perjantai 14. maaliskuuta 2014


PÄIVÄNOKOSET OVAT PAIKALLAAN MUILLEKIN KUIN SAIRAILLE JA VANHUKSILLE

Nousemme, minä ja kaksivuotias Ninni-kissani, aamulla sängystä jo ennen seitsemää, huolimatta siitä, että olen eläkkeellä eikä siis tarvitse lähteä mihinkään. Puolelta päivin menemme molemmat 45-60 minuutin nokosille. Jaksamme sitten pakertaa elämäämme eteenpäin noin klo 22.30 asti, jolloin on yöunen aika.

Joissain tutkimuksissa on todettu, että eniten aikaansaavat ne, jotka heräävät aamulla välillä 6-7, ottavat päivänokoset ja lopulta menevät kohtuulliseen aikaan nukkumaan. Toki tällainen ei kaikille sovellu. Jos on ansiotyössä kodin ulkopuolella jonkun toisen alaisuudessa, päivänokosiin ei siellä yleensä suhtauduta kovinkaan supeasti.

Kunto Plus -lehti (4-2014) kertoo sivullla 79:
Miten otan tehokkaimmat voimanokoset? 
Kysymys. Väsyn aina kesken päivän. Voinko ottaa voimatorkut että saan illallakin unen päästä kiinni? 
Vastaus. Parasta, mitä voit tehdä, on ottaa voimatorkut vakituisesti tavaksi yhden ja kolmen välillä iltapäivällä. Järjestä nokosia varten pimeä ja lämmin tila, koska kehon lämpötila laskee nukkuessasi. Tärkeää on myös, että tyydyt noin 20 minuutin torkkuihin — jos nukut 30-90 minuuttia, olosi voi olla tokkurainen ja herääminen kestää pidempään. Kun otat 20 minuutin voimatorkut, voit aivan rauhassa vetäytyä vuoteeseen illalla ja vaipua nopeasti unten maille. 
Saman lehden sivulla 81 annetaan nukkumisvinkkejä yöksi
Kysymys. Mitkä ovat parhaat nukkumisvinkkisi? Kärsin välillä unihäiriöistä ja herään aamuyöllä murehtimaan työasioita. Mitkä ovat sinun parhaat vinkkisi yöunen turvaamiseksi? 
Vastaus. Hyvä yöuni on erittäin tärkeää niin fyysisen kuin henkisen terveyden kannalta. Siksi yöuneen kannattaa panostaa. Minun iltarutiineihini kuuluu kevyt iltajumppa, mukillinen rauhoittavaa teetä sekä päivän riemukuplat, eli  kolmen, kyseisenä päivänä minua ilanduttaneen asian muisteleminen. Lisäksi otan pari magnesiumkapselia rentouttamaan lihaksia ja sydäntä. Tuuletan myös aina makuuhuoneen viileäksi ennen nukkumaan menoa. 
Tutustu myös:


MITEN KÄYNTI KUNTOSALILLA TULISI ALOITTAA?

Kysymys. Aloitanko mieluummin sykeharjoittelulla vai voimaharjoittelulla, kun menen kuntosalille? 

Vastaus. Riippuu siitä, miksi olet salilla. Jos harjoittelet pitkiä juoksuja varten, tulee kuntoharjoittelu aina ensin ja voimaharjoittelu sen jälkeen, jotta jalka- ja vatsalihakset eivät ole liian väsyneet juoksutreeneissä. Väsyneet vatsalihakset voivat tuhota juoksutyylin ja lisätä vammariskiä. Jos käyt salilla etupäässä saadaksesi voimaa ja kasvattaaksesi lihasmassaa merkittävästi, on tärkeää, että lihakset ovat virkeänä kyetäkseen äärisuorituksiin voimaharjoittelussa. Tällöin harjoittelu tulee aloittaa painojen nostelulla tai nopealla lämmittelyllä. Jos tavoitteena taas on lähinnä terveenä pysyminen ja painon kurissa pitäminen, kannattaa aloittaa sykkeen kohotuksella, jolloin saa energiaa rasvanpolttoon heti aluksi. 

Suunnittele salikäynti näin 

1. Jos Iiikut pudottaaksesi painoa 
  1. Syke koholle 
  2. Voimaharjoittelu 
  3. Syke koholle - jos jaksat puristaa vielä viimeisillä voimilla. 
2. Jos Iiikut saadaksesi lisää voimaa
  1. Voimaharjoittelu
  2. Kuntoharjoittelu 
3. Jos Iiikut juostaksesi paremmin 
  1. Kuntoharjoittelu
  2. Voimaharjoittelu 
Lähde: Kunto Plus 4-2014, sivu 81.



PÄIVÄN AJATELMA
Ei riitä, että ryntäilet ympäriinsä, aloitat kaikenlaista 
ja olet koko ajan kiireinen. Hyvin käytetty aika on sitä, 
että viet päätökseen sen minkä olet aloittanut.

Eknath Easwaran

positiivarit.fi 


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


Ei kommentteja: