perjantai 31. tammikuuta 2014


LIIKUNTA LÄÄKKEENÄ

Aloitin painoharjoitteluni muun kuntoiluni ohessa 1960-luvun loppupuolella, siis yli 45 vuotta sitten. Ei ihme, että melkoinen henkinen ja fyysinen riippuvuus on siihen kehittynyt. Niinpä jos olen lihaksiani rasittamatta vähintään kohtuullisesti, on viikon laiskana olon jälkeen vieroitusoireita, monenmoista krämppää ympäri kehoa ja mieli pottuuntunut. Eipä siinä sitten muuta kuin treenata kunnes tulee niin sanotusti tyhjänpotkaisu, jota noutajaksikin kutsutaan.

Koska tällä hetkellä ruokavalioni koostuu lähinnä proteiinipitoisista ruoka-aineista vihannesten ohella, joudun turvaamaan vitamiinien saannin hyvällä tuotteella. Sellainen on esimerkiksi Mivitotal, vaikkakin juuri nyt käytössäni on Berocca. Kun olin tuota B- ja C-vitamiinien sekä sinkin ja kromin lähdettä apteekista noutamassa, otin sieltä mukaani ilmaisen asiakaslehden nimeltään Terveydeksi (4/2013). Siitä löytyvät alla olevat kaksi artikkelia (Liikunta lääkitsee ja Pysy pystyssä).

Liikunta lääkitsee
 

Moni miettii liikunnan aloittamista tai lisäämistä, mutta sopivan lajin löytäminen voi olla vaikeaa. Saattaa olla epäselvyyttä liikunnan hyödyistä sairauksien ehkäisyssä tai hoidossa, samoin mahdollisista riskeistä. Millä tavalla esimerkiksi sydänpotilaan kannattaa liikkua?

Potilaan Lääkärilehden sivuilta löytyy nyt tietoa liikunnan yhteyk­sistä ja vaikutuksista 35 eri sairauteen. Myös mahdolliset liikunnan haitat ja vaarat mainitaan, samoin ohjeet niiden välttämiseen.

Liikuntaa lääkkeeksi -palvelun tarkoitus on lisätä ja helpottaa lii­kuntaa osana terveyttä ja toimintakykyä. Myös sairauksien ehkäisy, hoitoja kuntoutus ovat neuvoissa mukana.

Ohjeet on alun perin tarkoitettu lääkärien käyttöön. Ohjeet ovat suuntaa antavia, eli jos esimerkiksi jokin terveysriski mietityttää, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin.

Tutustu seuraavaa klikkaamalla:
liikuntaohjeet  (kirjoita sivulla hakusanaksi "liikuntaohjeet")



 PYSY PYSTYSSÄ

Joulu-maaliskuun aikana Suomessa sattuu joka kuukausi 15000-22000 liukastu­mista. Vammoja tulee monenlaisia, esimerkiksi luunmurtumia joka kymmenennessä tapauk­sessa. Useimmat kaatumiset pystyisi helposti estämään.

  • Kengät kelin mukaan. Talvioloihin sopii par­haiten kenkä, jonka pohja on pehmeää ja huokoista materiaalia eikä se kovetu koval­la pakkasellakaan. Kengän pohjassa on voimakkaat kuviot, ja pohjakuvio on sivutta avoin. Jos talvikenkien korkolappu on muo­vinen, se kannattaa vaihdattaa suutarilla kumiseen.
  • Liukuesteet tuovat lisäturvaa. Kun ne hank­kii, kannattaa ottaa mukaan kengät, joiden kanssa niitä käyttää. Valinnassa on tärkeää, että esteet saa helposti päälle ja pois. Liukuesteitä saa muun muassa useista aptee­keista.
  • Tasapainoa sekä jalkojen ja keskivartalon lihasvoimaa parantava liikunta vähentää kaatumisia. Hyvää tasapainoliikuntaa on esi­merkiksi tanssi.
  • Ilmatieteen laitos ennustaa jalankulkusäätä maakunnittain. Jään päälle satanut lumi tai vesi sekä nopea lämpötilan vaihtelu nollan tienoilla aiheuttavat liukkaimmat kelit jalan­kulkijoille. Runsas lumipeitekin voi tamppaantua vaarallisen liukkaaksi.
  • Heijastimet tuovat lisäturvaa talviseen jalan­kulkuun. Mitä useampia heijastimia jalankul­kija käyttää, sitä paremmin autoilija näkee tämän pimeässä tai hämärässä.
Tutustu seuraavaa klikkaamalla: Pysy pystyssä -kampanja.


PÄIVÄN AJATELMA 

Kannustava kiitos arvostelun jälkeen on
kuin auringonpaiste sadekuuron jälkeen.

Goethe


positiivarit.fi


ÄLÄ UNOHDA TUTUSTUA NÄIHIN 

1. Mikäli kaipaat hyvää treeniohjelmaa ja ruokavaliota, löydät sellaisia seuraavista linkeistä:

2. 18-58-vuotias nainen, tutustu AIG KäsilaukkuTurvaan ja syöpävakuutukseen: 


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...




Ei kommentteja: