maanantai 27. tammikuuta 2014


ASETA SOPIVAT TAVOITTEET

Kenties Sinäkin kuulut siihen ryhmään, joka ei halua osallistua mieluisassa fyysisessä lajissaan mihinkään kilpailuun, vaan otella itsensä kanssa saadakseen paremman kunnon ja terveyden. Niidenkin eteen on jo tehtävä säännöllistä ja välillä kovaakin työtä, mikä vaatii mukavuusalueen ulkopuolelle menoa eli hikeä ja kipuakin.

Aina projektiin ryhdyttäessä on asetettava itselleen jokin selvä tavoite. Se ei saa olla yltiöpäinen, vaan realistinen, tavoitettavissa oleva. Sellainen ei ole se, että olet laihduttamassa ja haluat kolmessa kuukaudessa vähentää kehostasi rasvaa 20 kiloa. Kokonaispainosi voi kyllä tuossa ajassa pudota tuon määrän olemalla kitudieetillä ja liikkumatta. Suurin osa vähennyksestä on lihasmassaa ja nestettä. Järjellisempi tavoite on 0.5-1.0 kilon vähennys viikossa - toisin sanoen 6-12 kiloa. Siihen päälle toinen kolmen kuukauden projekti, niin saatat olla päässyt 20 kilon pudotukseen ja vielä niin, että valtaosa siitä on nimenomaan rasvaa.

Jos haluat lisätä lihasmassaasi, saat unohtaa äskeisestä puolet pienemmän määrän, siis 10 kilon lisäyksen, kolmessa kuukaudessa. Millään treenillä eikä siihen yhdistetyllä ruokavaliolla ilman kovaa "lääkitystä" ei saa kymmentä kiloa pelkkää lihasta lisää noin lyhyessä ajassa. Siihen voi mennä kokonainen vuosi tai paljon enemmänkin. 

Amerikkalainen, alunpitäen Puerto Ricossa syntynyt, naturaali kehonrakentaja ja valmentaja 
Hugo Rivera on jossain artikkelissaan todennut, että kehosta pitäsi saada pois kaikki ylimääräinen rasva ennen lihasmassaprojektin aloittamista. Tämä tarkoittanee miehillä suunnilleen rasvaprosenttia 10 ja naisilla jotain väliltä 15-20. Normaalipainoisella miehellä rasvaproentti on yleensä 15-20 ja naisilla 25-30. Näin ollen kummankin sukupuolen pitää vähentää kropastaa ensin arviolta vähintään 5-10 kiloa rasvaa.

Kun tavoitteeseen on sisällytetty tarkat lukemat (painonhallinnassa tämä tarkoittaa kilo- ja aikamäärää), on toimintasuunnitelman laatimisen aika. Sekin on luotava niin, että toteuttaminen on mahdollista. Menestyminen vaatii aina säännöllistä ja pitkäjänteistä työtä. 

  1. Selvitä itsellesi omat heikkoutesi ja vahvuutesi.
  2. Keskity sitten vain niihin ominaisuuksiisi, joihin kykenet vaikuttamaan, älä niihin, joita on täysin mahdotonta muuttaa.
  3. Tee itsellesi tarkka tavoite.
  4. Jaa päätavoite osatavoitteiksi: etene askel kerrallaan eteenpäin, ei taakse, ei edes sivuille.
  5. Hanki riittävästi oikeaa tietoa matkaevääksi.
  6. Ole ahkera ja sinnikäs.

Olet sitten painoasi vähentämässä tai lisäämässä, Sinun on asennoiduttava projektiisi kokonaisvaltaisesti. Se tarkoittaa huolehtimista oikeanlaisesta ruokavaliosta, lihaskunto- ja kestävyysharjoittelusta, levosta ja henkisestä asenteesta.




PARI MUISTUTUSTA

1. Mikäli kaipaat hyvää treeniohjelmaa ja ruokavaliota, löydät sellaisia seuraavista linkeistä:
2. 18-58-vuotias nainen, tutustu AIG KäsilaukkuTurvaan ja syöpävakuutukseen: 



PÄIVÄN AJATELMA

Harva juttu tässä maailmassa on vahvempi 
kuin myönteinen tönäisy. Hiukan myönteisyyttä 
ja toivoa ja "Kyllä sinä siitä selviät!", 
kun on oikein hankalaa.

Richard De Vos

positiivarit.fi


Ei kommentteja: