tiistai 14. tammikuuta 2014


NAISILLE VAKUUTUS KÄSILAUKULLE JA SYÖVÄN VARALLE

Maksuton KäsilaukkuTurva 

Naisen käsilaukku sisältää monenmoista tärkeää. Sellaisia ovat esimerkiksi maksukortit, henkilöpaperit, avaimet, meikit ja korut. AIG:n maksuton KäsilaukkuTurva -vakuutus korvaa laukun ja sen sisällön ryöstön tai varkauden yhteydessä. Vahingon tapahtuessa saat jopa 250 € korvauksen itse käsilaukusta sekä 250 € muihin kuluihin.

Jättämällä yhteystietosi voit voittaa FashionStore.fi 300 € lahjakortin. Voit hankkia sillä vaikka uuden käsilaukun. Saat samalla laukullesi ja sen sisällölle vakuutusturvaa siis täysin maksutta. Ihan totta!

Klikkaa tästä
 

Naisten Syöpävakuutus

Parissa viimeisimmässä postauksessani olen kertonut syöpäkontrolleistani, joissa olen jo 15 vuoden ajan käynyt 3-8 kuukauden välein. Ne eivät ole paljon fyysistä vaivaa aiheuttaneet, mutta henkistä kylläkin. Joka kerta nimittäin jännitys muuttuu yhä suuremmaksi peloksi mitä lähemmäs lääkärinlausunnon kuulemisen hetki tulee. Itse sairaudesta ja sen raskaista hoidoista kuitenkin minulle aiheutui aikoinaan runsaasti kipua ja pahoinvointia. Siinä ei ole kaikki, sillä myös suuriakin taloudellisia ongelmia voi kenelle tahansa syöpädiagnoosin saaneelle kehkeytyä.

"Vara ei venettä kaada" on vanha sanonta, joka soveltuu myös tähän yhteyteen. Itse en tajunnut jo parikymmentä vuotta sitten ottaa minkäänmoista vakuutusta nimenomaan syövän varalle. AIG-vakuutuskonsernin asiakkaana suosittelen, että Sinä teet minua viisaammin ja otat itsellesi syöpävakuutuksen.

Saat jopa 50 000 € korvauksen syöpädiagnoosista. Vakuutuksella on edullinen kuukausimaksu, joka pysyy aina samana ja jonka koko määräytyy tämän hetkisen ikäsi mukaan. Samalla tuet Roosa nauha -keräystä.

 



PAINONHALLINTAA NIIN YLI- KUIN ALIPAINOISILLEKIN

Vuoden alussa suuri määrä jouluna itsensä enemmän tai vähemmän ähkyyn syöneistä havahtuu huomaamaan vyötärölle  ja yleensäkin keskikehoon karttuneet lisäläskit. Niinpä herää valtaisa hinku tehdä jotain, mikä on hyvä asia varsinkin silloin, kun intoa riittää reilusti enemmän kuin viikko tai kaksi.

Luomakuntamme noudattaa hyvin monessa asiassa normaalijakaumaa eli hienommalta nimeltään Gaussin käyrää. Painonhallinnan kohdalla se tarkoittaa myös niiden olemassaoloa, jotka haluavat painoa lisää. On paljon alipainoisia kurvittomuudestaan kärsiviä naisia ja ruipeloita miehiä, jotka haluaisivat näyttää miehekkäämmiltä olemalla rotevampia. Jälkimmäinen on minulle henkilökohtaisesti hyvin tuttua. Painoin armeijan kutsunnoissa 1960-luvun loppupuolella 180-senttisenä vaivaiset 55 kiloa. Kun sitten saatuani opettajan opinnot päätökseen vuosia myöhemmin astuin armeijaan, painoin hieman yli 70 kiloa. Muutos oli siis melkoinen. Siitä saan kiittää painoharjoittelua.

On myös niitä naisia ja miehiä, jotka ovat kaikkien muiden mielestä sairaalloisen laihoja, mutta eivät sitä itse myönnä. Oma ruipeloinen kroppani 1960-luvulla ei johtunut anoreksiasta, koska olin melkoisen hyvä syömään, mutta en toki bulimikko. Minulla vaan on sellaiset perintötekijät. Äitini kun oli laiha koko ikänsä ja isäni suunnilleen normaalipainoinen, mutta kapeaharteinen.



Lohdullista on se, että meistä jokainen voi tehdä aika paljon sopivan kehonpainon saavuttamiseksi, on sitten juuri nyt pahasti ylipainoinen läski, lievästi alipainoinen ruipelo tai jopa sairaalloisen alipainoinen anorektikko. Tarvitsee vain käyttää oikein painonhallinnan työkaluja, joita ovat ruokavalio, liikunta, henkinen asenne ja lepo.


Runsaasti ylipainoiset

Mitä runsaammin ylipainoa naisella tai miehellä on, sitä tiukempi pitää hänen ruokavalionsa olla. Jos poistettavaa läskiä on kertynyt kroppaan lukuisia kymmeniä kiloja, on syytä syödä ainoastaan proteiinipitoisia ruokia ja vihanneksia.

Henkinen puoli on merkittävässä asemassa, koska aikaisemmista huonoista ruokailutavoista ja liikkumattomuudesta on vaikea pysyä jatkuvasti erossa. Projektissa ja koko elämässä olisi rasvanpolton kannalta tärkeää välttää kaikkea turhaa stressiä.

Runsaasti ylipainoisten tulisi liikkua niin paljon kuin mahdollista, jotta energiaa kuluisi ja kalorivajeesta kasvaisi suurempi. Suuri kehonpaino tuo kuitenkin monenlaista vaikeutta liikkumiseen. Pelkkä reipas kävelykin saattaa olla aluksi ylipääsemättömän vaikeaa. On lisättävä määrää ja tehoa asteettain.

Runsaasti ylipainoisilla on yleensä vaikeuksia hengityksen, verenkierron ja nivelten kanssa. Ne aikaansaavat huonolaatuista  ja liian vähäistä nukkumista. Tällöinkin rasvanpoltto häiriytyy. 


Lievästi ylipainoiset

Vaikka ylimääräistä rasvaa olisi korkeintaan kymmenisen kiloa, on ruokavalio kaikkein tärkein työkalu sen vähentämisessä. Jotta jaksaisi tehokkaasti treenata, pitää ravinnosta saada jonkin verran hiilihydraatteja muistakin lähteistä kuin vihanneksista. Sopivia lähteitä ovat täysviljatuotteet ja hedelmät. Niiden lisäksi tulee jokaisella päivittäisellä aterialla nauttia jotain proteiinipitoista. Keho tarvitsee kunnolla rasvaa polttaakseen myös hyviä rasvahappoja.

Paras tapa liikunnalla saada rasvanpolttoa kiihdytettyä on lihaskunto- ja kestävyysharjoittelun yhdistelmä. Se on toteutettava mahdollisimman suurella teholla niin, että sekä lihaksisto että verenkiertoelimistö saavat kyytiä. Harjoitusten keston ei tulisi olla yli tunti.

Kehitys tapahtuu levon aikana. Lievästi ylipainoistenkin on siis nukuttava hyvin.

Kovaa henkistä kanttia vaaditaan tässä ryhmässä etenkin treenien suhteen.


Lievästi alipainoiset 

Lievä alipaino johtuu yleensä liian vähäisestä syömisestä suhteutettuna liikuntaan. Alipainoisilla on tavallisesti hyvin pieni lihasmassa, koska sille ei ole annettu ollenkaan harjoitusta tai liikunta on ollut pelkkää kestävyysharjoittelua.

Lievästi alipainoisten kannattaa syödä monipuolisesti ja mahdollisimman runsaasti hiilihydraattipitoista ravintoa (täysviljatuotteet, hedelmät ja vihannekset) proteiinipitoisten ja hyviä rasvahappoja sisältävien ruokien ohella. Mukaan voi ottaa ns. painonlisäystuotteitakin.

Alipainoisten ruipeloiden on syytä käyttää treeneissään perusliikkeitä (punnerruksia, soutuja, vetoja ja kyykkyjä). Harjoituskertojen tulisi olla pituudeltaan korkeintaan 45 minuuttia, jotta energiaa ei kulu liikaa. Kestävyysharjoittelu ei ole hyväksi kehonpainoa lisätessä.

Riittävä nukkuminen on tällekin ryhmälle tarpeen.


Sairaalloisen alipainoiset

Sairaalloisen alipainoisilla on hyvin olematon lihasmassa, rasvaa kohtalaisen vähän ja vähäinen luumassa. Nämä yhdessä tekevät sen, että tällaisella henkilöllä on kropassa painoa vähintään kymmenisen kiloa alle normaalipainon alarajan.

Anorektikon tärkein työkalu painonhallintaan on henkinen asenne. Hänen tulisi ymmärtää tilanteensa ja omata halua siitä päästä. Koska kyse on sairaudesta, on ammattiapu aina tarpeen.

Tärkeää ei ole niinkään mitä anorektikko syö, vaan se, että syö jotain siinä määrin, että paino alkaa nousta.

Useilla anorektikoilla on valtava halu harrastaa mieletön määrä kestävyysharjoittelua (kävelyä, hölkkää, juoksua, vatsalihastreeniä). Nämä kuihduttavat vain nääntynyttä kroppaa lisää ja saattavat koitua hengenvaarallisiksi.


Kolmiloikkaamassa yli 50 vuotta sitten



PÄIVÄN AJATELMA


Onnistumisen salaisuus piilee siinä, 
että tekee sen mikä kuuluu tehdä 
silloin kun kuuluu ja siten kuin kuuluu, 
huvittipa tai ei.

positiivarit.fi


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos paljon tästä, oikein mielenkiintoista luettavaa!

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos kommentistasi.