keskiviikko 26. maaliskuuta 2014


ELÄMÄNTAVAT KOHDALLEEN SIKIÖSTÄ HAUTAAN

Useita vuosia sitten istuessani keittiöpöytäni ääressä näin ikkunasta nuoren avo- tai avioparin nousevan autoonsa. Mukana heillä oli kaksi alle kouluikäistä lasta ja kolmas tulossa äidin vatsassa. Saatuaan auton ovet kiinni pisti nuoripari tupakaksi. Siinä sitten olivat passiivisina savua sisäänsä vetämässä suoraan ilmasta kaksi pikkulasta ja heidän vielä syntymätön sisaruksensa tupakan myrkkyjä äidin istukan välityksellä. 

Nikotiinin ja muiden tupakan myrkkyjen lisäksi ajattelemattomat äidit saastuttavat sikiön 
alkoholilla, lääkkeiden ja huumeiden sivuvaikutuksilla. Nämä aiheuttavat sekä välittömiä että pitkäaikaisia, koko elämän kestäviä haittoja - sairauksia, jopa ennenaikaisia kuolemia.

Vaikka äiti ei tupakoisi, käyttäisi lääkeitä tai huumeita, voi hän huonolla ravinnolla aikaansaada vahinkoja sikiön kehitykselle. Maanantaisessa yle TV1:n Prismassa (klikkaa sanaa ja katso ohjelma) selvitettiin miten ratkaiseva kohdussa viettämämme aika on aikuisiän terveydelle. Kolme ensimmäistä kuukautta ovat merkittävimmät. Mikroravinteiden (vitamiinit ja kivennäisaineet) riittävä saanti on tuolloin makroravinteita (proteiini, rasva ja hiilihydraatit) tärkeämpi.

Jos siis olet odottava äiti:
  • lopeta tupakointi,
  • luovu alkoholista,
  • pistä stoppi turhien lääkeaineiden käytölle,
  • ala syödä terveellisesti.

Koska lapsuus- ja nuoruusiällä rakentuu rasvasolujen määrä, on tärkeää äidin ja isänkin olla hyvänä esimerkkinä terveellisistä elämäntavoista. Se merkitsee oikeanlaista ruokavaliota, säännöllistä liikuntaa, riittävää unta ja lepoa sekä positiivista elämänasennetta. Jos et ole tällainen esimerkki, on hyvin mahdollista, että luot pohjan lapsesi aikuisiän ylipaino-ongelmille ja niiden myötä tuleville terveyshaitoille. Ethän Sinä niitä lapsellesi halua?!

Terveellisestä perusruuasta kertoo terveydeksi-lehti (apteekin asiakaslehti 1 /2014, sivu 8): 
UUDET RAVITSEMUSSUOSITUKSET korostavat maltillista suolan saantia ja kasvi- ja kalaperäistä perusruokaa. On vakuuttavaa näyttöä, että tämä pienentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin, kohonneeseen verenpaineeseen ja tiettyihin syöpätyyppeihin. 
Runsas suolan käyttö lisää kohonneen verenpaineen riskiä sekä aivohalvaus- ja sepelvaltimotautikuolleisuutta. Lisäksi se voi esimerkiksi altistaa luukadolle ja pahentaa astman oireita. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja on järkevää popsia paljon. Kasviöljyjä ja kasviöljypohjaisia levitteitä, pähkinöitä ja siemeniä kannattaa suosia, samoin rasvaista kalaa, jotka sisältävät paljon tyydyttymättömiä ja välttämättömiä rasvahappoja. Myös rasvattomien ja vähärasvaisten maitovalmisteiden runsas käyttö on monella tapaa terveellistä. Runsas sokeripitoinen ruoka puolestaan lihottaa. 
Yksittäiset ruoka-aineet eivät edistä tai heikennä terveyttä: ruokavalion kokonaisuus ratkaisee. Tasapainoinen ruokavalio yleensä kattaa ravintoaineiden tarpeen, jolloin ei tarvita ravintolisiä. Hyvä ravitsemus on erityisen tärkeä raskausaikana, imeväisiässä ja lapsuudessa, jolloin kudokset kehittyvät ja kasvavat. Varhaislapsuus on otollista aikaa vaikuttaa lapsen ruokamieltymyksiin, suosituksissa muistutetaan. 
Lisätietoa: ravitsemusneuvottelukunta.fi
Vaikka et olisi äiti tai isä, olet vastuussa ainakin itsestäsi. Niin tai näin, omilla valinnoillasi voit vaikuttaa suuresti elämänlaatuusi. Se ei katso ikää. Jos et tiedä miten sen tekisit, ota minuun yhteyttä sähköpostitse (arto.painilainen@gmail.com). Lähetän kyselykaavakkeen, jonka vastausten pohjalta teen Sinulle soveltuvan kolmiosaisen oppaan (perustieto, treeni ja ruokavalio). Jos haluat heti lisätietoa oppaasta, klikkaa tästä.


PÄIVÄN AJATELMA

Mikäli et lähde haluamasi perään, 
et koskaan saa sitä. 
Jos et kysy, vastaus on aina ei. 
Jos et astu eteenpäin, 
olet aina samassa paikassa.

positiivarit.fi


Ei kommentteja: