia käytetään jatkuvasti, kuten esimerkiksi seuraavia: DEHP, DEP, BBP tai OPM, joissa P tulee sanasta phthalate (ftalaatti englanniksi). 
Parabeenit 
Käyttö: Käytetään säilöntäaineena ihonhoitotuotteissa, koska ne estävät bakteerien ja sienten kasvua. 
Vaikutus: Asiantuntijat epäilevät, että deodoranttien tai parranajovaahtojen parabeenit voivat kulkeutua kainaloista rintoihin ja olla mukana aiheuttamassa rintasyöpää. 
Kielto: EU sallii parabeenien käytön kauneudenhoitotuotteissa. Ne on helppo tunnistaa tuoteselosteesta: Kaikki päättyvät sanaan "parabeeni", esimerkiksi butyyliparabeeni, etyyliparabeeni jne. 
UV-suojat 
Käyttö: Ehkäisevät auringon ultraviolettisäteilyä ja käytetään siksi aurinkosuojavoiteissa ja muissa ihonhoitotuotteissa, kuten huulirasvoissa. 
Vaikutus: Heikko estrogeenivaikutus, jonka arvellaan kohottavan rintasyöpäriskiä. Rottakokeet viittaavat siihen, että UV-suojat voivat vaikuttaa myös kilpirauhasen erittämiin kilpirauhashormoneihin ja sitä kautta aiheuttaa haittoja rottien aivoihin. 
Kielto: Ei ole kielletty. Tuoteselosteissa usein nimellä "benzophenon". Aurinkosuojavoiteet sisältävät aina erilaisia UV-suojia, joten niitä voi olla vaikea välttää, jos haluaa suojata itseään auringolta. 
Triklosaani 
Käyttö: Tappaa bakteereita ja käytetään siksi deodoranteissa, saippuoissa, ihonhoito-tuotteissa ja hammastahnoissa ehkäisemään ei-toivottuja bakteereita suussa ja iholla. 
Vaikutus: Saattaa aikaistaa puberteettia ja haitata immuunipuolustusta. Vuonna 2013 tehdyssä sammakkotutkimuksessa kävi ilmi, että triklosaani vaikuttaa kilpirauhasen erittämiin hormoneihin ja voi johtaa sammakoilla kehitysvaurioihin. 
Kielto: Ei ole kielletty. Triklosaanisisältö on ilmoitettava tuoteselosteessa. Jout-senmerkityissä tuotteissa triklosaania ei ole. 

Ei haittaa vain painonhallintaa 

Hormonihäiritsijät horjuttavat elimistön luonnollista tasapainoa. 
Aikaistavat vaihdevuosia 
Suuri määrä hormonihäiritsijöitä veressä lisää riskiä tulla vaihdevuosiin jo varhaisella iällä, ennen kuin täyttää 42 vuotta. Tämä selviää vuonna 2011 tehdyssä suuressa väestötutkimuksessa PFC-aineista, joita on muun muassa puhdistusaineissa, pakkauksissa ja sadevaatteissa. 
Häiritsevät immuunipuolustusta 
Hormonihäiritsijät vaikuttavat irnrnuunipuolustusta sääteleviin signaalimolekyyleihin. Tämä kasvattaa astman, allergioiden, autoimmuunisairauksien ja elimistön kroonisten tulehdustilojen riskiä. Asiantuntijoiden mukaan viime vuosien autoimmuunisairauksien lisääntyminen johtuu hormonihäiritsijöistä. 
Lisäävät syövän ja kasvainten riskiä 
Monet hormonihäiritsijät, kuten PCB, joka nykyisin on kielletty useimmissa maissa, mutta jota yhä kiertää muun muassa meren ekosysteemeissä, kasvattavat rintasyövän riskiä. Joidenkin muiden taas arvioidaan lisäävän munasarjasyövän riskiä tai kohdun hyvänlaatuisia kasvaimia. 
Heikentävät hedelmällisyyttä 
Eläinkokeet osoittavat, että hormonihäiritsijät vaikeuttavat raskaaksi tulemista, ja tutkijat uskovat tämän pätevän myös ihmisiin. 
Aiheuttavat sikiölle aivovaurioita 
Kun raskaana oleva altistuu hormonihäiritsijöille, kasvaa sikiön riski saada oppimisvaikeuksiin johtavia aivovaurioita, alhainen älykkyysosamäärä tai ADHD tai sairastua autismiin. 


ACTIVE LIFE TRACKER 

Aivan tämän vuoden alussa tilasin itselleni Kunto Plus -lehden, vaikka se onkin ensisijaisesti tarkoitettu naisille. Meillä miehilläkin on verenkierto- ja hengityselimistö sukupuolielinten erosta huolimatta. Monet ihmisten fysiologiset ja henkiset ohjeistukset sopivat myös meille.  

Kunto Plus -lehden mainonnassa kerrottiin tilaajan saavan kylkiäisenä aktiivisuusmittarin, joka korvaa sykemittarit, askelmittarit ja seurantasovellukset. Lisäksi se on hyvännäköinen. Koska sen väri ei tällä kertaa ollut pinkki, vaan valkoinen, tilasin lehden ja siis samalla tuon Active Life Tracker -rannekkeen. Kysyntä laitteelle oli ollut niin valtaisa, että sain sen vasta maaliskuun alussa.

Active Life Tracker
  • Antaa yhteenvedon päivän aktiivisuudesta.
  • Auttaa energiankulutustavoitteiden asettamisessa.
  • Valvoo, että saat riittävästi unta.
  • Näyttää kellonajan ja päivämäärän.
  • Toimii myös sekuntikellona esimerkiksi intervalliharjoittelun tukena.
Pidän Active Life Trackeria ranteessani aina muulloin paitsi painoharjoittelun aikana, suihkussa ja tiskatessa. Se on mielestäni erinomainen kellona ja askelmittarina. Olen havainnut askeleita kertyvän päivän mittaan seuraavasti:
  • kotona oleskelu ilman minkäänlaista ulkoilua >>> alle 5 000
  • edelliseen lisättynä lähikaupassa käynti >>> 5 000-10 000
  • edellisiin lisättynä tunnin kävely >>> 10 000-15 000
On siis syytä liikkua päivittäin myös ulkona vähintään viisi kilometriä, jotta saisi kokoon ainakin 10 000 askelta!


DTP-TREENI

Olen 64-vuotisen elämäni aikana ollut valmis kokeilemaan kaikkea sellaista, josta en ole uskonut olevan itselleni haittaa. "Errare humanum est - erehtyminen on inhimillistä". Joskus on siis mennyt arviointi pieleen. 

Kun nyt lähes seniorikansalaisena (16.5.2014 tulee täyteen 65 vuotta ikää) jotain kokeilen, teen sen omilla itselleni soveltuvilla menetelmillä. Nyt olen ottanut tutkiskelun alle Kris Gethinin DTP-treenisysteemin (Dramatic Transformation Principle).

DTP-treenikertojen alussa ja lopussa on erilaisia lihashuoltohommia (pilatesrullaa yms.).

DTP koostuu supersarjoista, joita tehdään erilaisin toistomäärin (50 ... 5) ja palautuksin (45 sekuntia ... 2 minuuttia).

DTP:ssä viikkorunko on tällainen:
  1. Reidet + pohkeet ja ylävatsa,
  2. cardio (minulla ulkoilu),
  3. rinta + selkä,
  4. cardio (minulla ulkoilu),
  5. hauikset + ojentajat ja alavatsa,
  6. cardio (minulla ulkoilu),
  7. hartiat + epäkkäät.

Koska aikaisemmassa 4-jakoisessa systeemissäni olivat torstaina (3. huhtikuuta) vuorossa hartiat ja epäkkäät, aloitin DTP:n sen näljännestä punttitreenistä.

Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä ja pilatesrullailua muutama minuutti kumpaakin
Punttiosuus (40 minuuttia)

Supersarjat 1. (tavoitepalautukset 45, 60, 90, 90 ja 120 sekuntia)
  • pystypunnerrus istuen (lt) 40, 30, 20, 15 ja 10 toistoa
  • pystysoutu (lt) 40, 30, 20, 15 ja 10 toistoa
Supersarjat 2. (tavoitepalautukset 120, 90, 60 ja 45 sekuntia)
  • Arnold-punnerrus (kpt) 10, 15, 20, 30 ja 40 toistoa
  • olankohotus (kpt) 10, 15, 20, 30 ja 40 toistoa
Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä ja pilatesrullailua muutama minuutti kumpaakin
Lyhenteet: lt=levytanko ja kpt=käsipainot.

HUOM! Koska minulla ei ole telineitä, joihin voisin laskea tangon niskani takana sarjan lopuksi, käytin liikkeenä pystypunnerrusta edestä.


Lauantaina (5. huhtikuuta) oli edellistä tuimempi treeni, koska kyseessä oli jalkojen kuritus. Kohteina siis reidet ja pohkeet supersarjoina ja lopuksi viisi suoraa sarjaa (ylä)vatsalle. 

Minun on oltava erityisen tarkkana tehdessäni jalkatreeniä, jotta en aiheuta lisäongelmia vuonna 1999 todetun luuydinsyövän vaurioittamalle luustolleni, erityisesti selkärangalle. Koska käytössäni ei ole jalkaprässiä, jouduin korvaamaan Kris Gethinin suosittamat liikkeet muilla. En myöskään kyennyt noudattamaan hänen antamiaan palautusaikoja supersarjojen välillä (45, 60, 90, 90, 120, 120, 90, 90 ja 60 sekuntia). Ne hieman venähtivät, eivät kuitenkaan kovin pahasti. Systeemi pistää sykkeen ja hengityksenkin lujille, koska teet ensin kyykkyä 50 toistoa, sitten ilman huilausta heti varpaillenousua 40 toistoa, ähkyt ja puhkut / lastaat lisää painoja 45 sekuntia ja jatkat sitten 40:llä ja 30:llä toistolla jne. Homma on siis pyramidi, jossa viisi ensimmäistä on kuorman lisäystä ja viimeiset viisi sen vähennystä. Jokainen sarja mennään periaatteessa maksimeilla. En suosittele tätä treenimuotoa muuta kuin kokeneille ja hyvän pohjakunnon omaaville tyypeille.

Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä ja pilatesrullailua muutama minuutti kumpaakin
Punttiosuus (58 minuuttia)

Jalat (Supersarjat)
  • sumokyykky (kp) 50, 40, 30, 20, 10  / 10, 20, 30, 40 ja 50 toistoa
  • varp. nousu (sl, kp) 40, 30, 20, 10, 10 / 10, 10, 20, 30 ja 40 toistoa
(Ylä)vatsa
  • rutistus vatsalaudalla 18, 16, 15, 14 ja 13 toistoa
Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä ja pilatesrullailua muutama minuutti kumpaakin
Lyhenteet: kp=käsipaino ja sl=steppilauta.

HUOM! Pidin sumokyykyssä pystyasennossa olevasta käsipainosta kiinni yläosan levyjen alta.


Tänään on vuorossa treeni rinnalle ja selälle. Sitä varten olen tehnyt valmiiksi alla olevan kuvan taulukon, johon treenin aikana merkitsen:
  • treenikerran aloitusajan,
  • crosstraineriin käyttämäni ajan ja poljinnopeuden,
  • dynaamisen venyttelyn ja pilatesrullailun ajan,
  • kunkin sarjan kilo- ja toistomäärän,
  • toistojen yhteismäärän,
  • spinningajan ja -nopeuden,
  • staattisen venyttelyn ja pilatesrullailun ajan,
  • osioiden ajat,
  • toistojen kokonaismäärän ja
  • lopuksi vielä ekariville lopetusajan ja kokonaiskeston.



PÄIVÄN AJATELMA

Odotin milloin joku älyäisi tehdä jotakin,
kunnes tajusin, että minäkin olin "joku".

Ei kommentteja: