maanantai 10. maaliskuuta 2014


KAIPAATKO EROON LOHTUSYÖMISESTÄ

Aina silloin tällöin tulee hetkiä, joina kaipaa lohtua. Sen antajana voi olla läheinen ihminen, lemmikkieläin tai jokin enemmän tai vähemmän sovelias piittynyt tapa. Usein tämä tapa liittyy juomaan tai ruokaan. Kaikki me sorrumme joskus, myös minä.

Uusimmasta Kunto Plus -lehdestä (4-2014) löytyy artikkeli, josta seuraavasta pääkohdat:
EROON LOHTUSYÖMISESTÄ 3 VIIKOSSA - 3 askelta, joilla saat syömisen hallintaan 
VIIKKO 1. Tarkkaile! Toimi ensimmäisellä viikolla kuten sinulla on tapana. Syö ja lohtusyö rauhassa, kun siltä tuntuu, mutta kirjoita muistiin, miksi olet syönyt. Mikä tunne laukaisi sinussa lohturuuan tarpeen? 
Onko kyse omasta itsestäsi?
  • Onko sinulla huono omatunto?
  • Oletko stressaantunut? 
  • Oletko pyörällä päästäsi? 
  • Tunnetko olosi voimattomaksi? 
  • Oletko pitkästynyt? 
  • Tunnetko olevasi liian lihava? 
  • Oletko hermostunut? 
  • Oletko epävarma? 
  • Onko sinulla levoton olo?
  • Oletko väsynyt? 
Liittyykö syöminen muihin ihmisiin? 
  • Tunnetko itsesi petetyksi?
  • Tunnetko itsesi hyväksikäytetyksi?
  • Tunnetko itsesi torjutuksi? 
  • Haudotko kostoa?
  • Oletko kateellinen?
  • Oletko mustasukkainen? 
Ottavatko tunteet ylivallan sinusta?
  • Oletko surullinen tai alakuloinen? 
  • Tunnetko olosi yksinäiseksi? 
  • Oletko vihainen? 
  • Oletko ärsyyntynyt? 
  • Oletko rauhaton? 
  • Onko sinulla lamaantunut olo? 
  • Oletko masentunut? 
  • Oletko peloissasi tai huolestunut?
  • Podetko syyllisyyttä?
  • Tunnetko itsesi haavoittuvaksi? 
VIIKKO 2. Toimi! Kun olet tunnistanut tunteen, joka ajaa sinut lohtusyömään, on hyvin mandollista, että tunne laimenee. Tässä vaiheessa on tehtävä jotakin, mikä vie ajatukset pois tunteesta. Tee niin sillä hetkellä, kun huomaat, että meinaat langeta... 
  • Vedä henkeä syvälle vatsaan asti ja tunne, ettet ole nälkäinen, vaan nälkä on vain ajatuksissasi. 
  • Istu alas ja laske pois se, mitä pidit käsissäsi. Istu minuutin ajan Enimmäkseen lohtusyöminen tapahtuu seisten ja samalla, kun teet jotain muuta. Näin saat itsesi "unohtamaan", että olit syömässä jotain kiellettyä. 
  • Poikkea totutuista tavoistasi. Jos sinulla on tapana kulkea aina jaakaapin kautta, kulje nyt sen ohi ja keskity vaikka kirjaan ruuan sijasta. 
  • Käy juoksu- tai kävelylenkillä. Saat ajatukset irti keittiön kaapeista. Liikunta laukaisee elimistön omia onneliisuusaineita, endorfiineja. Saat hyvän omantunnon ja lisää itsetuntoa, jota tarvitset lopettaaksesi lohtusyömisen. 
  • Mitä todella tarvitset? Pohdi, mitä tarvetta todellisuudessa yrität täyttää. Onko takana yksinäisyys, suru, ikävystyminen tai stressi? Pidä huoli, että saat juuri sen, mikä täyttää tarpeesi ilman ruokaa. 
  • Pidä päiväkirjaa. Kirjoita tunteesta, joka ajaa sinut syömään. Kirjoita, mitä se tekee sinulle ja mitä ruokia se saa sinut himoamaan. Kerro tunteen syy ja huomaa, että kirjoittaminen saa lohtusyömisen tarpeen vähitellen katoamaan. 
  • Älä lohduttaudu kunnon ruualla. Ensimmäisellä viikolla ei kannata korvata epäterveellistä lohturuokaa terveellisellä. Se on myöskin tapa tukanduttaa tunteita. Parasta on selvittää, miten voit täyttää tarpeesi ilman ruokaa. 
VIIKKO 3. Eroon tavasta! Nyt on aika käydä taistoon. Olet hyvällä alulla siirtämässä huomiotasi muualle, kun mielesi tekisi lohtusyödä. Jatka tätä joka ikinen kerta. Tutkimusten mukaan uudet tavat vaativat 21-29 päivää vakiintuakseen.
  • Tarkkaile kaikkia ulkoisia tekijöitä, jotka voivat herättää lohtusyömiseen johtavia tunteita. Yhtä tärkeää kuin tunnistaa tunteet ja oppia kohtaamaan ne muilla keinoilla kuin syömällä on hävittää ympäriltäsi sellaiset asiat, jotka saavat tunteesi vyörymään hallitsemattomina. 
  • Näe elämäsi kokonaisuutena ja tutki sen eri alueita mahdollisten laukaisevien tekijöiden suhteen. Oletko stressaantunut töistäsi? Millainen parisuhteesi on? Millainen on perhetaustasi ja suhteesi vanhempiin ja sisaruksiin tai appivanhempiin? Oletko tyytyväinen harrastuksiisi? 
  • Kun olet saanut selville, mitkä alueet elämässäsi eivät toimi vaan käynnistävät haitallisen tunnemyrskyn, on tärkeää keskittää huomio ratkaisuihin. Mitä voit tehdä, jotta elämästäsi tulee näillä alueilla kevyempää ja iloisempaa? 
  • Tulisiko sinun hakea uusia haasteita työssäsi — vai kenties vaihtaa työpaikkaa? Tulisiko sinun ponnistella parisuhteen hyväksi — vai luopua huonosti toimivasta suhteesta? Tarvitsetko terapiaa käsitelläksesi lapsuuden ongelmia? Pitäisikö sinun etsiä itsellesi uusia harrastuksia? 
Lähde: Kunto Plus 4-2014, sivu 31.

HUOM! Vielä ehdit kuntoasi ja ulkomuotoasi kohentaa kesäksi 2014. Tilaa minulta henkilökohtainen treeni- ja ruokavalio-ohjelma runsaalla perustiedolla. Lisätietoja saat klikkaamalla seuraavaa tekstiä Kunto-opas, keho-mieli-ravinto.




PÄIVÄN AJATELMA

Älä kulje edelläni, en ehkä seuraa.
Älä kulje perässäni, en ehkä johda.
Kulje rinnallani ja ole ystäväni.

Albert Camus



Ei kommentteja: