maanantai 31. maaliskuuta 2014


ÄLÄ ANNA HÄIRITÄ ITSEÄSI

Tänä aamuna uutisissa kerrottiin kuinka SM-liigan jääkiekkoilija taklasi "puun takaa" eli täysin yllättäen toista pelaajaa niin, ettei tämä pystynyt jatkamaan ottelua. Toinen uutinen ilmoitti, että Ruotsissa oli 44-vuotias jalkapallofani pahoinpidelty kuoliaaksi.

Nämä kertovat korutonta faktaa siitä, että maailmassa vallitsee normaalijakauma eli Gaussin käyrä. Toisin sanoen on olemassa sekä kusipäitä jääkiekkoilijoita että jalkapallofaneja fiksujen ja aivan tavallisten ohella. Yksi ratkaisu voisi olla pelien pelaaminen ilman yleisöä. Voihan niitä seurata telkkaristakin. Tosin nuo ääliöt siirtyisivät muualle toisia vahingoittamaan. Jotain olisi kyllä tehtävä ja pian!

Suomen perustuslaki luettelee toisessa luvussaan suuren määrän kansalaisen perusoikeuksia. Pykälää löytyy yhdenvertaisuudelle, yksityiselämän suojalle, sananvapaudelle ja monelle muulle.

Tähän löyhästi liittyy Kunto Plus -lehden (5 - 2014, sivut 62-63) artikkeli:


HYS! MINULLA ON JOTAIN KESKEN... vältä aikaa syövät keskeytykset
Työkaverit puhkeavat puhumaan sinulle kesken kaiken. Sinulta pyydetään vähän väliä apua. Yhtäkkiä joku kutsuu kahvipöytään syömään kakkua. Joskus tuntuu kuin arki koostuisi sarjasta keskeytyksiä, jotka varastavat aikaasi ja ajatteluasi. Kerromme, miten voit estää sen, että sinua häiritään - tai että häiritset itse itseäsi!

Tämän saat, kun keskeyttely vähenee
  • Voit suunnitella työpäiväsi paremmin ja saavutat tarvittavat asiat nopeammin, kun jatkuvat keskeytykset eivät varasta tärkeää aikaasi. 
  • Sinun on helpompi keskittyä ja päästä eroon levottomuudesta, jota usein syntyy, kun aivot tottuvat siihen, että ne keskeytetään koko ajan. Ajaudut helposti noidankehään, kun levottomuus itsessään aiheuttaa keskeytyksiä, jotka edelleen heikentävät keskittymistä ja tekevät sinusta entistä levottomamman. 
  • Vaalit aivojasi ja älykkyysosamäärääsi. Lontoon yliopiston Kings Collegessa todistettiin älykkyysosamäärän laskevan, jos sähköpostit ja puhelut keskeyttävät usein. Jatkuvat keskeytykset ja moniajo kuormittavat työmuistia. Se tarkoittaa. että sinun on vaikeampi muistaa tietoja ja oppia uutta. 
  • Teet vähemmän virheitä ja osaat tehdä paremmin päätöksiä, kun saat mandollisuuden ajatella ilman häiriöitä pidemmän ajan kerrallaan. 

6 neuvoa, joilla saat rauhaa itsellesi 
Useimpia keskeyttävät tekniset laitteet ja työkaverit pitkin päivää. Jos haluat työrauhaa, paneudu molempiin häiriötekijoihin. Tässä kuusi neuvoa, miten toimia. 
  1. Tee päätös. Päätä, että haluat työrauhaa tiettyä tehtävää varten, maksoi mitä maksoi — ainakin melkein. Pane sähköpostihälytys pois päältä ja puhelin lentotilaan. Voit vaikka pyytää työtoveria vahtimaan puhelinta tunnin ajan, jos haluat tietää, yrittävätkö esimerkiksi lapset soittaa sinulle. 
  2. Valmistaudu. Ota kaikki tarpeellinen käsille, ennen kuin aloitat — tehtävään tarvittava aineisto, vettä, kahvia, valmiiksi huuhdeltu hedelmä ja kourallinen manteleita. Silloin et joudu häiritsemään itseäsi lähtemällä hakemaan jotain kesken kaiken.
  3. Ota aikaa. Jos aloittelet yksittäistä tehtävää, määrää itsellesi tietty aika siihen, esimerkiksi kaksi tuntia. Kun näin asetat itsellesi suuremman paineen, on sinulla pienempi kiusaus häiritä itseäsi ja esimerkiksi tarkistella sähköposteja aina välillä.
  4. Avaa suusi. Sano työtovereillesi, että haluat työrauhan niin ja niin monen minuutin ajaksi. Heidän voi olla helpompi kunnioittaa pyyntöä, jos ilmoitat samalla, milloin olet taas käytettävissä avunpyyntoja ja kysymyksiä varten. Jos teet töitä avokonttorissa, voi ehkä tehdä kyltin, jossa lukee "Nero työssään. Ole hyvä ja palaa tunnin kuluttua". 
  5. Vastaa tyhjentävästi. Moni hankkii itselleen häiriöitä vastatessaan puolittain tai epätäydellisesti kysymyksiin. Se pakottaa kysyjän palaamaan asiaan -ja keskeyttämään jälleen kerran jotain muuta. Opi tekemään tehtävät ja käymään keskustelut loppuun asti, kun olet niihin ryhtynyt. 
  6. Sulje äänet ulkopuolelle. Kuuntele musiikkia kuulokkeilla, jolloin suljet pois puheen ja melun, jotka vievät ajatukset harhapoluille. Useimpien on helppo tehdä töitä klassisen musiikin tahtiin. Mutta mutta myös luonnonäänien kuuntelu voi helpottaa keskittymistä. 


SPORT'S TRACKER

Latasin pari päivää sitten Android puhelimelleni uuden kuntoilusovelluksen. Sen nimi on 
Sport's TrackerSe mittaa GPS:n avulla kulkemani matkan, mittaa ajan ja nopeuden. Se merkitsee myös reitin kartalle, jonka voin katsoa sovelluksen omasta globaalista sivustosta, jonne olen kirjautunut jäseneksi. Kaikki tämä on ilmaista. Mikäli haluan lisää dataa lenkeistäni, voin hankkia sovellukseen kuuluvan sykevyön (hinta noin 80 euroa).

Suosittelen Sport's Trackeria Sinullekin, teetpä lenkkisi pyöräillen, juosten tai kävellen.



PÄIVÄN AJATELMA

Ellet ole päättänyt antaa periksi, ole huoleti, 
sillä vain silloin sinulla ei ole varaa epäonnistua 
kun yrität viimeisen kerran.

positiivarit.fi



Ei kommentteja: