perjantai 25. huhtikuuta 2014


HELPOTUSTA KUUKAUTISVAIVOIHIN

Niin kauan kuin jotain vaivaa poteva ihminen on tietoinen tilastaan eli on järjissään, kärsii hän itse eniten, enemmän kuin läheiset ihmiset. Jotain enemän tai vähemmän harmillista voi toki siitä muillekin olla. Paljon on kiinni asenteesta.  

Jotkin vaivat ovat luonnollisia. Sellaisia ovat kuukautisiin liittyvät kivut ja henkiset tuntemukset. Niiden määrä ja laatu ovat yksilöllisiä. Olen sen itse havainnut oltuani useassa seurustelusuhteessa tai aviossa kolmesti 1970-luvun alusta 1990-luvun loppuun.  Sen jälkeen olen elellyt ensin kahdestaan poikakoirani (vuoteen 2003 asti) ja vuodesta 2012 tähän päivään tyttökissani (leikattu) kanssa. En siis ole joutunut PMS-kiukunpuuskien kohteeksi.

Kunto Plus -lehti (6-2014, sivut 44-47) antaa seuraavanlaisia vinkkejä helpottamaan PMS-oireita:


HYVÄSTI PMS
Kun lähestyy se aika kuukaudesta, että pitää muistaa ostaa kaupasta tamponeita, iskee myös sietämätön himo vaahtokarkkeihin, housut on vaihdettava kokoa suurempiin ja kyyneleet kihahtavat silmiin jo, kun keskustelee ostoslistasta puolison kanssa. Useimpien naisten kammoama vaiva tunnetaan nimellä PVS. Nyt ei tarvitse enää antaa vaivojen pilata kokonaista viikkoa joka kuukausi. Kerromme, miten kesytät sisäisen PMS-hirviösi. 

Et ole suinkaan ainoa ...
  • 70 % kaikista naisista, joilla on kuukautiset, kokee jonkinlaisia fyysisiä tai psyykkisiä oireita ennen kuukautisvuodon alkamista. 
  •  40 % ilmoittaa kärsivänsä varsinaisista PMS-oireista .
  • 10 % kärsii PMS-oireista niin pahoin, että se häiritsee arkea ja heikentää elämänlaatua. 
  • 30-40 -vuotiaat naiset potevat erityisesti PMS-oireita. 

NÄIN KARISTAT PMS-OIREET
Älä anna kuukautiskierron hallita elämääsi. Kun kiinnität huomiota elämäntyyliisi, voit itse ohjailla hormoneita ja kuukautiskiertoa. Kun liikut vähintään kolme kertaa viikossa, pidät varalla runsaasti terveellisiä ruokia, nukut tarpeeksi ja hellit itseäsi, voivat PMS-oireet häipyä. 

Ravinto. Lievitä oireita ruualla
Tankkaa pähkinöitä ja maitoa. Syö ruokaa, jossa on B6-vitamiinia. 50-100 mg päivässä (esimerkiksi 50 g pistaasipähkinöitä) vaikuttaa PMS-oireita potevien mielialaan. Brittitutkimus osoitti myös, että maitotuotteet (neljä lasia maitoa päivässä) vähentävät PMS-oireiden riskiä peräti 46%. Yhdysvaltalaisen Massachusettsin yliopiston tutkimus puolestaan osoitti, että kasviperäistä rautaa sisältävää ruokaa syöneillä naisilla riski väheni 30-40%. 
  • Mihin auttaa: Huonoon tuuleen 
Älä suolaa itseäsi. Suola sitoo nestettä elimistöön, ja rintojen arkuus voi johtua nesteen kertymisestä kudoksiin. Vähennä myös mielellään kahvin juontia, koska useiden tutkimusten mukaan kahvi pahentaa vaivoja. Enemmän kuin kaksi kuppia kahvia päivässä kasvattaa PMS-oireiden riskin jopa 7-kertaiseksi.
  • Mihin auttaa: Rintojen arkuuteen 
Juo aterioiden välillä. Jos juot runsaasti nestettä samalla, kun syöt, saatat tuntea olosi entistä turvonneemmaksi. Muista syödä kosolti kuituja, jotta ruuansulatuksesi toimii niin kuin on tarkoitus.
  • Mihin auttaa: Vatsan turvotukseen 
Unohda laihdutuskuurit. Kuukautisia edeltävinä päivinä olet fysiologisesti nälkäisempi. Suosi kuituja ja proteiinia, niin edistät ruuansulatusta ja olet kylläisempi ja suojassa makeilta houkutuksilta.
  • Mihin auttaa: Makeanhimoon 

Lepo. Lepo tuo tasapainoa.
Nuku 7-8 tuntia joka yö. Pidä huolta, että saat laadukasta unta tarpeeksi. Uni on parasta, jos seuraat oman kehosi kelloa ja lämpötilaa. Jos olet väsynyt, kun aamulla pitää nousta ylös, huolehdi, että pääset illalla aikaisemmin vuoteeseen.
  • Mihin auttaa: Väsymykseen 
Palkitse itseäsi seksillä.  Uni on avainsana myös silloin, jos keho huutaa sokeria. Unenpuute vaikuttaa nälkä-ja kylläisyyshormoneihin. Voit myös kömpiä puolison peiton alle, koska seksi laukaisee aivoissa samoja palkitsemismekanismeja kuin sokeri.
  • Mihin auttaa: Makeanhimoon 
Ota voimanokoset päivällä.  Nokoset kuumavesipullo alavatsan päällä voivat levittää kipuja. Jos tilanne on oikein paha, ota lisäksi jotain kipua lievittävää, jotta et jännitä kehoasi ja saa sen takia vain lisää kipuja.
  • Mihin auttaa: Kipuun 
Vaihda usein asentoa.  Pidä huolta, ettet seiso tai istu koko päivää. Vaihda asentoa niin usein kuin voit, ja mene mielellään makuulle hetkeksi. Kokeile verisuonijumppaa, joka hieroo suonien seinämien läpi tunkeutuneen ja ihon alle kertyneen ylimääräisen nesteen pois jaloista.
  • Mihin auttaa: Nestekertymiin 

Hyvä olo. Nauti.
Hierontaa ja suklaata, kiitos! Hiero itse itseäsi tai pyydä joku toinen hieromaan kipeitä paikkojasi. Hieronta lievittää kipuja, poistaa nestekertymiä, vähentää äkäisyyttä ja keventää mielialaa. Halutessasi voit myös valita oikotien ja haukata pienen palan suklaata. Se turruttaa kipua ja antaa iloisemman mielen, koska suklaa kasvattaa aivojen serotoniinipitoisuutta.
  • Mihin auttaa: Kipuun 
Jos makeanhimo iskee. Hemmottele itseäsi lämpimällä kylvyllä tai lempimusiikillasi. Nautinto saa olon rennommaksi ja vähemmän stressaantuneeksi, ja kun keskityt vain "vähäkalorisiin" nautintoihin, saat ajatukset pois syötävistä herkuista.
  • Mihin auttaa: Makeanhimoon 
Vältä välienselvittelyjä. Kierrä kaukaa vakavat keskustelut pomosi tai puolisosi kanssa juuri nyt. Tunteesi ovat liian pinnassa, joten pyydä muutama päivä aikaa valmistautua, jos joku pyytää sinua "juttelemaan vähän" kanssaan.
  • Mihin auttaa: Huonoon tuuleen 

Liikunta. Kesytä hormonit liikunnalla.
Juokse vatsasi toimivaksi.  Lähde lenkille tai nouse bussista pari pysäkkiä ennen omaasi ja kävele reippaasti loppumatka. Liikunta poistaa ilmaa vatsasta ja vauhdittaa ruuansulatusta. Kun juokset tai kävelet, kulutat myös runsaasti kaloreita. Siten et liho, vaikka saatat syödä hieman tavallista enemmän PMS-päivinä.
  • Mihin auttaa: Vatsan toimintaan 
Parempi olo joogalla.  Monien tutkimusten mukaan jooga lievittää PMS-oireita. Joogaajat ovat paremmalla tuulella ja kokevat paljon vähemmän kipua.
  • Mihin auttaa: Kipuihin ja mielialaan 
Häädä nesteet uimalla.  Uinti on hyvä keino karistaa ylimääräiset nesteet, koska uima-altaan vesi hieroo kehon nesteet liikkeelle verenkiertoon, josta ne poistuvat virtsan mukana. Kaikki liikunta aktivoi solujen nesteenpoistomekanismeja. Jos liikut kuivalla maalla, muista hankkia hyvät urheiluliivit, joissa on säädettävät olkaimet, jotta rinnat saavat kunnolla tukea eivätkä kipeydy entisestään.
  • Mihin auttaa: Nestekertymiin 
Hanki hyvä mieli pyörän selässä.  Pyörälenkki raittiissa ilmassa saa hymyn huulille. Voit aivan hyvin polkea hitaasti ja rauhallisesti pienellä vaihteella, sillä sekin vauhdittaa verenkiertoa, mikä vie kivuilta pahimman terän, helpottaa tukalaa oloa ja selkiyttää ajatuksia.
  • Mihin auttaa: Huonoon tuuleen 


HALUATKO BLOGISI LISTAANI?

Aika-ajoin tsekkaan "Mielenkiintoisia blogeja" -listani. Jos jotain niistä ei ole kirjoitettu useampaan kuukauteen, poistan sen listasta. Tilalle pyrin löytämään uuden linkin. Jos haluat omasi siihen, ota minuun sähköpostitse (arto.painilainen@gmail.com) yhteyttä. Katson sitten voimmeko tehdä linkkivaihtoa eli Sinun minun listaani ja minun Sinun listaasi.




PÄIVÄN AJATELMA

Älä koskaan ajattele, ettet ole kyllin hyvä. 
Uskon, että ihmiset arvostelevat sinua 
oman mittapuusi mukaan. 

Isaac Asimov

positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA SINULLE ...


2 kommenttia:

ANU kirjoitti...

Hei!
Erittäin hyvä listaus, kiitos jälleen hyvästä kirjoituksesta! Tämä ihan varmasti kiinnostaa kaikkia, joilla on kovat PMS-oireet- ja runsaat vuodot (itseni mukaanlukien).

Olen huomannut ravinnon, liikunnan ja levon merkityksen oireiden voimakkuudessa, mitä enemmän hyviä ravintoaineita ja tasapainoisempaa elämää vietän- sitä lievemmät oireet ja vähäisempi vuoto.

Iloista kevättä!
Anu /Pieni on kaunista

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos kommentistasi. Iloista kevättä myös Sinulle, Anu.